Mažai kas žino, jog „PULSAR“ prekės ženklo termovizoriniai ir skaitmeniniai naktinio matymo prietaisai yra gaminami ir surinkinėjami Lietuvoje. Įmonių grupės „Yukon Advanced Optics Worldwide“ gaminama produkcija yra skirta ne tik medžiotojams ar aktyvų gyvenimo būdą propaguojantiems keliautojams. Savo populiarumą tarp vartotojų, apie 80 proc. visos produkcijos yra parduodama Šiaurės Amerikos ir Europos rinkose, „PULSAR“ užsitarnavo ne tik dėl diegiamų inovatyvių technologijų, bet ir dėl sukurtos legendos, kuri supa šį prekės ženklą.

Kuriant reklamą svarbu neišsisemti

Kokia yra reklamos gamybos paslaptis, kuri padeda sukurti tokį reklaminį vaizdo klipą, kurio herojus rodos vaikščiotų, tai po neįžengiamus Aliaskos miškus JAV, tai po kalnuotą Austrijos landšaftą Europoje? O tikrovėje viskas yra sukurta Lietuvos lygumose ar ant kalnelio šalia įmonės biuro. Apie šias ir kitas reklamos kūrimo paslaptis kalbiname „Yukon Advanced Optics Worldwide“ rinkodaros departamento direktoriaus pavaduotoją Liudą Abišalą.

„Yukon Advanced Optics Worldwide“ per metus į rinką paleidžia vidutiniškai 20 naujų gaminių. Todėl yra nuolatinis poreikis naujos produkcijos reklamai. Kaip taisyklė, konkrečios medžiagos ruošimas pradedamas likus 2-3 mėnesiam iki to laiko, kol pati produkcija pradedama pristatinėti prekybos atstovams įvairiose pasaulio regionuose. Tai nenutrūkstamas procesas, reikalaujantis strateginio mąstymo ir atidaus planavimo. Reklaminių kampanijų grafikai yra ypač įtempti ir juos būtina taip dėlioti, kad būtų galima vienu metu paleidinėti skirtingas kampanijas, skirtingose šalyse, tuo pat metu ruoštis naujų kampanijų paleidimui, teigia L. Abišala.

„Esminis iššūkis, galvojant ir kuriant reklaminę medžiagą, yra išlaikyti prekinio ženklo strategiją, tačiau tuo pačiu ir neišsisemti. Nesinori kartotis, nesinori kurti tuos pačius reklaminius šablonus, kurie vartotojams jau nesukels emocijų ir neskatins jų domėtis mūsų gaminama produkcija, o juo labiau jos įsigyti. O juk būtent pagrindinis marketingo tikslas sukelti tokį emocinį pasitenkinimo jausmą, kuris paskatintų vartotoją įsigyti prekę“, – sako L. Abišala.

O kadangi „PULSAR“ produkcija parduodama daugiau nei 70 pasaulio šalių, kiekvienai rinkai yra kuriamos adaptuotos ir konkrečiam regionui pritaikytos reklaminės kampanijos. Gamybos proceso metu pasitaiko ir kuriozinių situacijų. Neretai reklaminė medžiaga pradedama gaminti rankoje turint ne galutinį produktą, o jo prototipą. Kuris iki pardavimų pradžios dar gali ir pasikeiti. Todėl marketingo užduotis yra ne tik sukurti įtaigų vaizdo klipą, bet ir sugebėti paslėpti galimus produkto pokyčius, nes laiko perfilmuoti gaminį tiesiog nelieka.

Nuotykių ieškotojo įvaizdis

Gali pasirodyti, kad kurti reklamą skirtingiems pasaulio regionams, skirtingiems vartotojams, kurie turi skirtingas medžioklės kultūras yra nemenkas iššūkis. L. Abišala sutinka, tame yra tiesos, tačiau kartu šiuos žmones sieja ir vienas dalykas, kuris yra bendras visiems, nepaisant šalies, kultūros ar rasės.

„Prieš vykdant reklamines kampanijas svarbu pažinti savo vartotoją, kas yra tikrasis klientas, koks yra jo susikurtas mūsų gaminamo gaminio pritaikymo įsivaizdavimas. Ar tai aristokratiško stiliaus žmogus, kuris su būriu skaliku visą dieną medžios vieną lapę. Ar tai žmogus, kuris penktadienį palikęs savo biurą, kostiumą keičia klajūno rūbu. Viduje jis užsiaugina vešlią barzdą ir miestietišką gyvenimo būdą iškeičia į vienišiaus, buvimui su savimi visam savaitgaliui kažkur miške. Mūsų atlikti tyrimai rodo, kad mūsų vartotojams yra mielesnis pastarasis, vienišo klajūno, prototipas.“

L. Abišala priduria, kad žmonėms imponuoja nuotykių ieškotojo įvaizdis, žmogaus, kuris sugeba išgyventi ekstremaliomis sąlygomis. Todėl „PULSAR“ kuriama reklama yra skirta tokiems žmonėms ir apeliuoja į norą tapatintis su tokiu tipažu.

„Mums daug lengviau perteikti tokias emocijas ne tik todėl, kad „PULSAR“ gaminiai skirti naudoti ekstremaliomis sąlygomis ar todėl, kad mums pavyksta užkabinti tinkamą vidinę gyslelę. Bet ir todėl, kad mūsų produkcijos vartotojai sielos viduje patys yra nuotykių ieškotojai ir ši tematika jiems artima. Jie mūsų to prašo ir to tikisi“, – pastebi L. Abišala.

Barzda – sėkmingos reklamos atributas

Kiekvienas marketingo srities profesionalas pasakys, kad prieš paleidžiant reklaminę kampaniją, būtina atlikti tam tikrus namų darbus. Nustatyti produkto pozicionavimą, tikslinę auditoriją, kokią žinutę turi perduoti ir kokias problemas spręsti reklamuojamas gaminys. Pagal tai nustatomas vartotojo profilis, pasaulio regionas, kuriam jis bus skirtas, ieškomos labiausiai tinkamos lokacijos reklamos gamybai ir pradedamas kūrybos procesas. Ši sistema taikomas kiekvienam pasaulio regionui atskirai, nes kuriama reklama JAV nėra tinkama Europos rinkai ir atvirkščiai, tai kas pritaikoma Europoje, neveiks JAV rinkoje.

„Būtina įvertinti tradicinius ir kultūrinus skirtumus. Medžioklės tradicijos įvairiose šalyse yra skirtingos, skirtingi kultūriniai požiūriai, skirtinga naudojama apranga ir ginklai. Kurdami savo reklamą tam skiriame ypatingą dėmesį. Todėl vienose klipuose vienas ir tas pats veikėjas gali vaikščioti su kamufliažine apranga ir rankoje laikyti pusiau automatinį ginklą (kas JAV laikoma medžioklės ginklu). Tai kitame klipe jį pamatysite su tradicine chaki spalvos striuke ir su Europoje naudojamais ginklais“, – priduria L. Abišala.

Vizualinis pateikimas čia vaidina milžinišką vaidmenį, nes reikia sukurti tokį foną, jog atrodytų, kad vaizdo klipo herojus tai kopia kanjonais, tai braido po gūdžius Europos miškus. Įdomu tai, kad atvaizduojamas herojus dažnai yra vienas ir tas pats asmuo. Kame paslaptis, kad europietis jame mato Vokietijos ar Prancūzijos medžiotoją, o amerikietis kaubojų iš Teksaso?

„Atsakymas slypi barzdoje. Jei pasižiūrėti į mūsų reklaminę medžiagą, joje dominuoja barzdoti vyrai. Tai daroma tikslingai. Iš vienos pusės dabar barzda madoje, o iš kitos pusės barzda paslepia etniškumą ir padaro žmogų universalesnį. Sunkiau pasakyti ar jis europietis, ar amerikietis, ar jis pietietis, ar šiaurietis. Žinoma, tai nėra vienintelis triukas, kurį naudojame, tačiau labiausiai pastebimas. Nors mūsų dizainerių komanda jau skundžiasi, kad dominuoja vienodas tipažas ir norėtų įtraukti daugiau bebarzdžių personažų“, – juokiasi L. Abišala, kuriam ir pačiam teko pabūti aktoriaus vaidmenyje.

Kitu sėkmės faktoriumi įvardijamas fonas. Jame dominuoja prietamsa, neryškios spalvos. Ir tai nėra atsitiktinumas. „PULSAR“ termovizoriai ir skaitmeniniai naktinio matymo prietaisai skirti padėti matyti tamsoje. Todėl natūralu, kad didžiojoje dalyje reklamos dominuoja naktinis fonas. Tai taip pat didina reklamos universalumą, padeda paslėpti regioninius skirtumus ir sunku pasakyti kokioje pasaulio dalyje yra užfiksuoti kadrai.

Griežčiausi kritikai – medžiotojai

Matydami reklaminę medžiagą, vartotojai turi tikėti, kad tai ką jie mato yra jiems artima, kad vaizduojama aplinka yra Alpių kalnai, Europos girios ar Amerikos kanjonai. Tai turi būti tikroviška, todėl vaizdo medžiagos kokybei skiriamas ypatingas dėmesys.

„Reklamos kokybė turi atitikti reklamuojamo gaminio kokybę. Esame savo segmento rinkos lyderiai, todėl čia negali būti jokio kompromiso, negalime demonstruoti mėgėjiško stiliaus. Sau privalome taikyti tokius pat aukštus kokybės standartus, kaip ir savo gaminiams. Mes džiaugiamės, kad dirbame su ilgamečiais partneriais, kurie jaučia mūsų stilių, jaučia kuo gyvena mūsų klientai, todėl dažniausiai pasiūlo tai, ko ieškome mes“, – priduria „Yukon Advanced Optics Worldwide“ rinkodaros departamento direktoriaus pavaduotojas.

L. Abišala pripažįsta, kad nors ir tenka išvykti į filmavimus kitose šalyse, tačiau didžioji dalis gaminamos produkcijos yra sukuriama Lietuvoje. Kelionės į kitas šalis organizuojamos tada, kai Lietuvoje nepavyksta rasti tinkamo fono gaminio reklamai. Tačiau dažniausiai Lietuvos gamta puikiai perteikia norima reklamuoti atmosferą ir foną, kuris sukuria įtaigią reklamą, kurioje kiekvienas medžiotojas savotiškai atpažįsta savo šalies gamtą.

Tačiau didžiausi reklamos kritikai yra medžiotojai. Jie tampa pagrindiniais kuriamos reklamos vartotojais, todėl jie yra ir patys reikliausi kritikai, kurie pastebi ir mažiausius neatitikimus. O kad pastarųjų būtų kuo mažiau, ne tik nuolat tariamasi su medžiotojų bendruomene, bet ir bendradarbiaujama su garsiausiais pasaulyje medžioklės ginklų ir rūbų gamintojais, tokiais kaip „Seeland“ ar „Härkila“, kurie rengia kuriamos reklamos herojus. Atitinkamai „PULSAR“ produkcija atsiduria šių gamintojų reklaminiuose kataloguose, dar labiau didindami Lietuvos prekės ženklo žinomumą.

„Mes atidžiai stebime žmonių įsitraukimą ir gaunamą grįžtamąjį ryšį socialiniuose tinkluose. Kokio pobūdžio vaizdinė ar video medžiaga susilaukia didesnio dėmesio, kurie prietaisai susilaukia didžiausio susidomėjimo. Ir mums džiugu, kad nesulaukiame priekaištų, jog mūsų kuriama reklama nėra tikroviška. Mūsų auditorijai mėgėjiškai sukurta reklama nepaliks įspūdžio, nes jiems labiausiai į akis kris ne pats gaminys, o nemokšiškas elgesys su ginklais ar naktinio matymo prietaisais. Todėl savo aktoriams, jei jie nėra profesionalūs medžiotojai, pravedami apmokymai, kaip tinkamai elgtis su ginklu ir taikikliais“, – pabrėžia L. Abišala.

Jis pažymi, kad „Yukon Advanced Optics Worldwide“ išskirtinai laikosi politikos, kad jų gaminiai yra skirti tik civiliniam naudojimui, todėl atidžiai žiūrima, kad kuriamoje įmonės, tiek partnerių reklamoje nebūtų akcentuojama militaristinės tematikos.

Medžioklės filosofija kiekvienoje šalyje skirtinga

Esminis iššūkis su kuriuo susiduria „Yukon Advanced Optics Worldwide“ marketingo komanda, tai sugebėti perduoti žinią, kad medžioklės tradicijos skirtingose šalyse taip pat skiriasi. Ir tai, kas Europiečiams gali pasirodyti nepriimtina, amerikiečiams yra savaime suprantamas dalykas. Tačiau tam būtina ir švietėjiška veikla.

„Pagrindinis tikslas, kurį norime pasiekti savo reklamos dėka, tai parodyti ant kiek technologiškai pažangūs tapo šiuolaikiniai optiniai prietaisai, kokias plačias funkcijų galimybes jie turi. Kad tai nėra tik įrenginys, kuris padeda matyti tamsoje ar sudėtingomis oro sąlygomis, tačiau jame galima fiksuoti vaizdo kadrus, perduoti vaizdo medžiagą į internetą. Kitas tikslas yra kur kas sudėtingesnis, tai šviesti visuomenę, kad medžioklės tradicijos ir kultūra skirtingose šalyse skiriasi, kad tai nėra tiesiog gyvūnų šaudymas“, – pažymi L. Abišala.

Iš vienos pusės medžioklė turi savas tradicijas, sakykime Vokietijoje sumedžiojus šerną, medžiotojas atliks tam tikrus medžioklės ritualus, pagerbs gyvūną, jo mėsą panaudos maistui, o šerno iltys taps puošybos elementu. JAV ypatingas dėmesys yra skiriamas gyvūnų kontrolės veiklai, kurios metu siekiama kontroliuoti laukinių gyvūnų populiaciją. Pavyzdžiui nekontroliuojamai besidauginantys šernai, kurie kasmet veda po kelias vadas, JAV ūkininkams per metus pridaro nuostolių vidutiniškai už 1,5 mlrd. JAV dolerių.

„Stengiame paaiškinti, kas yra etiška medžioklė, kokias ji turi taisykles ir kuo skiriasi nuo brakonieriavimo. Kodėl laukinių gyvūnų populiacijos kontrolė taip pat būtina ir toli ieškoti pavyzdžių nereikia. Lietuvos ūkiai taip pat kasmet kenčia nuo vilkų antpuolių. Visuomenė turi suprasti, kad vilkas nėra tik dailus „šuniukas“, tai plėšrūnas ir jei jo populiacija nebus nekontroliuojama, kentės ne tik ūkininkai, bet ir kitos laukinių gyvūnų rūšys. Tačiau tam sutarimui būtinas visuomenės švietimas ir atviras dialogas tarp medžiotojų ir gyvūnų gynėjų. O įvairūs nesusikalbėjimai kyla dėl elementaraus nežinojimo arba neįsiklausimo į kitos pusės argumentus bei susikurto, tačiau realybės neatitinkančio įvaizdžio“, – pastebi L. Abišala.