Ruošiasi kūrenti laužus


Svarbiausiu sausumos keliu A5, jungiančiu Baltijos šalis su Lenkija ir visa Vidurio bei Vakarų Europa, be jokių spūsčių pravažiavau Kalvarijos miestą ir begalę pasienio degalinių, vilkikų stovėjimo aikštelių bei užkandinių.

Kalvarijos – Budzisko pasienio kontrolės punkte iš pat ryto budėjo keli Lietuvos Valstybės sienos apsaugos tarnybos ir policijos ekipažai. Apie 9 val. ryto dar nesimatė traktorių kolonų ar kokių nors protestuotojų plakatų.

Apie 10.30 val. į akcijos vietą atvyko daugiau ūkininkų, kurie pastatė aikštelėje akcijos plakatais ir Lenkijos vėliavomis padabintą sunkvežimį. Vyrai krovė iš automobilių malkas ir planuoja kūrenti laužus, bet laikėsi atokiau nuo vilkikus tikrinančių pareigūnų. Apie 11 val. į pasienį atvyko ir Lietuvos bei institucijų vadovai be politikai.

Žemdirbiai netoli pagrindinio kelio esančioje aikštelėje atsigabeno sunkvežimį, kuris apkabinėtas plakatais: „Žaliasis kursas = Lenkijos nykimas“, „Protestas prieš žemės ūkio produkciją iš Ukrainos“, „Be mūsų būsite alkani vilties ir blaivybės“, „Žaliasis kursas = badas“, „Ūkininkų protestas visoje šalyje“, skelbė ELTA.

Akciją pasienyje su Lietuva organizuojantis Lenkijos ūkininkų atstovas Karolis Pieczynskis naujienų agentūrai taip pat tikino, kad savaitę laiko vyks ne blokada, o protestas. Pasak jo, bus tikrinamas sunkusis transportas atvažiuojantis iš Lietuvos.

„Tai nebus blokada, skirtingai nei kai kuri medija visą savaitę kalbėjo. Protestas bus tinkamoje formoje. Kartu su sienos apsaugos, mokesčių inspekcijos tarnybomis nusprendėme, kad tai bus kontrolė“, – pasienyje žurnalistams teigė K. Pieczynskis.

Kadangi Lenkijos įstatymai nenumato galimybės privatiems asmenims stabdyti transporto priemones ir tikrinti jų krovinius, tai šiuo metu daro muitinės ir policijos pareigūnai, o ūkininkų atstovai iš tolo stebi procesą.

Lenkų pareigūnai nestabdo nei lengvųjų automobilių, nei nedidelių sunkvežimių, bet iš bendro vilkikų srauto pasirenka kai kurias transporto priemones ir nukreipia į erdvią aikštelę pakelėje.

Vairuotojai parodo jiems krovinio dokumentus ir pademonstruoja, kad vežamas krovinys atitinka deklaruotą.

Kelyje dėl tokio patikrinimo jokių spūsčių kol kas nesusidarė.

Protesto akcijos išvakarėse jos organizatoriai žadėjo, kad tai nebus visiška pasienio perėjimo punkto blokada, nes lengvųjų automobilių srautas nebus stabdomas, tik sunkvežimiai nukreipiami į kelio atšaką ir patikrinta, ką jie veža.

Lietuvos susisiekimo ministerijos kancleris Ramūnas Dilba ketvirtadienį sakė, kad per parą Kalvarijos – Budzisko pasienio punktą vidutiniškai pravažiuoja 6,6 tūkst. krovininių automobilių.

Marijampolės kelių policijos viršininkas Rolandas Gylys iš vakaro įspėjo vairuotojus vengti A5 kelio, o tiems, kam būtina vykti į Lenkiją, pasirinkti maršrutą per Lazdijų – Ogrodniki pasienio punktą.

Pareigūnas pabrėžė, kad jei pasienio blokada bus ne dalinė, o pilna, tai „nepatogumų nepavyks išvengti ir spūstys susiformuos per kelias valandas“.

Ministras kaltinimus atmeta


Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas dieną prieš protestą teigė atmetantis ūkininkų kaltinimus dėl ukrainietiškų grūdų transportavimo.

„Per tą laikotarpį, per tą savaitę gan intensyviai bendravome tiek su Lenkijos žemės ūkio ministerija, tiek su Lietuvos žemės ūkio rūmų pagalba, tiek su pačiais protestuotojais. Paskutinės derybos vyko vakar, iki vėlumos ir šiandien tenka, deja, konstatuoti, kad dalinė blokada (...) yra planuojama rytoj nuo 11 val. Lietuvos laiku“, – ketvirtadienį Vyriausybėje žurnalistams komentavo K. Navickas.

„Yra (...) tos lenkų įvardytos karuselės. Tačiau turime duomenis, kiek ukrainietiškos kilmės grūdų įvažiavo į Lietuvą. Turime statistiką, koks yra prekybos balansas tarp Lietuvos ir Lenkijos – jis vis tik toks, kad Lenkija įveža daugiau savo produkcijos į Lietuvą, negu mes išvežame į ją“, – ELTAI sakė jis. Pasak ministro, konkrečių Lenkijos protestuotojų reikalavimų Žemės ūkio ministerija negavo.
Kęstutis Navickas

Penktadienio dieną K. Navickas tikino naplanuojantis vykti susitikti su Lietuvos pasienyje protestuojančiais Lenkijos ūkininkais.

Jo manymu, tiek blokadą vykdančių Lenkijos, tiek jų tikslus palaikančių Lietuvos ūkininkų problemos gali būti efektyviau sprendžiamos dirbant ministerijoje.

„Vietoje yra mano atstovas, yra ministerijos kancleris. Kaip sakiau, poreikio nėra važiuoti. Kalbėjau su kolegomis iš Lenkijos ir irgi niekas neketina važiuoti. Bet mes esame pasirengime, mes dirbame čia. Ir manau, kad yra daugiau poveikio, kai aš galiu dirbti iš kabineto, nes turiu priemones ir personalą, kuris gali padėti“, – ETLAI teigė K. Navickas.

„Važiuosiu, jeigu bus poreikis“, – paminėjo jis.

Mažeika: Lenkijos ūkininkų blokada vyksta dėl ŽŪM neveiksnumo


Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovas Kęstutis Mažeika tvirtino, kad Lenkijos ūkininkų blokadą Lietuvos pasienyje sukėlė žemės ūkio ministro Kęstučio Navicko ir jo ministerijos neveiklumas. Anot jo, tiek ministerija, tiek galbūt Vyriausybė, siekdama stabdyti rusiškų grūdų importą ir tranzitą per Lietuvą, turėjo imtis panašių priemonių, kurios buvo pritaikytos iš Rytų gabenamoms trąšoms.

„Mažų mažiausiai K. Navickas turėjo atvykti čia. Ši akcija turbūt ir vyksta dėl Lietuvos Žemės ūkio ministerijos ir galbūt Vyriausybės neveiklumo. Nes manau, kad tų priemonių, kurių imtasi tvarkantis su trąšomis, reikėjo jų imtis ir su su grūdais. Ir manau atsiskirtų srautas, jeigu uždraudžiame rusiškų grūdų importą. Ir tai turbūt išsispręstų pusė problemų, nes iš Latvijos pusės srautai užsidarytų“, – penktadienį Lenkijos pasienyje žurnalistams teigė K. Mažeika, skelbė ELTA.

Pasak jo, siekiant pašalinti problemą, kad tranzitu gabenami ukrainietiški grūdai iš Lietuvos grįžta į Lenkiją, kur nusėda jos rinkose, abiejų šalių valstybės turėtų artimiau bendradarbiauti.

„O kalbant apie srautus iš Lenkijos, tai mes galėtume sužinoti ir suvaldyti juos sutarę kartu su Lenkijos institucijomis, kad tas tranzitas vyktų bendradarbiaujant tarnyboms, kad tie grūdai nenuvažiuotų į elevatorius, o važiuotų tiesiai į Klaipėdą“, – aiškino jis.

Taip pat politikas paminėjo, kad nemano, kad protestas sukels kamščius pasienyje, kadangi Lietuvos piliečiai, žinodami apie protestą, atitinkamai suplanavo savo keliones. Visgi, anot jo, taip pat šią į Lenkiją nevažiuoti galėjo susiplanuoti ukrainietiškų ir rusiškų grūdų pervežėjai, kas padaro sunkvežimių tikrinimą beprasmišku.

„Manau, kad kol kas panašu, jog kamščių nebus, nes ūkininkai nusiteikę labiau šventiškai, nei kažkaip piktai ir piketuojančiai. O kitas dalykas, kad bet kuriuo atveju matant ir Lietuvoje, jau Kalvarijos ir Marijampolės savivaldybėje, daugelis jau girdėjo jau anksčiau, kad planuojama tokia akcija ir savo važiavimus planuoja atitinkamai“, – penktadienį Lenkijos pasienyje žurnalistams teigė K. Mažeika.

„Yra klausimas (ar yra prasmė tikrinimui, jeigu žmonės, reaguodami į protestą, nusprendė nevažiuoti į Lenkiją – ELTA) Nes turbūt logiškai mąstant, tas, kuris nori daryti grūdų kontrabandą, jis žinodamas, kad viskas planuojama savaitę laiko, susiplanuos taip, jog grūdai nevažiuos“, – paminėjo jis.

Redakcija primena, kad protestuojama dėl, lenkų žemdirbių vertinimu, nesąžiningos konkurencijos, esą ukrainiečių grūdai yra pigesni ir mažina produkcijos kainas visoje Europoje.

Ūkininkai visoje Europoje jau kelias savaites vykdo protesto akcijas dėl, jų teigimu, pernelyg griežtų aplinkosaugos taisyklių ir konkurencijos su pigiu importu iš ES nepriklausančių šalių.

Vežėjų prašo kantrybės


Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“, reaguodama į tai, kad prasideda savaitę truksianti Lenkijos ūkininkų blokada ties buvusiu Kalvarijos- Budzisko pasienio punktu, kreipėsi į šalies transporto ir logistikos įmones prašydama kantrybės, bendradarbiavimo ir, siekiant išvengti galimų nuostolių, aptarti situaciją su klientais užsienyje dėl galimo vėlavimo ar kitų trikdžių pristatant krovinius.

Teigta, kad ateinančią savaitę situacija Lenkijos ir Lietuvos pasienyje, tikėtina, bus neeilinė – galimi logistikos grandinių trikdžiai, krovinių pristatymo vėlavimas užsakovams užsienio šalyse, o kai kuriais atvejais – ir nuostoliai, priklausomai nuo sutartinių santykių ir juose numatytų įsipareigojimų.

„Būtent todėl šalies vežėjų ir prašoma kantrybės. Dalintis informacija kilus nesklandumams, bendrauti tarpusavyje bei su šalies vežėjus atstovaujančiomis organizacijomis, kad būtų galima padėti spręsti problemas“, – platintame pranešime teigė asociacija.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (58)