Siekdami užtikrinti, kad visi politikų išleidžiami pinigai būtų apskaityti ir už juos visuomenei viešai pateiktos ataskaitos, IŽA nariai pateikė savo siūlymus.

Pirma, įpareigoti politines partijas ir fizinius rinkimų kampanijos dalyvius deklaruoti vieną socialinių tinklų paskyrą, kurioje būtų skelbiama informacija, bei kurios matomumas gali būti didinamas komerciniu reklamos pirkimu.

Tokiu būdu partijos turės aiškų, deklaruotą ir baigtinį sąrašą paskyrų, iš kurių būtų agituojama, o finansinės ataskaitos, partijoms pateikus ataskaitas, būtų nesudėtingai atsekamos naudojantis socialinio tinklo „Facebook“ įrankiu „Reklamų biblioteka“.

Antrasis siūlymas remiasi finansinio skaidrumo principu, kuomet politinės partijos ir fiziniai rinkimų kampanijos dalyviai turėtų būti įpareigoti visus mokėjimus, susijusius su socialiniais tinklais (ypač rinkiminiu laikotarpiu) vykdyti tik iš vienos, VRK deklaruotos banko sąskaitos.

Rinkimų ataskaitose jau dabar būtina deklaruoti kiek pinigų agitacijai buvo išleista visuose žiniasklaidos kanaluose. Remiantis pateiktu siūlymu, politinės partijos nesudėtingai galėtų išskirti išlaidas agitacijai ir reklamai socialiniuose tinkluose.

Tuo būtų suvienodinami reikalavimai politinių partijų finansinėse ataskaitose išskirti išlaidas skirtingose žiniasklaidos kanaluose (TV, radijo, spausdintinėje ir internetinėje žiniasklaidoje, lauko reklamos stenduose ir kt.), įtraukiant išlaidas socialiniuose tinkluose Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Google ir kituose.

L. Matjošaitytė teigė, kad pateikti siūlymai labai geri, tačiau, kaip buvo aptarta komisijos posėdyje, kai kurių narių nuomone, jiems įgyvendinti reikalingi įstatymų pakeitimai: „Tad čia, matyt, reikėtų plačiau padiskutuoti – galbūt galima mūsų tvarkomis ar rekomendacijomis atkreipti dėmesį, didinti skaidrumą, kad patys dalyviai būtų suinteresuoti, kad tiek jų, tiek kitų kampanijos būtų skaidrios ir reikalautų vieni iš kitų atsakomybės“.

VRK pirmininkė pasakoja, kad įpareigojimas dėl mokėjimų tik iš vienos VRK deklaruotos sąskaitos, komisijoje anksčiau buvo svarstytas ne kartą, tačiau ir prieš šiuos rinkimus Komisija nerado sutarimo.

„Bent aš asmeniškai labai palaikau, kad visa reklama socialiniuose tinkluose būtų apmokama tik iš VRK deklaruotos banko sąskaitos, o ne iš kažkokių kitų. Čia ir atsiranda ta pilkoji zona, kuomet kandidatai ar kiti asmenys jų naudai perka reklamą, jos nedeklaruoja ir mes tos reklamos iš stebėsenos ataskaitų nematome“, – komentavo ji, pridurdama, kad šiuo atveju reikėtų bendradarbiauti ir su pačia „Facebook“ platforma, kad jie, žinodami, koks yra reguliavimas, neleistų pirkti politinės reklamos ją apmokant iš kitų sąskaitų.

L. Matjošaitytė sakė, kad prieš šiuos Seimo rinkimus jokie teisės aktai jau nebus keičiami – tam liko per mažai laiko. „Šiandien (pokalbis vyko rugsėjo 11 d. – red. pastaba) turime 30 dienų iki rinkimų – tikrai įstatymų leidėjas nesiims atsakomybės keisti teisės aktus likus tiek mažai laiko iki rinkimų, kadangi iš esmės keistųsi sąlygos. Turime Venecijos komisijos gerosios praktikos kodeksus, tarptautinių organizacijų rekomendacijas, kad rinkimų įstatymai nebūtų keičiami ir pats įstatymų leidėjas yra įsipareigojęs likus pusmečiui iki rinkimų rimtų pakeitimų nedaryti. Tad šiems rinkimams būtų sudėtinga kalbėti apie įstatymų pakeitimus, galbūt apie rekomendacijas, arba apie komisijos sprendimus, tvarkos aprašus ir pan.“, – sakė ji.

Pasak jos, sprendimai dėl šio klausimo turėtų būti priimti artimiausiu metu.

„Tikrai nereikėtų laikyti klausimo ilgai nežinioje. Artimiausiu metu, kitą savaitę reikia išdiskutuoti komisijoje su nariais ir radus bendrą sprendimą pranešti aiškiai visiems kampanijos dalyviams, IŽA nariams, kokia yra komisijos pozicija, ar palaikome tuos sprendimus, ar juos įgyvendiname šiems rinkimams, ar tam užtenka mūsų pačių sprendimų, ar reikia teisės aktų pakeitimų. Matome, kad laiko yra labai mažai, tai atsakymus kaip įmanoma anksčiau reikia pateikti visoms suinteresuotoms šalims, kad ir asociacija žinotų mūsų poziciją, ir kampanijų dalyviai, ir visuomenė būtų supažindinta“, – teigė L. Matjošaitytė.

Interneto žiniasklaidos asociaciją sudaro interneto naujienų portalai Delfi, 15min.lt, lrytas.lt, ve.lt, madeinvilnius.lt, bei Kaunas.kasvyksta.lt.