Didžiojoje Britanijoje atliktas tyrimas parodė, kad net 75 proc. žmonių socialiniuose tinkluose yra melavę. Trys iš keturių – pagražina tiesą, skleidžia nepatikrintą informaciją ir kitaip meluoja.

Žinoma, meluojame ne visi ir ne visada. Bet dažnai. Antai Australijoje įsikūrusios reklamos agentūros „The Works“ atlikta 500 tūkst. įrašų analizė parodė, kad moterys „Facebook’e“ ir „Instagram’e“ meluoja dažniau nei vyrai. Du trečdaliai (64 proc.) moterų soc. tinkluose meluoja reguliariai, o tokių vyrų yra tik trečdalis (36 proc.).

Skaičiuojama, kad daugiau nei pusė žmonių įkelto turinio „Facebook“, „Twitter“, „Instagram“ ir kitose socialinių tinklų platformose yra vienos ar kitos formos melas.

Kodėl žmonės meluoja?

Indianos universiteto psichologijos profesorė Michelle Drouin drauge su kolegomis atliko tyrimą ir išsiaiškino, kad didžioji dalis žmonių meluoja norėdami kitų akyse atrodyti geresni nei iš tiesų yra. Kodėl? Socialiniuose tinkluose yra kuriama aliuzija į tobulą gyvenimą. Žmonės nori būti gražesni, seksualesni ir protingesni nei iš tiesų yra. M. Drouin tyrimas taip pat parodė, kad dalis žmonių melą internete laiko savotišku standartu, visiems įprastu ir suprantamu dalyku. Todėl meluoti virtualioje aplinkoje yra tiesiog normalus reiškinys.

Floridos universiteto profesorius Andrew Selapakas antrina: žmonės nori, kad jų draugai, pažįstami, artimieji pavydėtų jų gyvenimo, todėl yra linkę pagražinti realybę, dalindamiesi nuotraukomis ar pasakojimais socialiniuose tinkluose.

Tuo metu įmonės „Been verified“ komunikacijos vadovas Justinas Lavelle yra įsitikinęs, kad viena iš pagrindinių melo priežasčių yra žmonių noras sulaukti kuo daugiau „Patinka“ paspaudimų ir teigiamų komentarų. Kitaip sakant, žmonėms svarbus pripažinimas, teigiamos emocijos. Pagražinta ar apskritai išgalvota istorija šį tikslą padeda pasiekti greičiau.

Melo temos

Tad apie ką feisbukų ir instagramų naršytojai meluoja dažniausiai? Portalas Bestlifeonline.com išskyrė tokias pagrindines temas:

– Gyvenimo pasiekimai

– Laimėjimai darbe

– Darbo atmosfera

– Atostogų akimirkos

– Aplankytos šalys, vietovės

– Asmeniniai finansai, turtai

– Sveika gyvensena

– Sportas, treniruotės klube, lauke

– Santykiai (vaizdavimas, kad pora yra laiminga)

– Akcentavimas, kad esi vienišas (-a)

– Amžius

– Asmenukės „be makiažo“.

Kaip matote, socialiniuose tinkluose melas sutinkamas itin dažnai. Viena iš priežasčių, kodėl taip yra – tai savotiškos lenktynės su kitais, norint parodyti, kad tavo gyvenimo kokybė yra geresnė.

Taigi kai kitąkart trečios eilės pusseserė girsis nubėgusi 22 kilometrus pajūriu, buvęs bendradarbis puikuosis automobiliu, kurį įsigijo už gautą priedą darbe, o dešimtmetį nematytas klasės draugas porins apie savo kelionę po Australiją, neskubėkite spausti „Patinka“ – tai nebūtinai yra tiesa. O jei norite sužinoti, ar iš tiesų viskas taip puiku, pakvieskite jį ar ją išgerti kavos ar ko stipresnio (nealkoholinio). Į akis meluoti sunkiau.