Šeimos gydytojas Valerijus Morozovas sako, kad laiptinėje, kaip ir bet kurioje kitoje uždaroje patalpoje, kurioje būna žmonių, reikėtų imtis privalomų saugumo priemonių.

„Kaip mes matome, virusas niekur nedingo, todėl vienokių ar kitokių apsaugų ir reikalavimų mes turime laikytis. Jei laiptinėje nėra žmonių ir nevyksta betarpiškas kontaktas, kaukių dėvėti nereikia, tačiau jei laiptinėje vienu metu yra keletas žmonių ir jūs nuo jų esate mažiau nei pusantro metro atstumu, kaukė vienareikšmiškai yra reikalinga“, – sako V. Morozovas.

Kaip žinia, virusas ant įvairių paviršių gali išsilaikyti nuo kelių valandų iki keleto dienų, todėl, pasak gydytojo, nereikėtų pamiršti ir kitų rekomendacijų.

„Liečiame laiptų turėklus, durų rankenas, lifto mygtukus, todėl po tokių veiksmų rankų plovimas yra tiesiog būtinas. Taip pat tinkama laiptinių priežiūra turėtų pasirūpinti ir namus administruojančios įmonės arba patys gyventojai“, – sako M. Morozovas.

Rengti namo gyventojų susirinkimus, anot pašnekovo, šiuo metu taip pat nėra pati geriausia mintis.

„Nesvarbu, kokia proga žmonės būriuojasi: ar švęsti gimtadienio, ar aptarti rinkliavos, visos rekomendacijos išlieka tos pačios – tokių susibūrimų reikėtų vengti, o jei nepavyksta – laikytis atstumo ir dėvėti kaukes.

Valerijus Morozovas

Tad mano patarimas paprastas: jei peršalote – liekate namuose, iš kažkur grįžote – būtinai plaunatės rankas, o jei patalpoje daug žmonių – dedatės kaukę. Tai galioje tiek prekybos centre, tiek kavinėje, tiek vaistinėje, tiek laiptinėje ir visur kitur“, – teigia V. Morozovas.

Saugo save ir kitus

74-erių vilnietė Regina yra iš tų žmonių, kurie, kaip pati moteris sako, protingai laikosi visų gydytojų ir specialistų rekomendacijų dėl COVID-19.

„Stengiuosi vengti vietų, kuriose daug žmonių, parduotuvėse lankausi tokiu laiku, kai būna mažiausiai pirkėjų ir jose praleidžiu kiek įmanoma mažiau laiko. Žinoma, dėviu veido kaukes, laikausi atstumo nuo kitų žmonių ir po bet kokio, net trumpo, išėjimo iš namų, plaunuosi rankas“, – sako Regina.

Moteris pasakoja, kad dar prieš koronaviruso pandemiją pradėjo naudotis mokesčių savitarnos programėle, kuri šiuo sudėtingu laikotarpiu jai padeda išvengti rizikos.

„Dėl savo amžiaus senjorai dažnai bijo naujovių, todėl ir man pačiai prireikė nemažai laiko, kol nusprendžiau, kad užteks stovėti ilgose parduotuvių eilėse prie kasų. Įsigijau išmanųjį telefoną, įsirašiau reikiamas programėles ir pradėjau eksperimentuoti“, – juokiasi moteris.

Asociatyvi nuotrauka

Kaip ji pati sako, pradžioje buvo daug neaiškumų, tačiau susisiekus su programėlių aptarnavimo specialistais, šie atsakė į visus rūpimus klausimus bei išsprendė iškilusias problemas.

„Buvo, kad ir ne tą, ką reikia paspausdavau ir kažkokias funkcijas išjungdavau, bet parašius ar paskambinus į informaciją, man visada buvo suteikiama reikiama pagalba“, – sako moteris.

Dabar, besitęsiant koronaviruso pandemijai, Regina džiaugiasi laiku išmokusi mokesčius apmokėti internetu, savo mobiliajame telefone.

„Šiuo metu labai svarbu saugoti tiek save, tiek aplinkinius. Būriuotis parduotuvėje, pašte ar prie spaudos kiosko, norint apmokėti sąskaitas, yra tikrai nesaugu, o naudojantis internetu, mokesčius galiu apmokėti greitai, paprastai ir, svarbiausia, saugiai būdama savo namuose“, – įsitikinusi moteris.

Rūpinasi senelių sveikata

Tačiau ne visi vyresnio amžiaus žmonės yra imlūs naujovėms bei tuo pačiu neįvertina realios grėsmės tiek sau, tiek aplinkiniams. Štai Kaune gyvenantis Domantas pasakoja, kad savo senelius jam teko ne kartą „auklėti“, primenant apie COVID-19 grėsmę.

„Daugiabutyje, kuriame gyvena mano seneliai, gyventojai vieni kitus labai gerai pažįsta ir yra gana aktyvūs bendruomenės nariai, todėl dar prieš visą šią pandemiją rengdavo susirinkimus, svečiuodavosi vieni pas kitus ir panašiai. Tačiau dabar, kai artimas kontaktas yra ypač pavojingas vyresniems žmonėms, seneliui ir močiutei teko paaiškinti, jog šie vengtų susibūrimų su kaimynais, be reikalo laiptinėje netikrintų pašto dėžutės, taip pat dažnai nesilankytų vietose, kuriose yra daug žmonių“, – pasakoja vaikinas.

Taupymas

Domanto teigimu, jo seneliai nesinaudoja kompiuteriu, todėl mokesčius iki šiol mokėdavo spaudos kioskuose, tačiau dabar jis pasirūpina jų sąskaitomis.

„Tam, kad jiems nereikėtų rizikuoti sveikata stovint eilėse, pats surenku senelių sąskaitas ir jas apmoku internetu. Raginčiau ir kitus žmones, kurie turi vyresnius tėvus ar senelius, padėti jiems su mokesčiais. Žinoma, yra ir tokių senjorų, kurie neturi artimųjų arba jų šeimos nariai gyvena užsienyje, tad jei žinote tokius žmones, pasiteiraukite, galbūt, jiems reikia pagalbos“, – sako vaikinas.

Įdarbino elektronines sistemas

Komunalinių paslaugų specialistai taip pat pastebi, kad šiais metais ypač daug žmonių perėmė naujus įpročius, susijusius su sąskaitų apmokėjimu. Taip pat, kad atsirado itin didelis poreikis visus reikalus spręsti ne tiesioginio bendravimo, o saugiu – nuotoliniu – būdu.

Daugiabučius namus visoje Lietuvoje aptarnaujančios bendrovės „Mano BŪSTAS“ direktorius Mindaugas Genys sako, kad įmonė viruso riziką mažina kylančius klausimus su gyventojais spręsdama nuotoliniu būdu.

„Per savitarnos platformą „eBŪSTAS“ esame 100 proc. pasirengę aptarnauti savo klientus nuotoliniu būdu. Tą jau sėkmingai darėme pirmosios COVID-19 bangos metu. Žinoma, daugiabučių namų priežiūros veikloje yra dalis paslaugų, kurių neįmanoma teikti per atstumą, pavyzdžiui – avarinės tarnybos darbas. Remonto darbus atliekančių specialistų veiklą ir toliau organizuojame taip, kad būtų kuo mažiau kontaktuojama su namų gyventojais. Mūsų specialistai aprūpinti visomis reikalingomis saugos priemonėmis“, – teigia M. Genys.

Mindaugas Genys

Gyventojai, nė kojos neiškėlę iš namų, su „eBŪSTAS“ gali apmokėti būsto priežiūros sąskaitas. Šios platformos vartotojams nereikia jungtis nei prie e. banko, nei fiziškai vaikščioti į įmokų surinkimo vietas. Savitarnos sistemoje galima rasti visą reikiamą informaciją, peržiūrėti sąskaitų ir mokėjimų istoriją, registruoti gedimus, gauti visą informaciją apie name planuojamus atlikti darbus ir dalyvauti virtualiuose bendruomenės „susirinkimuose“: savo nuomonę išreikšti apklausose, balsavimuose.

Apmokėti sąskaitas internetu skatina ir energijos tiekėjai. „Ignitis“ Privačių klientų tarnybos vadovas Andrius Kavaliauskas sako, kad šalyje net ir nutraukus ekstremalią padėtį, gyventojams yra siūloma naudotis nuotolinėmis priemonėmis.

„Šiuo metu klientų aptarnavimo centrai dirba įprastai, juose naudojamos dezinfekcinės priemonės, dėvimos apsaugos kaukės, siekiant užtikrinti saugų klientų apsilankymą ir jų aptarnavimą. Visgi, kaip ir iki šiol, siūlome klientams aktyviai naudotis nuotolinėmis bendravimo priemonėmis – kviečiame su klientų aptarnavimo specialistais susisiekti telefonu, elektroniniu paštu arba naudojantis „Ignitis“ savitarnos platforma, į visus kylančius klausimus operatyviai suteiksime atsakymus“, – sako A. Kavaliauskas.

Pasak jo, didelį dėmesį bendrovė skiria ir gyventojams, kurie patenka į rizikos grupę – vyresnio amžiaus žmones „Ignitis“ atstovai apmoko, kaip naudotis savitarnos sistemomis.

„Į klientų aptarnavimo centrus atvykę senjorai vizito metu aptarnaujami ir mokomi naudotis „Ignitis“ savitarnos svetaine. Karantino metu buvo sukurti specialūs senjorų akademijos filmukai, skirti būtent vyresnio amžiaus žmones supažindinti su savitarnos galimybėmis ir siekiant pamokyti vyresnio amžiaus žmones už paslaugas atsiskaityti internetu.

Andrius Kavaliauskas

Taip pat internetu organizavome seminarą, kurio metu pristatėme savitarnos privalumus ir atsakėme į aktualius klausimus. Tad skatiname visus klientus, o ypač senjorus, atsiskaityti už paslaugas naudojantis elektroniniu būdu. Šiais laikais visas sąskaitas galima apmokėti neišeinant iš namų – tai trunka nepalyginamai trumpiau ir yra kur kas saugiau nei vykti į prekybos centrus ar pašto skyrius“, – teigia A. Kavaliauskas.

Ne ką mažiau svarbu – saugus apsipirkimas

Kaip pasakoja elektroninės maisto ir kasdienių prekių parduotuvės „Barbora“ direktorius Andrius Mikalauskas, įmonė nuo pat koronaviruso pandemijos pradžios didžiausią prioritetą skiria klientų ir darbuotojų saugumui.

„Matydami vėl augantį susirgimų COVID-19 skaičių, grįžome prie griežtesnių saugumo ir prevencijos priemonių įmonės viduje, taip pat pristatant prekes klientams, laikinai apribojome galimybę už prekes atsiskaityti grynaisiais pinigais ar kortele, kurjeriui pristačius prekes. Raginame gyventojus rinktis prekių pristatymą iki namų durų, kuris ypač buvo populiarus karantino metu. Kontakto tarp kliento ir kurjerio mažinimą matome kaip vieną esminių sąlygų apsaugoti tiek savo klientus, tiek kurjerius nuo galimo viruso plitimo“, – sako A. Mikalauskas.

Jo teigimu, prasidėjus pandemijai, elektroninės prekybos ir prekių pristatymo į namus paslaugų populiarumas gerokai išaugo.

„Didžiausias pokytis per karantiną buvo kone dukart išaugusi klientų bazė – labai daug žmonių pirmą kartą išbandė apsipirkimą internetu, dalis jų priprato ir dabar tai jiems yra įprastas apsipirkimo būdas. Siekdami įgyvendinti kuo daugiau užsakymų, įvedėme ir naktinę pamainą prekių surinkimo centre, priėmėme tam laikotarpiui papildomų darbuotojų, įdarbinome, turbūt, visą įmanomą tuo metu rinkoje transportą su šaldymo įranga“, – pasakoja „Barbora“ vadovas.

Apie elektroninės prekybos augimą šiuo laikotarpiu kalba ir „Gintarinė vaistinė“ rinkodaros vadovė Irena Tėvelienė, kuri sako, kad didžioji dauguma vaistinės klientų supranta, kaip svarbu yra pasirūpinti savo sveikata ir saugumu.

„Šie metai tik įrodė, kad labai svarbu stiprinti šios srities skaitmeninius pardavimus bei padaryti juos patogius vartotojui, nes bet kuriuo momentu jie gali tapti kritiškai svarbūs, aprūpinant visuomenę būtiniausiomis farmacijos priemonėmis. Matome, kad padidėjo visuomenės dėmesys savo ir artimųjų sveikatai. Tai pastebime ne tik pagal didėjančius pardavimus, bet ir apie augantį konsultacijų poreikį“, – aiškina I. Tėvelienė.

Anot jos, labiausiai esama situacija neramina vyresnio amžiaus klientus, todėl vaistinė deda visas pastangas, kad tokie gyventojai gautų reikiamą informaciją ir galėtų patogiai naudotis vaistinės paslaugomis.

„Karantino metu, norėdami padėti senjorams išvengti bet kokio socialinio kontakto, bendradarbiavome su pilietine iniciatyva „Stiprūs kartu“ ir kitų organizacijų bei savivaldybių savanoriais. Tai darėme tam, kad pažeidžiamiausioms visuomenės grupėms vaistai būtų pristatyti į namus visoje Lietuvoje.

Šiuo metu senjorai telefonu 8 800 80006 gali pasikonsultuoti su vaistininku, užsisakyti prekes, kurios bus pristatytos į nurodytą vaistinę – taip jie išvengs vaikščiojimo po laiptines, viešojo transporto, spūsčių ir ilgesnio kontakto uždaroje patalpoje. Jaučiame, kad senjorams reikia nuraminimo dėl galimos antros COVID-19 bangos, todėl svarbiausia yra dėmesys žmogui, jo išklausymas“, – įsitikinusi I. Tėvelienė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (64)