Lenktynių greitį ir tikslumą galima panaudoti norint pabrėžti įmonės įsipareigojimą siekti efektyvumo ir našumo, o varžybose demonstruojamos inovatyvios technologijos ir inžineriniai sugebėjimai gali reikšti prekės ženklo atsidavimą pažangiausiems sprendimams ir pasiekimams. Taigi, tikrosios lenktynės laimimos ne tik ant asfalto, bet ir klientų širdyse bei pasaulio rinkose, nepaisant to, kad verslams dalyvavimas jose dažnai kainuoja kelis šimtus tūkstančių eurų.

Dalyvavimo lenktynėse išlaidos: nuo finansinių iki laiko investicijų

Jurgis Adomavičius, muitinės tarpininko paslaugas teikiančios įmonės „Bunasta“ vadovas, ilgametis „Aurum 1006 km“ lenktynių rėmėjas ir dalyvis sako, kad nors dalyvavimas lenktynėse yra puikus būdas pabendrauti su esamais klientais bei susipažinti su naujais, autosportas yra nepigus malonumas, reikalaujantis ne tik didelių finansinių, bet ir laiko resursų.

Konkurencingo ir išsiskiriančio lenktyninio automobilio kaina prasideda nuo kelių šimtų tūkstančių eurų. Tačiau automobilį galima ir nuomotis, ko vienoms lenktynėms jau su įskaičiuota priežiūra, logistika ir aptarnaujančiu būriu mechanikų kaina gali siekti nuo 30 tūkst. iki 300 tūkst. eurų.

„Tokio tipo kaip „Aurum 1006 km“ ilgų distancijų lenktynių metu reikia turėti mažiausiai penkis mechanikus, du kuro užpylėjus, komandos vadovą bei strategą. Jei finansai leidžia, galima įdarbinti ir fizinio pasirengimo trenerį bei masažistą. Kartais komandos atsiveža ir savo šefą, kuris visą savaitgalį rūpinasi komandos narių maitinimusi. Vien tik apgyvendinimas ir logistika tokio būrio žmonių lenktynių savaitgalį gali siekti iki 10 tūkst. eurų. Šių specialistų darbo užmokestis sezonui gali svyruoti nuo 50 tūkst. iki 150 tūkst. eurų“, – pasakoja verslininkas.

Jurgis Adomavičius

Pasak J. Adomavičiaus, jei lenktynėse dalyvauji nauju automobiliu, didžiausia išlaidų eilutė yra dylančios padangos. Vienai GT4 klasės automobilio padanga kainuoja mažiausiai 400 eurų. Vienoms tokio tipo lenktynėms kaip „Aurum 1006 km“, reikia apie 18-20 vienetų tokių padangų. Taip pat reikia pasiruošti ir antrą stabdžių komplektą, kurio kaina GT4 klasės automobiliui yra 2 tūkst. eurų.

„Dalyvaujant 4 – 5 lenktynėse per sezoną, joms skirtas biudžetas turėtų prasidėti nuo 150 tūkst. eurų, neskaitant lenktyninio automobilio ir serviso inventoriaus įsigijimo“, – pasakoja verslininkas.

J. Adomavičius tikina, kad laiko investicija, reikalinga treniruotėms ir pasiruošimui, taip pat yra didelė. Laikas, praleistas lenktyniniam automobilyje, fizinės treniruotės ir protinis pasirengimas per simuliacijomis grįstas treniruotes yra esminiai komandos sėkmės elementai.

Dalyvavimas automobilių lenktynėse, nesvarbu, kokią poziciją komandoje užimi, yra paremtas bendro tikslo siekimu. Kaip ir versle, taip ir automobilių varžybose, kiekvienas komandos narys privalo kuo geriau išpildyti jam patikėtą užduotį.

„Mes dažnai juokaujame, kad pagrindinės varžybos vyksta techninio aptarnavimo zonoje, nes ratą gali įveikti už priešininką greičiau dviem sekundėmis, tačiau vairuotojų pasikeitimą ar ratų keitimą atlikti dviem minutėmis ilgiau nei tavo varžovas. Įsivaizduokit, kiek ratų reiks apsukti, kad kompensuotum prarastą laiką. Maždaug po 60 ratų vėl prisivysi priešininką. Dažniausiai tų ratų visada pritrūksta“, – juokiasi pašnekovas.

Todėl kiekvienas komandos nario atliekamas veiksmas kaip ir versle, taip ir čia, yra labai svarbus ir reikšmingas.

Įvaizdžio formavimas už lenktynių trasos ribų

Dalyvavimas varžybose neapsiriboja vien lenktynių trasa – tai ir milijonus žiūrovų visame pasaulyje pasiekiančias televizijos transliacijas, pranešimai socialiuose tinkluose bei žiniasklaidoje. Vien tik „Formulės 1“ transliacijos kasmet pasiekia daugiau kaip 500 mln. unikalių žiūrovų visame pasaulyje. Tad kiekvienos lenktynės tampa scena, kurioje prekių ženklai gali būti matomi ant lenktyninių automobilių, vairuotojų kostiumų ir trasos reklamose. Šios vizualiai įspūdingos reklamos atkreipia žiūrovų dėmesį tiek lenktynių trasoje, tiek patogiai įsitaisius namuose.

Ilgalaikis ir nuoseklus darbas formuojant savo įvaizdį bei dirbant su autosportu duoda gerų rezultatų. Tarkime, „Red Bull“ – nors prekės ženklas visų pirma žinomas kaip energinių gėrimų gamintojas, dėl savo aktyvaus dalyvavimo autosporte jis tapo beveik lenktynių sinonimu. Nuo „Formulės 1“ komandos iki daugelio automobilių sporto renginių rėmimo – „Red Bull“ rinkodaros strategija veiksmingai susiejo prekės ženklą su greičiu, galia ir našumu.

Klientų įsitraukimo ir lojalumo skatinimas

Dalyvavimas automobilių sporte suteikia unikalių galimybių įtraukti savo klientus į bendrą veiklą ir taip stiprinti jų lojalumą. Įmonės gali rengti specialius renginius, varžybų dalyviai savo sirgaliams dažniausiai gali suteikti ypatingą prieigą prie pačios varžybų virtuvės arba sukurti unikalią patirtį lenktynių metu. Tokia patirtis, kuria dalijamasi su aistringais gerbėjais, gali sukurti stiprius emocinius ryšius su įmone.

J. Adomavičius sako, kad dalyvavimas lenktynėse šiuo metu pasidarė pareiga: „Pareiga prieš savo darbuotojus, kuriems tai autoriteto klausimas, pareiga prieš klientus, kurie metai iš metų yra ištikimi mūsų fanai, kurie ruošiasi ir palaiko mus lenktynėse, o visai neseniai tai tapo verslu. Įmonės, kurios ieško klientų tarp vežėjų ar nori sustiprinti santykius, mūsų dalyvavimą lenktynėse ir renginius klientams jų metu, mato kaip labai gerą platformą ryšiams su kitomis įmonėmis užmegzti“.

Panašios tendencijos vyrauja ir pasaulinėje rinkoje. Klasikinis to pavyzdys – „Rolex“ partnerystė su „Formule–1“. Šveicarijos laikrodžių gamintojas nuo 2013 m. yra oficialus „Formulės-1“ laiko skaičiuotojas, o ši partnerystė neabejotinai patraukli jų tikslinei grupei. Todėl šis bendradarbiavimas ne tik sustiprino „Rolex“ kaip prabangos prekės ženklo pozicijas, bet ir suteikė unikalią prieigą prie pasiturinčių ir pasaulinio masto klientų.

Automobilių prekės ženklai, pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ ir „BMW“, pasinaudojo lenktynių teikiama galimybe ir pasiūlė savo klientams „prekės ženklo patirtį“. Klientai kviečiami į išskirtinius renginius, jiems suteikiama galimybė susitikti su vairuotojais ir net dalyvauti vairavimo varžybose. Toks įsitraukimas padeda šiems prekės ženklams kurti ilgalaikį lojalumą ir didinti klientų išlaikymą.

Platus automobilių lenktynių renginius lydinčios žiniasklaidos dėmesys tiek tradiciniais, tiek skaitmeniniais kanalais suteikia neprilygstamų galimybių įmonėms pristatyti savo prekės ženklus didelei auditorijai. Tuo pačiu – tai ir galimybė su savo įmonės darbuotojais, partneriais ir klientais turėti įspūdingą, pilną adrenalino ir emocijų renginį, kuris dažniausiai pritraukia tuos, kurie priima pačius svarbiausius sprendimus savo kompanijose.