Dabartiniai žiūrėjimo įpročiai jau formuoja būsimą turinį

„Visada sakau, kad reitingų ir auditorijos dydžio varžytuvės visoms pusėms – tik į naudą. Pirmiausia, žinoma, žiūrovams, nes sparčiai besivystančios technologijos suteikia jiems naujų galimybių ne tik patogiu laiku ir patogiu formatu gauti naujausią vaizdo turinį, bet ir visiškai individualiai susiformuoti savo mėgstamų pramogų krepšelį. Tie laikai, kai kabelinė televizija tik retransliavo kitus televizijos kanalus ar buvo platforma filmų nuomai – praeitis, niekam dėl to klausimų nekyla. Šiuo metu svarbiausias klausimas – kokią dar papildomą naudą gali gauti žiūrovai? Futurologai ir televizijos tendencijų stebėtojai sutaria – iki 2030 televizijos, kokią esame įpratę dabar matyti, pobūdis gerokai pasikeis“, – sako T. Burovas.

Pasak jo, tradicinė televizija ir tokios vaizdo turinio transliavimo platformos, kaip „Netflix“ bei „Amazon“, ir toliau veiks paraleliai, o visi žaidėjai iš dalies konsoliduotoje rinkoje persirikiuos ir konkuruos pagal siūlomų naudų vertę. Pastarąją geriausiai suformuos tie, kurie atliks namų darbus ir išnaudos turimą pranašumą – duomenis apie savo klientų poreikius, laiku reaguos į vartotojų pokyčius rinkoje bei prie padidėjusių perduodamos informacijos srautų adaptuos turimą įrangą.

„Jau dabar galime stebėti pokyčius, nes visas verslo sritis apimanti skaitmenizacija pakeitė vaizdo turinio gamybą, sklaidos kanalus, suteikė žiūrovams daugiau galimybių ir net pakoregavo patį turinį. IP adresai dabar – lyg asmens tapatybės kortelė, pagal kuriuos galima segmentuoti žiūrovus ir adaptuoti, ką jie mato. Seniai žinoma, kad kai kurie „Netflix“ ar „HBO“ rodomi serialai ne visada įmanomi lietuviams – tik dėl regioninių apribojimų, kuriuos galima atsekti pagal IP adresą. Ne mažiau svarbi ir dirbtinio intelekto raida – jau dabar jis vaizdo gamybos bei platinimo platformose tampa standartu. Ateityje dirbtinis intelektas taps puikiu turinio atrankos konsultantu ir visiškai skirtingos serialo baigties priežastimi – kai pagal sociogeografiją ir vartotojo žiūrėjimo įpročius jam bus parodyta visiškai kita filmo baigtis ar skirtingas serijų eiliškumas nei kitam žiūrovui. Pirmų bandymų jau buvo – „Netflix“ transliuojamuose sci-fi serialuose „Black mirror“ ir „Love, Death & Robots“. Galima sakyti, mūsų visų žiūrėjimo įpročiai jau formuoja būsimo vaizdo turinį ir kokybę, nes dirbtinis intelektas šiuo metu su mūsų duomenimis praktikuojasi, kad vėliau galėtų pateikti maksimaliai mums personalizuotą turinį“, – pasakoja „Cgates“ vadovas.

„Cgates“ vadovas Tomas Burovas

Techninis pasirengimas – dar vienas konkurencinis pranašumas

TV turinio transliavimo pokyčiui ne mažiau svarbi ir tobulėjanti techninė bazė – niekas nebenori žiūrėti įprastos raiškos vaizdo. Šviesolaidinė infrastruktūra ir 5G tinklai ateityje turės susidoroti su milžinišku skaitmeninio srauto padidėjimu, kurį sukelia vis lankstesnis ir mobilesnis įvairios medijos naudojimas, tad ne tik televizorių gamintojai, bet ir vaizdo turinio transliuotojai ieško būdų, kaip šią patirtį dar labiau pagerinti.

Pasak T. Burovo, „Cgates“ jau atliko namų darbus ir su didžiausia pasaulyje nepriklausoma vaizdo programinės įrangos tiekėja „Synamedia“ pasirašė sutartį, kad galėtų kokybišką vaizdą transliuoti tiesiogiai per televizijos imtuvus bei žiūrovui naudojant papildomas išorines – OTT (angl. Over-the-Top) paslaugas kituose įrenginiuose. Naudodama prie turinio pritaikomą kodavimą ir taip optimizuodama pralaidumą bei delsą, 200 kabelinės televizijos kanalų kodavimą HD ir 4K formatais palaikanti virtualioji skaitmeninio turinio tvarkytuvė (DCM) „Cgates“ abonentams užtikrina išskirtinę vaizdo peržiūros kokybę net ir piko metu.

„Gera techninė bazė ne mažiau svarbi nei geras turinys – pastarąjį norisi žiūrėti kokybiškai. Kadangi mūsų visų vaizdo turinio naudojimo įpročiai gerokai pasikeitė ir esame įpratę tuo pat metu kažką žiūrėti net keliuose įrenginiuose, informacijos srautų suvaldymas piko metu ir gera vaizdo kokybė transliuotojams tapo ne pridėtine verte, bet būtinybe. Šios lenktynės tarp rinkos žaidėjų ateityje tik stiprės, tad laimės tie, kurie galės diversifikuoti rizikas“ – teigia „Cgates“ vadovas.

Kokią ateitį prognozuoja tendencijų analitikai?

Deloitte Germany“ analitikų sudarytoje ateities televizijos rinkos studijoje prognozuojami visiškai skirtingi 4 pokyčio scenarijai.

1. „Universalus prekybos centras“

„Skaitmeninės transformacijos pradžioje vartotojai buvo itin entuziastingi dėl skaitmeninių platformų ir jų siūlomo vaizdo turinio gausos, tačiau netrukus daugumai tai tapo frustracija – kaip išsirinkti, ką žiūrėti? Šis trūkumas jau paverstas privalumu, sukūrus išmanius pasirinkimo pagal vartotojo profilį algoritmus bei pasitelkus dirbtinį intelektą turinio rekomendacijoms. Ši tendencija ateityje tik stiprės“, – pastebi T. Burovas.

Pagal šį „Deloitte Germany“ prognozuojamą scenarijų, kelios globalios skaitmeninės platformos suburs įvairių šalių transliuotojus į aljansą ir perims jų turinio rodymą. Jos kontroliuos televizijos bei vaizdo įrašų rinką ir valdys visą teikiamos vertės grandinę – vaizdo turinio kūrimą, platinimą ir tiesioginį ryšį su klientais. Kaip ir didieji prekybos centrai, kiekviena didžioji skaitmeninė platforma siūlys platų nacionalinio ir globalaus turinio asortimentą, skirsis tik kai kurios išskirtinės pramoginės produkcijos ir sporto teisės, tačiau dėl konsolidacijos pastarąsias įsigyti bus daug paprasčiau.

Reklamos agentūrų ir reklamos planuotojų, kaip esame įpratę dabar, nebeliks, nes skaitmeninėse platformose didieji transliuotojai patys tiesiogiai pardavinės reklamą. Be to, jų turima technologija leis įgyvendinti naujas suasmenintas ir interaktyvias reklamos formas.

Pagal šį scenarijų reguliavimo institucijos nesiims ypatingų žingsnių stebėti ir kontroliuoti šios rinkos. Nors ji bus konsoliduota, prieiga prie norimo vietinio turinio žiūrovams bus garantuota, todėl iš reguliatorių perspektyvos, skaitmeninės platformos atliks svarbų vaidmenį tenkindamos įvairių kultūrų skonį ir transliuodamos įvairiapusišką kokybišką turinį.

2. „Nesibaigiantis turinys“

Kadangi turinys yra pagrindinis išskirtinumas vaizdo įrašų rinkoje, gerai išvystytos platinimo, turinio paieškos ir rekomendacijų technologijos tampa įprasta paslauga. Šiame scenarijuje didelės pasaulinės vaizdo turinio valdytojos laimi rinką, iš skaitmeninių platformų atsiimdamos savo kuriamą turinį, kad galėtų jį transliuoti savo pačių kanalais.

Globali auditorija, stipri programa bei masto ekonomija eliminavus tarpinius žaidėjus, šioms įmonėms padės susižerti nemenką pelną. Ir, nors turinio įvairovė sumažės, jo kokybė pasieks naujas aukštumas, tuo tarpu skaitmeninės platformos taps turinio platinimo kanalais, susifokusuodamos tik į techniškai tobulą transliavimą.

Šiame scenarijuje turinys tikrai yra karalius, tad globalios turinio valdytojos tiesiogiai derėsis su reklamdaviais ir turinio rinkodaros partnerystės taps itin svarbios, mat žiūrovai konkrečiai turinio platformai abonementinio mokesčio nebemokės – tik už konkretų jiems patinkantį turinį.

„Tik laiko klausimas, kada ši tendencija pilnai bus įgyvendinta visose platformose. Jeigu personalizuojame reklaminius pasiūlymus pagal vartotojų poreikius, kodėl turinys (kuris yra dar asmeniškesnis), turėtų būti visiems vienodai apmokestinamas? Iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad iš didelio paketo dažniausiai nuolat žiūriu kelis man svarbius kanalus, o kiti taip ir lieka statistiniais vienetais. Tai įsivertinome ir, kadangi techninės galimybės leidžia, artimiausiu metu „Cgates“ klientai galės mokėti tik už tuos kanalus, kuriuos tikrai žiūri. Teliks sutarti šeimoje – kaip saliamoniškai suformuoti paketą pagal visų šeimos narių norus“, – šypsosi T. Burovas.

3. „Transliuotojų kerštas“

Nacionaliniai transliuotojai ir globalios skaitmeninio turinio platformos veikia toje pačioje ekosistemoje – dėl šios konkurencijos vartotojai tik laimi, nes taip užtikrinama turinio įvairovė. Nacionalinis transliuotojas susikoncentruoja į kokybišką vietinį turinį, o skaitmeninio turinio platformos transliuoja pasaulinę produkciją bei didžiausius hitus. Šiame scenarijuje nacionaliniai transliuotojai sėkmingai skaitmenizuojasi, tampa skaitmeninėmis turinio platformomis ir užsitikrina stiprias pozicijas TV bei vaizdo įrašų ekosistemoje.

Dėl naujai atsiradusių techninių galimybių, transliuotojai pradeda teikti naujas paslaugas, pavyzdžiui, galimybę rodyti tikslinę reklamą ir rekomenduojamą turinį. Be to, tame pačiame regione veikiančios telekomunikacijų bendrovės ir transliuotojai tampa idealiais partneriais vietinėje rinkoje, nes toks aljansas žiūrovams gali pasiūlyti aukščiausios kokybės turinį technologiškai išvystytose platformose su puikia galimybe surinkti ir apdoroti jose esančius didelius klientų duomenų srautus. Būtent tai šiame technologijų sprinto scenarijuje abiem pusėms suteikia konkurencinį pranašumą reklamdaviams teikiant tikslinę informaciją apie žiūrovus.

„Transliuotojams šiame scenarijuje naudingas ir griežtas rinkos reguliavimas – ypač Europoje, nes taip užkertamas kelias globalių žaidėjų dominavimui. Teikdami į vietos žiūrovus orientuotą ir jiems aktualų turinį, o reguliuotojams įvedus tokio turinio kvotas, nacionaliniai TV rinkos žaidėjai įgauna ir išsaugo pranašumą“, – transliuotojų galimybes tokiame scenarijuje dėsto T. Burovas.

4. „Pasiklydę įvairovėje“

Paskutiniame „Deloitte Germany“ analitikų sukurtame scenarijuje televizijos ir vaizdo įrašų rinka išsivysto į įvairią ekosistemą, kurioje nėra dominuojančių žaidėjų. Vietoj to, vartotojus aptarnauja daugybė TV turinio platformų, atsiranda didelė tokio turinio įvairovė, todėl šios rinkos žaidėjų dominavimas nuolat keičiasi. Paklausa nacionaliniam turiniui išlieka didelė, todėl partnerystės tarp vietos ir globalių transliuotojų itin paplitusios ir stiprios. Aiški takoskyra tarp turinio kūrimo ir jo platinimo – pagrindinė šio scenarijaus ypatybė.

„Pasaulyje, kur visi daro viską, tik nuosekli strategija, tinkamos investicijos ir plačiai atmerktos akys gali užtikrinti dominavimą rinkoje. Ar kuris nors iš šių keturių scenarijų išsipildys 100 proc.? Neaišku, tačiau žinoma, iš anksto pasiruošti ir, galbūt, teisingai konkuruojant formuoti naują scenarijų – būtina. Tą ir stengiamės daryti“, – šypsosi „Cgates“ vadovas T. Burovas.