Už privačių prekės ženklų etikečių – patikimi gamintojai

Vienas iš privačių prekės ženklų iššūkių yra tai, jog jų etiketės iš pradžių gali pasirodyti nematytos, o daugelis yra įpratę pirkti tai, ką jau žino, bandė, ar bent yra kažkur matę. Bet itin reikšmingas faktas yra tai, jog privačių prekės ženklų produktus gamina tos pačios įmonės, kurios kuria ir kitą, žinomais vardais ženklintą produkciją. Tokiu atveju užsakovas sumoka tik už produkto gamybą, bet ne jo rinkodarą, taigi daiktas žmogui tampa pigesnis, nors jo kokybė niekuo nenusileidžia kitam, toje pačioje įmonėje gaminamam, tiesiog žinomu prekės ženklu pažymėtam produktui.

Tokie atvejai dažniausiai pasitaiko mažmeninėje prekyboje, pavyzdžiui, maisto prekių ar kosmetikos parduotuvėse, kuriose atsiranda prekių ar produktų, pažymėtų ne gerai žinomais, plačiai reklamuojamais vardais, o įmonės etiketėmis.

Platų savo privačių prekės ženklų asortimentą turinčio „Lidl Lietuva“ prekybos tinklo atstovas Valdas Lopeta sako, kad patys „Lidl“ savo privačių prekės ženklų produkcijos taip pat negamina. „Tai daro kruopščiai atrinkti partneriai, kuriuos samdome konkrečių produktų gamybai pagal savo užsakymą. Mes perkame tik patį produktą ir jo receptūrą, tačiau derėdamiesi su gamintojais nei mes, nei vėliau vartotojas nemoka už rinkodaros kaštus ar kitas su gamyba nesusijusias išlaidas“, – sako „Lidl Lietuva“ korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovas V. Lopeta.

Be fizinių prekių, privatūs prekės ženklai gali pasiūlyti ne tik kasdienes prekes, bet ir teikti įvairias paslaugas. Principas čia taip pat išlieka tas pats – paslaugos veikia po tam tikros įmonės vėliava.

Kaip jie atsirado rinkoje?

Privačių prekės ženklų istoriją galime skaičiuoti nuo XIX amžiaus, o XX amžiaus pradžioje susiformavo tendencija tokio tipo produkciją reklamuoti ir pardavinėti kaip žemesnės kainos pasirinkimą. Verta paminėti, kad būtent tuo metu atsirado iššūkių užtikrinant gerą prekių kokybę, kuri šiais laikais visada eina greta mažos kainos kriterijaus.

Tikrą aukso amžių privatūs prekės ženklai išgyveno apie 1970-1980 m., kai visą pasaulį krėtė ekonominis nuosmukis. Nenuostabu, kad sudėtinga ekonominė situacija ir mažėjanti gyventojų perkamoji galia tik dar labiau augino poreikį nuosaikiau įkainotoms prekėms. Didieji prekybos gigantai drąsiai žengė į šią nišą ir nenustojo jos tobulinti. Apie 1990-uosius rinkoje atsirado dar vienas segmentas, vadinamieji premium klasės privatūs prekės ženklai. Tai tapo puikios kokybės garantu už prieinamą kainą ir palaipsniui padiktavo sąlygas visam privačių prekės ženklų segmentui.

Vartotojų simpatijos – sėkmės rodiklis

Kaip rodo prekybininkų duomenys ir įvairios apklausos, šiandien privačių prekės ženklų produkciją žino ir renkasi daugelis pirkėjų. Tam gali būti įvairių priežasčių. Visų pirma, tai vis dar yra pasirinkimas, leidžiantis įsigyti kasdieninių prekių už mažesnę kainą.

Tačiau kaip pastebi „Lidl Lietuva“ korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovas, svarbų vaidmenį atlieka ir paties prekės ženklo savininko ir jo klientų tarpusavio ryšys. „Lojaliems pirkėjams mūsų prekės ženklai kelia pasitikėjimą, nes jie žino, kad visose srityse siekiame kokybės už gerą kainą. Iš kitos pusės, kiekvienai įmonei, valdančiai savo prekinį ženklą, tai taip pat yra puiki proga užsitikrinti gerą savo pačių reputaciją bei pasiūlyti vartotojo poreikius tenkinančią produkcijos įvairovę“, – sako V. Lopeta.

Pastarųjų metų rodikliai patvirtina, kad būtent geriausio kainos ir kokybės pasiūlymo strategija duoda įspūdingus rezultatus. Pavyzdžiui, skirtingose Europos valstybėse privačių prekės ženklų produkcijos pardavimai maisto prekių parduotuvėse siekia 20-50 proc. visų parduotų prekių, skelbia „Statista”. Turint omenyje konkurenciją ir pasirinkimą tarp daugybės skirtingų tiekėjų, toks rezultatas išties rodo didelę tokios produkcijos paklausą tarp vartotojų.

Ko galime tikėtis ateityje?

Ekspertai neabejoja, kad aukšti pardavimai, dešimtmečiais neblėstantis populiarumas bei net pačioje privačių prekės ženklų sferoje egzistuojanti produktų įvairovė rodo tik viena – potencialo šis sektorius turi išties daug. Be to, reikšmingą įtaką tam darė ir kelerius metus pasaulį kausčiusi pandemija su savo pasekmėmis.

Jei dar prieš kelerius metus privačius prekės ženklus dažniausiai matėme kaip kokybišką produkciją už visiems prieinamą kainą, šiandien jų reikšmė bei apimamos sritys žymiai platesnės. Kartu su įsigyjamais produktais siūlomos patirtys: pavyzdžiui, populiarūs jau paruošti patiekalai, leidžiantys pirkėjams tiesiog namuose susikurti restorano atmosferą. Taip pat, anot V. Lopetos, privačių prekės ženklų asortimentas ir pasirinkimas taip išsiplėtė, kad jais galima užpildyti visą prekių krepšelį, pradedant maisto produktais, kosmetika bei baigiant vaikų ir buities prekėmis.

Neabejojama, kad toliau plėsdamiesi ir bandydami patenkinti vartotojų pasitikėjimą, privatūs prekės ženklai vis dažniau gręšis į socialinės atsakomybės sritis. Jau ir dabar šiame segmente itin svarbus tampa tvarumas, lokalumas, sveikesnė receptūra, o tai siejama ir su aukštu kokybės standartu. „Bendradarbiavimas su vietiniais ūkininkais ar ekologiškos produkcijos pasiūla pamažu tampa privačių prekės ženklų norma, leidžianti savo pavyzdžiu keisti ir vartotojų požiūrį į didžiuosius gamintojus. Tokio tipo linijos ir jų tvari plėtra leidžia įrodyti, kad etiškas verslas – ne tik žodžiai, bet ir darbai“, – reziumuoja „Lidl Lietuva“ atstovas.