Slapukus mūsų kompiuteryje ar išmaniajame telefone patalpina lankomos svetainės, savininkas, o taip pat ir kiti tokią teisę turintys paslaugų teikėjai. Ir nors slapukai atlieka reikšmingas funkcijas – užtikrina naršymo patogumą, saugumą, statistikos analizę, atsekamumą, jų santykis su vartotojų privatumu niekuomet nebuvo romantiškas, – teigia advokatų kontoros „TGS Baltic“ partneris, advokatas Mindaugas Civilka.

Mindaugas Civilka

Vienas svarbiausių teisinių reikalavimų slapukams yra įtvirtintas gana senoje ES 2002 m. E. privatumo direktyvoje ir reikalauja vartotojo sutikimo net ir grynai techninės informacijos patalpinimui jų įrenginiuose - priemonės skirtos saugoti ar prieiti prie informacijos, saugomos naudotojo galiniame įrenginyje, leidžiamas tik su sąlyga, kad naudotojui yra pateikiama aiški ir išsami informacija apie tokio duomenų tvarkymo tikslus, ir jam suteikiama teisė jo atsisakyti. Tai nedraudžia techninio informacijos saugojimo ar priėjimo, būtino el. informacijos perdavimui internetu, bei kai tai būtina teikti paslaugas, kurių paprašo pats naudotojas.

Įgyvendinant šiuos reikalavimus, interneto industrija sukūrė ir ištobulino puikų, tačiau kaip parodė praktika, laikiną sprendimą – slapukų juostas. Vystantis ES teismų praktikai, reikalavimai slapukų juostoms griežtėjo, nurodymai „sutikti su visais slapukais“ arba „atsisakyti nebūtinų/reklaminių slapukų“ tapo nebepakankami, o ir pačios slapukų juostos tapo vis storesnės ir vis labiau trikdančios vartotojų dėmesį.

Vis garsiau imta kalbėti apie tai, kad slapukų juostos, vietoje to, kad vartotojui suteiktų daugiau aiškumo apie jo duomenų panaudojimą bei saugotų privatumą, tapo pajuokos ir privatumo idėjos sumenkinimo sinonimu. Visuomenėje išryškėjo „slapukų nuovargis“ (cookie fatigue), kai vartotojus vargina ir erzina iššokantys langai ir šie, norėdami jų atsikratyti tiesiog automatiškai sutinka su visais pasirinkimais.

Storėjančiomis slapukų juostomis yra nepatenkinti visi – verslai, vartotojai, reguliatoriai ir privatumo sargai. Neatsitiktinai pagreitį įgauna 2023 m. pradžios Europos Komisijos (EK) iniciatyva parengti interneto industrijos praktikos kodeksą, sutrumpintai vadinamą „Pasižadėjimu dėl slapukų“, kurio tikslas – atnaujinti pasenusią slapukų atskleidimo praktiką, sukurti naujas taisykles, atspindinčias sąžiningą ir modernų informacijos atskleidimą vartotojams.

Siūlomos naujovės

Esminiai slapukų pasižadėjimo principai:

– Nelieka informacijos apie būtinuosius slapukus, nes ji perteklinė ir apsunkina naršymo patirtį.
Vartotojas turi būti nedelsiant informuotas apie personalizuotos reklamos rodymą.

– Informacija apie slapukų priėmimo ir atsisakymo pasekmes – trumpai ir aiškiai.

– Apie „mokėk arba sutik („Pay or OK“) modelį – aiški žinutė. Nesutikus su slapukais, paslaugos/turinys apmokestinamos. Pats šis modelis, kurį pernai metų gale pvz., pasirinko Facebook / Instagram, yra ir šiaip kritikuojamas privatumo sergėtojų.

– Trumpesnė informacija apie reklaminius slapukus. Nereikėtų teikti smulkmeniškos informacijos apie kiekvieną reklaminį slapuką atskirai. Susidomėjusiems vartotojams pateikiama nuoroda į detalesnę informaciją apie reklamos užsakovus. Tiesa, sutikus su reklaminiais slapukais, vartotojas privalėtų būti informuotas apie tai, kaip vykdomas stebėjimas, ypač jei naudojami trečiųjų šalių slapukai.

– Jei vartotojas jau sutiko su reklaminiais slapukais, nereikia atskiro sutikimo dėl konkrečių duomenų panaudojimo personalizuotai reklamai (reklamos pasiekiamumo vertinimo ir pan.).

– Naudotojui atsisakius slapukų, svetainių savininkai sutikimo negalėtų prašyti bent 1 metus. Vieneri metai – rekomendacinis atšalimo laikotarpis, kurį palaiko ir Europos duomenų apsaugos valdyba, nors gali būti pasirinktas ir trumpesnis laikotarpis.

– Galimybė įrašyti savo slapukų pageidavimus. Nusprendus sistemiškai atsisakyti tam tikros slapukų rūšies, būtų sudaryta galimybė tokią informaciją perkelti iš įrenginio į naršomus tinklapius. Tai naujovė, kurią palaiko Europos duomenų apsaugos tarnyba, tačiau kritikuoja verslas, mat nėra jokios patvirtintos išankstinių slapukų atsisakymo sistemos ar programinės įrangos. Be to, baiminamasi, kad vartotojai greičiausiai rinksis iš karto atsisakyti visų slapukų, o verslas, žinoma, pageidauja išlaikyti kontaktą ir duomenis apie naudotojus.

Kas toliau?

Slapukų Pasižadėjimas šiuo metu derinamas pagal Europos duomenų apsaugos valdybos ir verslo išsakytas pastabas. Diskusijų metu interneto industrija išreiškė pastabų dėl to, kaip Slapukų Pasižadėjimo nuostatos veiktų „verslas – verslui“ (B2B) aspektu. Svarstoma ir dėl įsipareigojimų poveikio konkurencijai. Galų gale, svarstoma ir dėl galimybės, kad verslas galėtų įsipareigoti tik dėl dalies principų.

Kadangi Slapukų Pasižadėjimo svarstyme matome pagrindinius interneto žaidėjus, tokius kaip „Apple“, „Amazon“, „Google“, „Meta“, „Mozilla“, „Microsoft“, „Yahoo“ bei „TikTok“, nepaisant savanoriško Slapukų Pasižadėjimo pobūdžio, matysime reikšmingų pokyčių slapukų juostose ir naudotojų naršymo stebėsenos technologijose. Galutinis principų tekstas bus paskelbtas 2024 m. balandį Europos vartotojų aukščiausiojo lygio susitikime Briuselyje.