Maždaug pusė 50 metų sulaukusių moterų kada nors savo gyvenime susiduria su osteoporoze. Mokslininkai mano, kad ligą sukelia staigus estrogeno kiekio sumažėjimas po menopauzės. Nors hormonų terapija gali sulėtinti osteoporozės vystymąsi, mokslininkai ieško būdų šiai ligai visiškai sustabdyti be pašalinio hormonų poveikio. Ankstesni tyrimai hormonų terapiją susiejo su padidėjusia krūties vėžio ir insulto rizika.

D.Britanijos mokslininkai įtarė, kad kanabinoidai gali dalyvauti ligos mechanizme, nes jau išsiaiškinta, kad jiems giminingos molekulės turi įtakos kaulo augimui. Šią savo idėją jie patikrino su pelėmis, kurioms buvo pašalintos kiaušidės – tokiu būdu buvo imituojamas hormonų lygio pasikeitimas po menopauzės. Vienos grupės pelės iki kiaušidžių šalinimo operacijos buvo visiškai normalios, o kitos grupės pelių organizmuose genetinės inžinerijos būdu buvo pašalinti receptoriai kanabinoidų molekulėms.

Paaiškėjo, kad pelių-mutančių kauluose buvo 16 proc. daugiau kaulus stiprinančių mineralų nei kontrolinėje grupėje. Be to, kai normalios pelės gaudavo nedideles dozes vaistų, kurie blokuoja kanabinoidų receptorius, jos taip pat būdavo apsaugotos nuo kaulų retėjimo. Mokslininkai savo tyrimo rezultatus skelbia žurnale „Nature Medicine“.

Norėdami išsiaiškinti, kaip tiksliai kanabinoidai greitina ligos vystymąsi, mokslininkai tyrė osteoklastais vadinamą kaulų ląstelių grupę. Šios ląstelės paprastai išskiria rūgštis, kurios tirpina seną, silpną kaulinį audinį, o atsilaisvinusioje vietoje cheminės statybinės medžiagos gali gaminti naują kaulinį audinį. Tačiau pernelyg aktyvūs osteoklastai gali sukelti osteoporozę, nes naikina daugiau kaulinio audinio nei spėjama pagaminti. Dėl to kaulai retėja, didėja lūžių rizika.

Mokslininkai kultivuojamas kaulų čiulpų ląsteles paveikė medžiagomis, blokuojančiomis kanabinoidų receptorius. Paaiškėjo, kad dėl šių medžiagų poveikio osteoklastų gamyba sumažėjo dvigubai. Tai – įrodymas, kad blokavus kanabinoidus galima pristabdyti naikinančią osteoklastų veiklą.

„Niekas tiksliai nežino, kaip estrogenai veikia kaulus“, - sakė tyrimą atlikusios grupės narys biologas Stuartas Ralstonas iš Edinburgo universiteto (D.Britanija). Tačiau mokslininkas mano, kad sumažėjus estrogeno kiekiui gali būti aktyvinama natūralių kanabinoidų gamyba kauluose ir tokiu būdu skatinama naikinanti osteoklastų veikla. Mokslininkas sakė, kad norint pilnai išsiaiškinti šį ryšį reikia atlikti daugiau tyrimų.

Farmacinės bendrovės, pavyzdžiui, „Sanofi-Aventis“, jau išbandė apetitą slopinančius vaistus, veikiančius blokuojant receptorius kanabinoidams. Mokslininkai tikisi, kad gali būti sukurta ir panašių vaistų, lėtinančių kaulų retėjimą.

Be to, mokslininkai mano, kad kanabinoidai, esantys marihuanoje, gali padidinti žmonių polinkį į osteoporozę. „Reikia pabrėžti, kad mūsų tyrimas atliktas tik su pelėmis, tačiau rezultatai leidžia prognozuoti, kad ir žmonėms kanabinoidai greitina kaulo retėjimą, o tai būtų blogai“, - sakė S.Ralstonas.

Tačiau kitas kanabinoidų įtaką kaulams tyręs mokslininkas - Raphaelis Mechoulamas iš Jeruzalės hebrajų universiteto (Izraelis) – abejoja. „Tai reikia patikrinti“, - sakė mokslininkas, pridūręs, kad rūkant marihuaną įkvepiami junginiai aiškiai skiriasi nuo tų, kurie natūraliai gaminami gyvūnų ląstelėse. Ir nors narkotikų kanabinoidai pasklinda po visą organizmą, natūralios kanabinoidų formos susidaro tik ten, kur jų reikia.

R.Mechoulamas sakė, kad papildomi tyrimai turėtų paaiškinti specifinį receptorių kanabinoidams vaidmenį kaulų audinyje. Be to, ankstyvi šio mokslininko tyrimų rezultatai rodo, kad kanabinoidai iš tikrųjų teigiamai veikia kaulo regeneraciją. Tai prieštarauja D.Britanijos mokslininkų atradimui. R.Mechoulamas mano, kad šį skirtumą gali paaiškinti tyrime naudotų pelių genetiniai skirtumai.