Pandemijos metu įvertinę el. prekybos privalumus, žmonės ir toliau aktyviai naudojasi pirkimo internetu galimybe. Žiniasklaidos planavimo agentūros „Arena Media“ užsakymu atlikto el. prekybos tendencijų Lietuvoje tyrimas atskleidžia augantį el. parduotuvių populiarumą Top6 Lietuvos miestuose.

„Tyrimo duomenys rodo, kad el. parduotuvės populiarumu ne tik stipriai vejasi fizines parduotuves, bet daugelyje kategorijų ir lenkia šios rinkos senbuves. Maisto ir kasdienių vartojimo prekių segmente 11 proc. apklaustųjų „Barbora.lt“ el. parduotuvę įvardijo kaip savo prioritetinį pasirinkimą. Ji į priekį praleido tik „Maxima“ (40 proc.) ir „Lidl“ (20 proc.) fizines parduotuves, aplenkdama „IKI“, „Norfa“ ir „RIMI“ prekybos vietas“, – rezultatus pristato Vilmantas Grigaitis, „Arena Media“ klientų aptarnavimo vadovas.

Parduotuvės

Žvelgiant į statybos, remonto ir buities prekių kategoriją, el. parduotuvių svarba taip pat akivaizdžiai matoma. DYI sektoriuje lyderiaujančių „Senukų“ elektroninė parduotuvė lenkia kitų rinkos dalyvių fizines parduotuves – „DEPO“, „Ermitažas“, „Moki Veži“. Ją kaip pagrindinę parduotuvę nurodo net 23% respondentų.

Statybos/remonto prekių parduotuvės

Vaistinių kategorijoje el. parduotuvių populiarumas išliko panašus kaip prieš metus – „Camelia.lt“ pagrindine medikamentų įsigijimo vieta įvardijo 12 proc. apklaustųjų, tuo metu fizines „Eurovaistinės” parduotuves – 30 proc., „Camelia” – 15 proc., „Gintarinės vaistinės“ – 13 proc. Tokia statistika V. Grigaičio nestebina – perkant vaistus, itin svarbi gyva vaistininko konsultacija.

Vaistinės

Palankiau vertina apsipirkimo patirtį

Ieškodamas el. parduotuvių populiarėjimo priežasčių, V. Grigaitis neabejoja – pandemija buvo tarsi akceleratorius, paskatinęs gyventojus keisti įpročius. Tačiau viena labiausiai tyrime ryškėjančių sėkmingos konkurencijos priežasčių – auganti teigiama patirtis elektroninės prekybos platformose.

„El. parduotuvės sugebėjo efektyviai išnaudoti pandeminę situaciją – prisitraukę naujų pirkėjų, juos išsaugojo pasiūlę teigiamą apsipirkimo patirtį. Lyginant su praėjusiais metais, yra ženkliai ūgtelėjęs perkančiųjų internetu dėl geresnės patirties nei įprastose parduotuvėse skaičius. Šiais metais dėl tokios priežasties perka kas antras žmogus, 20 proc. daugiau nei 2021-aisiais“, – pastebi pašnekovas.

Elektroninės ir fizinės parduotuvės

Jis mano, kad teigiamai apsipirkimo patirčiai įtakos turėjo tiek el. prekybos atstovų investicijos į svetainių funkcionalumo gerinimą, prekių pristatymo bei grąžinimo paslaugų tobulinimą, klientų aptarnavimą, tiek į logistinių iššūkių sprendimą ir reklamą.

Svarbus greitis ir kaina

Analizuojant el. parduotuvių konkurencinio pranašumo priežastis, V. Grigaitis atkreipia dėmesį į infliacijos įtaką rezultatams.

„Kainos svarba renkantis prekybos vietą auga – net 70 proc. respondentų perka internetu dėl palankesnių kainų. Tokia statistika turėtų koreguoti prekybininkų veiksmus – verta skirti daugiau dėmesio kainų komunikacijai“, – akcentuoja „Arena Media“ atstovas bei priduria, kad konkurencinį pranašumą pavyks pelnyti pasirinkus kūrybiškus reklamos sprendimus.

Pirkimo internetu priežastys

Lyginant su praėjusiais metais, ūgtelėjo perkančiųjų internetu dėl laiko taupymo. Šiais metais dėl tokios priežasties perka beveik 8 iš 10 apklausos dalyvių, 2 proc. daugiau nei 2021-aisiais. Septyni iš dešimties atsakiusiųjų perka internetu, nes jiems toks būdas atrodo patogesnis.

„Tai, kad sprendimui apsipirkti vis didesnę įtaką daro reklama, patvirtina ne tik įvairūs jos poveikio tyrimai, tačiau ir šios apklausos rezultatai. Statistika atskleidžia, kad reklaminiai skelbimai daro įtaką pusės apklausoje dalyvavusių respondentų pirkinių sąrašui. Lyginant su praėjusiais metais, ši gyventojų dalis augo 5 proc.“, – sako V. Grigaitis.

Kainų komunikacijos svarba

Remiantis tyrimo duomenimis, dažniausiai el. parduotuvių reklamas respondentai pastebi internetinėje erdvėje – net 62 proc. Efektyviausias reklamos kanalas internete – socialiniai tinklai: juose reklaminę informaciją užfiksuoja kas antras apklausos dalyvis. Toliau rikiuojasi naujienų portalai (39 proc.), vaizdo platformos (22 proc.). Kas ketvirtas respondentas įvardijo, kad reguliariai reklamas pastebi televizijoje.

V. Grigaičio teigimu, įvertinus 2023-iųjų metų prognozes, kaininė komunikacija turės dar didesnę įtaką vartotojams: „Nuolat augančios kainos skatins žmones dar labiau ieškoti galimybių sutaupyti ir įsigyti reikiamų prekių pigiau. Tai gali dar labiau sustiprinti el. prekybos pozicijas rinkoje“.

Vilmantas Grigaitis

Įmonės „Arena Media“ užsakymu Lietuvos gyventojų apklausą 2022 m. spalį atliko UAB „Intraresearch“. Tyrime dalyvavo 600 šešių didžiųjų miestų 18-60 metų gyventojų.