„Reklamai vis dažniau persikeliant į virtualią erdvę, Departamentas pastebi, jog keičiasi ir alkoholio bei tabako pramonės naudojamos rinkodaros strategijos, skirtos pasiekti esamus ir būsimus vartotojus. Šiam tikslui vis dažniau yra pasitelkiami ir žinomi asmenys ar nuomonės formuotojai, paprastai dar vadinami „influenceriais“. Jie savo socialinių tinklų paskyrose dalijasi alkoholinių gėrimų, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių nuotraukomis, vaizdo įrašais ar transliacijomis, kuriose vartoja minėtus gaminius, periodiškai juos demonstruoja ir kt.

Departamentas nori priminti, jog alkoholio reklama – tai bet kuria forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su įmonių komercine, ūkine bei finansine veikla, kuria skatinama įsigyti ir (ar) vartoti alkoholio produktus. Panašiai yra apibrėžiama ir tabako gaminių ar su jais susijusių gaminių reklama“, – teigiama NTAKD pranešime.

Atsižvelgdamas į tai, kad „influencerių“ nuomonė, požiūris ir įžvalgos konkrečiais klausimais turi įtakos kitų asmenų nuostatoms bei elgesiui, susijusiems su psichoaktyviųjų medžiagų vartojimu, Departamentas skatina prieš skelbiant informaciją viešojoje erdvėje, apsvarstyti, kokį poveikį ši informacija gali turėti sekėjų sveikatai, žalingų įpročių formavimuisi ir visuomenės gerovei, ir elgtis atsakingai.

Departamento direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian, kreipdamasi į nuomonių formuotojus, primygtinai ragina juos elgtis atsakingai: „Nepaisant to, kad už tokią komunikaciją yra sumokama ar kitaip atsilyginama, svarbu neužmiršti, jog gyvenime ne viskas turėtų remtis į atlygį. Gyvenime priimti sprendimai neretai parodo, kokias vertybes žmogus puoselėja bei koks jo požiūris į aplinkinius ir egzistuojančias socialines problemas. Apsisprendimas reklamuoti psichoaktyviąsias medžiagas gali ne tik paskatinti kitus asmenis, ypatingai jaunimą, vartoti alkoholinius gėrimus ar rūkyti, tačiau prisidėti ir prie prastėjančios nuomonės formuotojo reputacijos tarp reklamos užsakovų“.

Departamentas, siekdamas veikti prevenciškai, parengė rekomendacijas, kurių pagalba nuomonės formuotojai gali patys įsivertinti, ar jų planuojama skelbti informacija socialiniuose tinkluose galėtų būti vertinama kaip alkoholio, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių reklama. Rekomendacijas galite rasti čia.

Gražina Belian ragina influencerius būti atsakingais: „Išnaudokite savo balsą prisidėdami prie teigiamų pokyčių visuomenėje, neskatinkite savo sekėjų vartoti alkoholinių gėrimų, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių“.