Atlikėja Cheri: atėjo laikas kalbėti apie tai

„Aš manau, kad Lietuvoje yra išsivysčiusi labai aukšta tolerancija kopijavimui, plagijavimui ir vagimui. Tiek iš užsienio, tiek vieniems iš kitų“, – tokiais žodžiais savo „Instagram“ paskyroje praėjusį savaitgalį plagijavimo temą pradėjo V. Vyšniauskaitė-Cheri.

Cheri

Mergina neslėpė, kad jau ne vieną kartą pastebėjo itin populiarių Lietuvoje nuomonės formuotojų turinio kopijavimo atvejų. Todėl ji ryžosi šią temą paliesti garsiai.

„Niekas nedrįsta kalbėti apie turinio vagimą, nes bijo neapykantos ir nesutarimų tarpusavyje, bijo būti apšauktais vargšais, pavyduoliais ir t.t. Natūralu. Ir aš dėl to daug kartų nieko nesakiau, kai kildavo pagunda. Bet manau, kad laikas apie tai kalbėti.

Galų gale ir nėra nieko blogo, kai pamatai internete, kas tau patinka, ir padarai kažką panašaus. Tik kodėl tada sunku parašyti komentaruose, kas įkvėpė?

Mano draugė daro makiažus. Kai kas nors ją įkvepia, ji būtinai pažymi tą asmenį ar puslapį. Nežinau, čia sveika nuovoka, bent jau man taip atrodo“, – sako mergina.

Šis pasvarstymas iškėlė dar daugiau klausimų apie atsakingą nuomonės formuotojų elgesį stebint tūkstantinėms jų sekėjų minioms. Į juos sutiko atsakyti ir praretinti medžius tamsiame socialinių tinklų platformų miške agentūros „Influenceriai.lt“, kuri nemažai dirba su didžiausiais šalyje nuomonės formuotojų vardais, įkūrėja Laura Aleksandravičė bei „EduMint“ bendraįkūrėjas, internetinės komunikacijos specialistas Domantas Širvinskas.

Svarbiausia – rasti savitą išraiškos būdą

D. Širvinskas plagijavimo supratimą vadina subjektyviu ir teigia, kad kaltinimai kopijavimu, kaip ir pats idėjų atkartojimas yra natūrali bet kokios srities kūrėjų kasdienybės dalis.

„Kopijavimas, idėjų skolinimasis, įkvėpimas – tai neatskiriama bet kokios kūrybinės bendruomenės dalis, kelianti aistras nuo seniausių laikų. Tapyboje, muzikos rašyme, šokiuose kaltinimai plagijavimu egzistavo visada, tad nieko keista, kad dabar, interneto laikais, kai įkvėpimo šaltinį atrasti ypač lengva, tai pasidaro dar opesnė problema. Plagijavimo apibrėžimas savaime yra labai sudėtingas, dažnai subjektyvus. Dažnai sakoma, kad viskas pasaulyje jau yra sukurta, skiriasi tik tų idėjų kombinacijos, pateikimo formos ir kontekstai“, – sako vyras.

Tuo tarpu L. Aleksandravičė įvardina konkrečias autorių teises, galiojančias instagrame.

„Kiekviena socialinių tinklų platforma turi savo politiką, ginančią autorių teises. Pavyzdžiui, „Instagram“ platforma saugo vizualinį, audio ir rašytinį turinį, kuris apibrėžiamas kaip originalus autoriaus kūrinys, sukurtas paties autoriaus, panaudojant bent minimalų kūrybiškumą. Tad jei dalinamasi originaliu autoriaus darbu, nenurodant jo autorystės, pažeidžiamos jo autoriaus teisės.

Tačiau autorinės teisės nesaugo faktų ir idėjų, tai reiškia, kad tu gali išreikšti tą pačią idėją ar faktą, nepažeisdamas autoriaus teisių, jei surandi savitą išraiškos būdą“, – teigia ekspertė.

D. Širvinskas prieš ką nors teisiant siūlo pirmiausia atkreipti dėmesį į bendrą kūrėjo profilį, nuosekliai dedamas kūrybines pastangas pateikti niekur nematytas faktų ir idėjų versijas. Jo nuomone, ne vienadienė, o kasdien aplankanti sėkmė apibūdina kūrėjo vertę.

„Man atrodo, kad sėkmė bet kuriame socialiniame tinkle yra ne apie vieną įkeltą originalų/kopijuotą įrašą, o apie nuoseklumą ir savo autentiško balso turėjimą. Taigi jei autorius visus savo kūrinius bus nusižiūrėjęs iš kitų, tačiau tai visada atliks savaip ir tai darys pakankamai ilgai, jis bus sėkmingas. Ir tame nieko blogo“, – apibendrina socialinių tinklų mokymų bendraįkūrėjas.

„TikTok“ – gyvas atkartojimais ir interpretacijomis

Abu M360 kalbinti ekspertai pabrėžia didžiulio populiarumo sulaukusio socialinio tinklo „TikTok“ pagrindinę kryptį, kuri ir yra filmukų idėjų, iššūkių atkartojimas savaip.

„Įdomu, kad „TikTok“ vienas iš esminių aspektų ir yra kitų žmonių balso arba nusistovėjusių šokių judesių atkartojimas. Žinoma, tai padarant savaip. Didžioji dalis vartotojų tai atlieka neįdomiai, neišskirtinai ir jų kūrinio versija neišplinta. Tačiau kartais „kopija“ būna tokia įdomi, kokybiškai atlikta ar papildyta naujomis idėjomis, kad ji tampa populiaresnė už „originalą“. Ir tai yra gerai. Taip veikia šis tinklas“, – teigia D. Širvinskas.

L. Aleksandravičė jam antrina ir supažindina nežinančius, kaip veikia „TikTok“ iššūkiai.

„TikTok“ platforma yra paremta kopijavimu pačia geriausia šio žodžio prasme. Programėlė visuomet rodo pirminį garso takelio kūrėją ir kuo daugiau atsiranda vartotojų, kurie padaro iššūkį pagal tą garso takelį ar atkartoja tą patį kūrinį geriau, juokingiau, įdomiau, kitoniškiau, tuo sėkmingesnis bus tiek pirmasis video, tiek pats iššūkis. Tai ir yra šios platformos populiarumo pagrindas – tūkstančiai žmonių atlieka tuos pačius iššūkius“, – tvirtina pašnekovė.

Ji pripažįsta, kad pastaruoju metu itin paplitęs „TikTok“ iššūkių persikėlimas į kitus socialinius tinklus gali privirti košės tokį veiksmą praktikuojantiems, tačiau ne dėl idėjų kopijavimo.

„Problemų atsiranda tada, kai iš „TikTok“ turinys keliauja į kitas socialinių tinklų platformas, nes jos turi skirtingas politikas ar teises naudoti tam tikrus kūrinius, todėl kartais „TikTok“ video kitose platformose gali būti ištrinti būtent dėl autoriaus teisių pažeidimo, ypač kalbant apie muzikos autorių teises. Tačiau svarbu pažymėti, kad turinys ištrinamas dėl kūrinių panaudojimo, o ne dėl idėjų pasisavinimo“, – atkreipia dėmesį moteris.

Laura Aleksandravičė

Aleksandravičė: privalomos etikos taisyklės neegzistuoja, egzistuoja institucijos ir įstatymai

L. Aleksandravičė primena pagrindinę socialinių tinklų funkciją ir pateikia pavyzdį, siekiant padėti identifikuoti, kas yra autorių teisių pažeidimas.

Socialiniai tinklai – dalijimosi platforma, čia mes keičiamės nuomonėmis, įspūdžiais, ieškome įkvėpimo.

Pavyzdžiui, jei nuomonės formuotojas ar bet kuris kitas vartotojas pamato jam patinkantį receptą maisto tinklaraštininko profilyje, pagamina patiekalą, jį nufotografuoja ir pasidalina rezultatu socialiniuose tinkluose, žodis žodin pristatydamas tai kaip savo autorinį receptą – tai būtų autoriaus teisių pažeidimas. Kitu atveju, jei vartotojas tiesiog pagamina patiekalą ir juo pasidalina, jam nebūtina nurodyti autorystės, iš kur gavo receptą, bet tai dažnai daroma, nurodant įkvėpimo šaltinį.

Paklausta, ar tarp influencerių egzistuoja kokia nerašyta moralinė taisyklė būtinai paminėti turinio įkvėpimo šaltinį, L. Aleksandravičė atsako: „Privalomos etikos taisyklės apskritai neegzistuoja, egzistuoja autoriaus teises ginančios institucijos ir įstatymai, saugantys nuo pažeidimų.

Autorių teisių objektais nėra laikomi abstraktūs dalykai, tokie kaip idėjos, procedūros, procesai, koncepcijos ir t.t., o yra laikomi originalūs literatūros, mokslo ir meno kūriniai, kurie yra kokia nors objektyvia forma išreikštas kūrybinės veiklos rezultatas (šaltinis: LR Autorių teisės)“, – nurodo „Influenceriai.lt“ įkūrėja.

Anot D. Širvinsko, „būtų gero tono ženklas pažymėti (tag) autorių, kurio kūrinio dalimi yra naudojamasi“. Tačiau čia jis įžvelgia kitą problemą: „Ar tikrai tas autorius, ant kurio sienos pamačiau patikusią idėją, yra originalus jos autorius, ar gal irgi buvo įkvėptas kažkieno kito? Šios problemos sprendimo, deja, pasiūlyti negaliu“.

Kaip apsisaugoti nuo netyčinio plagijavimo?

Tikėtina ir išties neretai girdimi atvejai, kai netyčia susidubliuoja socialiniuose tinkluose paleisto turinio idėjos. L. Aleksandravičė sako, kad nėra įmanoma nuo to apsisaugoti ir išvengti galimų kūrėjų susidūrimo.

„Nemanau, kad egzistuoja kokie nors būdai apsisaugoti nuo panašių idėjų sugalvojimo, juk visi gyvename apsupti tų pačių tendencijų, panašių įkvėpimo šaltinių. Įvairiose srityse kyla daug skandalų, kad kažkas kažką nukopijavo, tiek muzikoje, tiek reklamoje, tiek madoje.

Jei žinote, kad tai jūsų autorinis kūrinys buvo nukopijuotas ar pažeistos registruoto prekės ženklo teisės, reikėtų kreiptis į už tai atsakingas institucijas, o jei kažkas pasiskolino jūsų idėją –pasidžiaukite, juk jūs buvote įkvėpimas tam žmogui“, – siūlo nuomonių lyderių rinkodaros žinovė.

D. Širvinskas šioje vietoje visiškai nesureikšmina idėjų nukopijavimo ir mato tik vieną, jo nuomone, svarbų dalyką – rungtį dėl populiarumo, kurią laimės geriausiai pasirodęs ir daugiausiai auditorijos dėmesio sulaukęs, nepriklausomai nuo to, kieno buvo originali idėja.

„Nesvarbu, ar idėjos susidubliavo netyčia, ar begėdiškai kopijuojant. Populiarumo varžybose laimės tas, kuris daug dirbs, turės savo būdą pateikti net ir kopijas. Todėl pavienio turinio dubliavimas nepadarys blogos įtakos nei originalo autoriui, nei tam, kuris buvo įkvėptasis“, – teigia pašnekovas.