Posėdyje dalyvavę interneto žiniasklaidos atstovai atkreipė dėmesį į esminę tokių pataisų problemą: tokius apribojimus lengva apeiti, iš jų sėkmingai pelnosi nelegaliai veikiančios svetainės, o įstatymų sąžiningai besilaikanti žiniasklaida netenka didelės dalies pajamų.

Formuluotėse – erdvė absoliučiam draudimui

Priėmus siūlomas įstatymo pataisas, joje atsirastų keli nauji apribojimai: reklama interneto svetainėse turėtų būti be nukreipimo į kitą interneto svetainę galimybės, būtų uždrausta skelbti bet kokią su lošimais susijusią informaciją interneto svetainėse, kuriose pateikiama vaikams ir paaugliams skirta informacija, azartinių lošimų reklamoje būtų draudžiama nurodyti bet kokią papildomą rašytinę, vaizdinę ar garsinę informaciją.

„Azartinių lošimų įstatymo projektu siekiama ne tik apriboti aktyvių reklaminių nuorodų internete skelbimą, bet ir nustatyti griežtus, konkrečius ir aiškius reikalavimus bet kokiomis priemonėmis ir būdais skleidžiamai azartinių lošimų reklamai. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekte detaliau reglamentuojami santykiai, susiję su lošimų reklama, tai yra, siūloma siaurinti leidžiamos skelbti reklamos sąrašą ir nustatyti, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje draudžiama azartinių lošimų reklama, išskyrus azartinius lošimus organizuojančių bendrovių pavadinimus, prekės ženklus ir organizuojamų lošimų rūšis“, - siūlomas pataisas komentavo Lošimų priežiūros tarnybos (LPT) teisėkūros, personalo ir bendrųjų reikalų skyriaus vedėjas Arnoldas Dilba.

„Taip pat, Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad skelbiant minėtą informaciją draudžiama nurodyti bet kokią papildomą rašytinę, vaizdinę ar garsinę informaciją. Vienas iš būdų siekiant riboti neigiamą lošimų poveikį visuomenei ir ypač nepilnamečiams asmenims yra azartinių lošimų reklamos ribojimas, kurio kartais stengiasi išvengti tiek licencijas turinčios, tiek ir nelegaliai paslaugas teikiančios bendrovės“, – pridūrė jis.

Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė Aistė Žilinskienė pastebėjo, kad įstatymo pataisose siūlomos formuluotės yra nepakankamai aiškios ir gali būti traktuojamos kaip absoliutus azartinių lošimų reklamos internete draudimas, dėl ko žiniasklaidos portalai prarastų apie 10-15 proc. pajamų.

„Siūloma uždrausta skelbti bet kokią su lošimais susijusią informaciją interneto svetainėse, kuriose pateikiama vaikams ir paaugliams skirta informacija. Vienas dalykas – informacija yra platesnė sąvoka nei reklama, tad žiniasklaidos priemonės galėtų būti baudžiamos net jei, pavyzdžiui, rašytų apie lošimų salonuose įvykdytą vagystę. Dėl apribojimo jaunimui, internete bet kuri svetainė yra prieinama bet kam, nepriklausomai nuo amžiaus. Jei svetainės skirtos specialiai vaikams ar jaunimui, Visuomenės informavimo įstatyme reikėtų įvesti apibrėžimą, kas yra tokia specializuota svetainė, kad visi tai suprastume vienodai“, – kalbėjo ji.

A. Žilinskienės nuomone, tokios įstatymo pataisos diskriminuotų interneto žiniasklaidą, nes kitoms žiniasklaidos priemonėms – televizijoje, radijuje, lauko reklamoje – papildomi apribojimai nebūtų taikomi. LPT atstovas A. Dilba tokios grėsmės neįžvelgė, teigdamas, kad įstatymas galiotų visiems.

Esantys apribojimai neįgyvendinami

Šiuo metu lošimų reklama Lietuvoje jau yra smarkiai ribojama: azartinius lošimus reklamuoti draudžiama, tačiau galima reklamuoti lošimus organizuojančias bendroves, lošimų namų, lažybų punktų pavadinimus, lošimų rūšis.

Tačiau Lošimų priežiūros tarnyba, turinti kontroliuoti, kaip šių ribojimų laikomasi, jau dabar neturi įrankių kaip tai padaryti: portalai, transliuojantys pagal Lietuvos įstatymus neleidžiamą reklamą, išsikelia iš Lietuvos, bet rodo reklamą Lietuvos vartotojams. Tad nors lošimų reklamos įvairiuose puslapiuose, kaip „krepsinis.net“, „sportas.lt“, „linkomanijoje“ ir daugelyje kitų toliau sėkmingai rodomos, nė vienas pažeidėjas niekada nebuvo nubaustas.

DELFI direktorius Vytautas Benokraitis, kalbėdamas apie tai, kad technologijos, kuri padėtų užkirsti kelią tokiems apėjimams, nėra, siūlė ieškoti kitų sprendimo būdų.

„Alkoholio reklamos draudimo atvejis yra pavyzdinis ta prasme, kad baudžiamas ne tik skleidėjas, bet ir tas, kuris reklamuojasi. Su lošimų reklamos priežiūra yra priešingai – išsikeliama į Estiją, Kiprą ar Maltą ir tampa nebeįmanoma atsekti. Tad jei LPT nesugeba susidoroti net su dabar esančiais ribojimais, neprofesionalu įvesti papildomus“, – kalbėjo jis.

Posėdyje taip pat dalyvavę portalų „15min.lt“ ir „lrytas.lt“ vadovai taip pat pabrėžė palaikantys šiomis pataisomis keliamus tikslus ir sutinkantys, kad reikia ieškoti būdų, kaip spręsti priklausomybės nuo azartinių lošimų problemas, tačiau nemanantys, kad siūlomi pakeitimai duos tokių rezultatų, kokių tikimasi.

Išklausęs žiniasklaidos atstovų nuomones, BFK pirmininkas Stasys Jakeliūnas šio klausimo svarstymą atidėjo iki 2019 m. kovo mėnesio.