F. Zelleris – šiuolaikinis prancūzų romanistas, dramaturgas, scenaristas. Dar 2004 m. dramaturgas laimėjo „Prix Interallié“ prizą už savo romaną „Blogio susižavėjimas“. F. Zeleris parašė pjesių trilogiją „Mama. Tėtis. Sūnus“. 2020 m. pats dramaturgas režisavo kino filmą pagal trilogijos dalį „Tėtis“, kuriame vaidmenis sukūrė Anthony Hopkinsas ir Olivia Colman. Filmas gavo šešias nominacijas „Oskarų“ apdovanojimuose, įskaitant geriausio filmo apdovanojimą, o F. Zelleris laimėjo Oskarą už geriausią scenarijų. „Tėtis“ taip pat nominuotas keturiems „Auksinio gaublio“ apdovanojimams ir šešiems Britų kino akademijos apdovanojimams. Dramaturgo kūriniai įvertinti ir teatriniais apdovanojimais – tiek „Mama“, tiek „Tėtis“ apdovanoti prestižiniu Moljero apdovanojimu Prancūzijoje.

F. Zellerio biografijoje – daugiau nei dešimt parašytų pjesių. „F. Zellerio vardas man buvo girdėtas jau senokai – skirtingais periodais, skirtingu intensyvumu mėgstu naršyti internete ir ieškoti, kas naujo, įdomaus, madingo, skaudaus, linksmo yra parašyta. Vienu metu ypač mėgau tyrinėti britų, škotų dramaturgijos rinką. Su F. Zelleriu buvo panašiai. Prancūzai – jausmingi, subtilūs. Vėliau buvo planų statyti vieną iš jo pjesių Vilniaus mažajame teatre, tačiau viską sujaukė karas. Dar vėliau, šiltą vasaros dieną man paskambino OKT/Vilniaus miesto teatro prodiuserė Audra Žukaitytė ir taip pradėjome kalbėtis, fantazuoti apie tai, kas galėtų atsirasti OKT scenoje, kas galėtų kūrybos procese sujungti puikius OKT aktorius ir skirtingas jų kartas, kas galėtų tapti atspirties tašku ir dirva vaidmenims vystytis, koncentruotis į istoriją, santykius, jausmus. Tada prisiminiau F. Zellerį“, – apie spektaklio gimimą pasakoja režisierius K. Glušajevas.

„Mama“ – svarbus OKT/Vilniaus miesto teatro jubiliejinio 25-ojo sezono akcentas. Čia susilieja dvi skirtingos šio teatro aktorių kartos – kartu su vienais prasidėjo jo gyvavimas, nuo pat „Shopping and Fucking“, „Ugnies veido“, „Įstabiosios ir graudžiosios Romeo ir Džuljetos istorijos“, taip pat vėlesnėse repertuaro atramose „Dugne“, „Hamleto“, „Žuvėdros“, kiti yra neatsiejama naujausių spektaklių, tokių kaip „Otelas“, O. Koršunovo mokinio Jokūbo Brazio „Žuvėdra“, dalis. Pagrindinį mamos Anos vaidmenį režisierius patikėjo Rasai Samuolytei. Jos vyro Pjero vaidmenyje – Dainius Gavenonis. Sūnaus Nikolia vaidmenį kuria Aurelijus Pocius, jo draugės Elodi – Augustė Ona Šimulynaitė.

„OKT teatrui 25 metai. Jei bandytume prie amžinybės pridėti metus, tai tie 25 metai yra nedaug, bet OKT savo pastatymų ir juos kūrusių žmonių dėka prie tų 25 metų pridėjo labai daug amžinybės, o tikras menas geba į kelias valandas įkvėpti amžinybės jausmą. Tai scenoje daro aktoriai, žaidžiantys su mirtimi, su gimimu, su laiku, su istorija – kaip ir žmonės savo šeimose. Juk visi šeimos teatre turi savo vaidmenis, savo šlovės ir nuosmukio valandas, savo gimimą, savo kaip šeimos narių mirties ir prisikėlimo akimirkas. Šeimyninio gyvenimo teatro siužetai yra tie patys, tačiau be paliovos vaidinami virsta tai melodramomis, tai groteskais, tai poezija, tai dramomis. Ir būtent šeimos gyvenimo siužetai bus vaidinami be paliovos“, – teigia spektaklio režisierius.

Pagrindinės „Mamos“ veikėjos Anos kasdienybė – tai migdomųjų tablečių, diazepamo ir alkoholio kokteilis, kuriuo ji mėgina nustumti šalin depresiją, ir namai bei šeima, dėl kurių ji iki šiol gyveno.

Tačiau kaip motinai susitaikyti su tuo, jog jos vaikai jau užaugo, ir išmokti gyventi dėl savęs, rūpintis savimi, mylėti save?

„Kai visuomenė egzistuoja ilgiau nei individai, šeimos kaip gyvybės forma egzistuoja ilgiau nei visuomenės. Kreivos, darnios, disfunkcinės ar laimingos, bet jos vistiek gyvena. Gimimas, vestuvės, skyrybos, laidotuvės. F. Zellerio pjesė „Mama“ savyje sujungia šiuos veiksnius. Joje yra vietos jausmams ir apmąstymams, atšiaurumui ir trapumui, vilčiai ir liūdesiui, praeičiai ir dabarčiai, ateičiai ir nebūčiai. Tikiu, jog ši iš pirmo žvilgsnio paprasta F. Zellerio pjesė ir istorija yra atpažįstama ir artima mūsų žiūrovams dėl savo skaidrios, nuoširdžios ir labai atviros kalbos. Kita vertus, joje esantis neapibrėžtumas, aritmiškumas, trapumas ir plona riba tarp įkvėpimo ir iškvėpimo, tarp kančios ir meilės taip pat bus tam tikra atvirumo ir susitikimo su savo jautriausiomis sielos užuovejomis dovana. Tai trapumo dovana, trapiai kuriama, renkama, kurpiama puikių aktorių: Rasos Samuolytės, Aurelijaus Pociaus, Augustės Onos Šimulynaitės ir Dainiaus Gavenonio. Tik tokiems aktoriams gali dosniai atsiverti trapus, beribis, paslaptingas, gąsdinantis ir jautrus pagrindinės veikėjos Anos gyvenimas“, – pasakoja K. Glušajevas.

Spektaklio scenografiją kuria dailininkas Marijus Jacovskis. Kompozitorius – Gintaras Sodeika. Šviesų dailininkas – Povilas Laurinaitis.

F. Zellerio „Mama“ (rež. K. Glušajevas) – gruodžio 17, 18 d. ir sausio 9, 10 d., OKT/Vilniaus miesto teatre (Ašmenos g. 8, Vilnius). Dėmesio – gruodžio 17 d. spektaklio pradžia 20 val., visų kitų – 19 val.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt