Žiniasklaidos rinkoje nuo šiol bus nebeįmanoma dirbtinai auginti portalų skaitomumą, taip klaidinant rinkos dalyvius. Interneto žiniasklaidos asociacija susitarė dėl bendrų standartų, kuriais bus matuojamas naujienų portalų skaitomumas.

Nuo šiol rinkos tyrimų bendrovė „Gemius Baltic“ pateikdama rinkai portalų skaitomumo duomenis aiškiai atskirs duomenis apie pačių naujienų portalų skaitytojus, ir tuos, kurie į juos patenka per administruojamus trečiųjų šalių domenus.

Tai reiškia, kad portalai nebegalės į savo skaitytojų skaičių įtraukti ateinančius iš svetimų" portalų.

Pavyzdžiui, kai kurie tėvai net nežino, kad kaskart tikrindami savo vaikų pažymius ar užduotus namų darbus elektroniniame dienyne „TAMO“, jie į statistiką yra įtraukiami kaip portalo 15min.lt skaitytojai. Kaip anksčiau rašė M360, „TAMO” savo tinklapyje skelbia, kad šiuo dienynu naudojasi 320 tūkst. mokinių, 250 tūkst. tėvų ir 32 tūkst. mokytojų.

Portalo 15min.lt skaitytojų skaičių statistikoje taip pat didina ir bendradarbiavimas su informaciniu puslapiu 118.lt. Tuo tarpu į portalo vz.lt auditoriją patenka visi, ieškantys informacijos puslapyje rekvizitai.lt, ir kiek tokių žmonių yra, vz.lt rinkai atsisako atskleisti.

Priėmus taisyklių pakeitimus, nuo kovo 1 d. rinkai pateikiant gemiusAudience“ tyrimo duomenis atsiras keli pakeitimai. Oficialūs ir kasdien atnaujinami, interneto svetainių lankomumo duomenys bus pateikiami viešai ir taps visiems prieinami.

Norint užtikrinti interneto rinkos skaidrumą įvedama svetainės rubrikų subdomenų savininkystės taisyklė, reiškianti, kad portalai nebegalės į savo skaitytojų skaičių įtraukti ateinančius iš svetimų" portalų. Siekiant pagerinti vartotojo naršymo internete patirtį, „Infinite scroll“ sprendimo srautas bus įskaičiuojamas į „gemiusAudience“ tyrimą.

Šie pakeitimai buvo priimti po pastaruosius metus kilusių diskusijų dėl to, kaip rinkai turėtų būti pateikiami duomenys apie naujienų portalų skaitomumą, kad juos teisingai ir objektyviai galėtų įvertinti reklamos planuotojai, užsakovai, valstybės institucijos.

Tokie sprendimai paprastai priimami remiantis kriterijais kaip realių vartotojų skaičius, puslapių peržiūros, portale praleidžiamas laikas ir pan. Kai kurie naujienų portalai šiuos skaičius išaugindavo prisijungdami jiems nepriklausančius domenus, pasižyminčius nemažu lankytojų srautu. Tokiu atveju statistikoje skaičius, kuriuo remiantis priimami verslo sprendimai, išaugdavo, net jei realiai naujienų portalo skaitytojų skaičius likdavo toks pats.

Vieningiems Lietuvos interneto rinkos standartams bei jos skaidrumui pritarė Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA), Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacija (KOMAA) bei asocijuotoms struktūroms nepriklausančios žiniasklaidos planavimo agentūros („Open Agency“, „Inspired communications“ bei „Havas Media Group“ priklausančios agentūros).

Teigiamai apie inicijuojamus pokyčius atsiliepė ir Lietuvos marketingo asociacija (LiMA), vienijanti per 800 rinkodaros specialistų Lietuvoje.

Portalai nebegalės dirbtinai auginti skaitomumo
© DELFI

Kaip rodo „Gemius Audience” tyrimo duomenys, 2016 m. gruodį portalas 15min.lt per trečiųjų šalių domenus, tai yra „TAMO” ir „118”, savo auditoriją išaugino daugiau nei 111 tūkst. realių vartotojų, alfa.lt per flirtas.lt atsivedė daugiau nei 19 tūkst. vartotojų, į portalą DELFI per kablys.lt ir laukineszasys.lt atėjo daugiau nei 1,5 tūkst. realių vartotojų. Nors portalas vz.lt nerodo, kiek realių vartotojų į šį portalą ateina per trečiųjų šalių domenus, iš jų atėjusios puslapių peržiūros gruodį sudarė 58 proc.

Portalo „15min" vadovas Tomas Balžekas buvo vienintelis balsuojant dėl taisyklės apie subdomenų lankytojų srauto skaičiavimo pakeitimo pasisakęs prieš. „Už" balsavo DELFI direktorius Vytautas Benokraitis, bendrovės „Lietuvos rytas" direktorius Ričardas Baltaduonis ir „Alfa media" direktorius Audrius Grinys.

Ši situacija, kai išmanant technines subtilybes buvo galima dirbtinai padidinti skaitomumo skaičius, rinkos dalyvių ilgą laiką buvo įvardinama įsisenėjusia problema. Tyrimų bendrovės „Gemius Baltic” vadovė Baltijos šalims Gryta Balserytė buvo sakiusi M360, kad tam, kokie duomenys atspindimi tyrimuose, įtaką gali padaryti tik pati rinka, tai yra, reklamos agentūros ir kitos žiniasklaidos grupės.

Visi taisyklių pakeitimai yra inicijuoti bei patvirtinti Interneto žiniasklaidos asociacijos (IŽA), Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMAA) bei asocijuotom struktūrom nepriklausančių agentūrų parašais. Taisyklių pakeitimai įsigalios nuo kovo 1 d. ir bus taikomi visiems „gemiusAudience“ tyrimo dalyviams.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją