Atėjo didelių pokyčių ir galimybių metas

Susirūpinimas mados pramonės keliamomis problemomis neslūgsta jau daugelį metų. Tarp dažniausiai minimų kaltinimų madai – ne tik milžiniška oro, žemės ir vandenynų tarša, bet ir darbuotojų išnaudojimas menkiau išsivysčiusiose šalyse, neekologiška ir žalinga žaliavų gavyba, gėlo vandens atsargų eikvojimas. Liūdina vadinamosios greitosios mados padariniai – perteklinė prekių gamyba, kai neparduotos prekės, o tokių kasmet yra mažiausiai 30 procentų, deginamos, taip pat laidojamos žemėje, besaikis mados produktų vartojimas, kai kas trečias pasaulyje nuperkamas drabužis taip ir lieka niekada neužsidėtas, o rūbą metame lauk vidutiniškai po septynių užsidėjimų – ir tai dar ne visos paminėtinos pramonės problemos.

Pernai Europos Komisijai patvirtinus ambicingą strategiją tekstilės pramonei, šiuo metu yra rengiama mažiausiai šešiolika teisės aktų, kuriais mados įmonės bus įpareigotos prisiimti atsakomybę už savo gaminamos produkcijos poveikį aplinkai. Visus naujus reikalavimus planuojama priimti iki 2028 metų, tad, pasak pramonės ekspertų, verslui tai bus iššūkių, bet tuo pačiu ir didelių galimybių metai, kurie gali tapti esminiu lūžiu modernioje mados pramonės istorijoje. Tekstilės strategija yra vienas iš pamatinių Europos Žaliojo kurso elementų.

Strategijos iniciatorius, Europos Komisijos narys Virginijus Sinkevičius apie būsimą tekstilės pramonės revoliuciją: „Drabužių gamybos procesas Europoje keičiasi fundamentaliai. Pradedant reikalavimais dizainui, kurie užtikrins produktų ilgaamžiškumą, skaitmeniniu produkto „pasu“ vartotojams, kuris pateiks informaciją apie to produkto kokybę ir kitas ypatybes, pavyzdžiui, galimybes jį taisyti, ir baigiant tekstilės atliekų surinkimu bei perdirbimu. Tad pokyčiai šiame sektoriuje iš tiesų apima visą gamybos ciklą. Todėl tikėtina ir kad būtent tekstilės pramonėje pamatysime sparčiausią ir plačiausią perėjimą prie žiedinės ekonomikos principų.“

Fondas Lietuvoje, investicijos – visame pasaulyje

Šviesia atsakingos mados ateitimi tiki ne tik įstatymų leidėjai, bet ir patys pramonės dalyviai – į tvarumą vis labiau atsigręžia kūrėjai ir gamintojai, jį ima propaguoti ir vartotojai. Net 64 procentai dvidešimtmečių ir jaunesnių pirkėjų, kurie ateityje spręs mados pramonės ateitį, jau dabar yra pasiruošę už tvarią madą mokėti brangiau. Kasmet pasaulyje mažiausiai po keliolika procentų auga ir atsakingos mados pardavimai, o daugeliui vartotojų tvari mada jau tapusi ne tik alternatyva, bet ir vieninteliu pasirinkimu.

Tokios tendencijos įkvepia ir investuotojus visame pasaulyje – investicijoms jie vis labiau linkę rinktis tuos verslus, kurie kuria tvaria madą arba technologinius sprendimus, skirtus tvarumui mados pramonėje užtikrinti ir populiarinti. Lietuvoje į tvarios mados startuolius investuojančių fondų iki šiol nėra buvę – „&Beyond“ tapo pirmuoju specializuotu investiciniu fondu mūsų šalyje ir vienu pirmųjų visame regione.

Šį rizikos kapitalo fondą neseniai įkūrė Lietuvoje ir už jos ribų žinomi savo srities profesionalai, turintys patirties su tarptautinėmis investicijomis, – daugelį metų Londone dirbanti ir į tvarius verslus investuojanti pramonės senbuvė, verslo strategė Ieva Zubavičiūtė, Europos ir JAV fonduose dirbęs investuotojas Danielius Kratkowski bei fondų ir investicijų teisėje Lietuvoje ir Europoje patyrusi Karina Andriukaitienė.

„Kai prieš penkerius metus pradėjome dirbti su pirmaisiais investiciniais projektais, tvarumas versle dar nebuvo būtinybė, bet toks labiau „gražu turėti“ dalykas. Jau tada nuspėjome, kad mados pramonei ateis metas keistis. Stebėjome rinką, griežtėjančius tvarumo reikalavimus Europos ir nacionaliniu lygmeniu, vis labiau į tvarumą įsitraukiančius verslus, augančius vartotojų lūkesčius. Tuomet apjungėme tarptautinių ekspertų kontaktų ratą, darėme verslo angelų investicijas, kalbėjome su susidomėjusiais investuotojais, ir mintis kurti specializuotą investicinį fondą tiesiog materializavosi. O ir rinkos situacija šiandien pasiekė tokį lygį, kad dabar tinkamas metas sukoncentruoti komandos įdirbį į vieną aiškią organizaciją“, – fondo atsiradimo aplinkybes komentuoja K. Andriukaitienė.

„Nors fondas Lietuvoje, investicijos, taip pat ir mūsų kontaktai – globalūs, – sako vienas fondo „&Beyond“ įkūrėjų D. Kratkowski. – Mūsų patirtis ir specializacija tvarumo temoje leidžia pritraukti bendradarbiavimui geriausias šios srities įmones, kurių šiai dienai netrūksta“.

Vyksta derybos su globalaus masto startuoliais

Dėl savo tarptautinės patirties ir kontaktų išskirtines prieigas prie investicijų turinti steigėja I. Zubavi
iūtė pasakoja, kad šiuo metu fondas baigia susitarti dėl investavimo galimybių į pasauliniu mastu veikiantį startuolį iš Australijos. Šio startuolio tikslas – mados prekės ženklų tvarumo reitingavimas, kad vartotojai aiškiai žinotų, ką perka ir kokius gamintojus palaiko savo išleistais pinigais. Šio australų startuolio ambasadorė yra tvarumą propaguojanti garsi Holivudo aktorė Emma Watson, o tarp startuolio klientų – tokie pramonės gigantai kaip internetinė mados prekybos platforma „Farfetch“, taip pat ir „Microsoft“.

Pasak I. Zubavičiūtės, derybos vyksta ir su sparčiai augančia aprangos ir galanterijos taisymo specialistus apjungiančia platforma iš Didžiosios Britanijos, nes viena iš svarbiausių tvarumo krypčių madoje – kuo ilgesnis daiktų naudojimas, kai rūbai, avalynė, aksesuarai profesionaliai taisomi, o nemetami į šiukšliadėžę, kad vietoje jų būtų perkami vis nauji ir nauji. Tarp šios platformos klientų – dar vieni prekybos mada gigantai „Net-a-Porter“ ir „Selfridges“, taip pat atsigręžiantys į tvarumą kaip į neišvengiamą alternatyvą ir naująją mados verslo realybę.

Investuotojų komanda džiaugiasi, kad ir Lietuvoje bei kitose Baltijos šalyse atsiranda vis daugiau potencialo turinčių ankstyvosios stadijos įmonių, kurios atitinka fondo investavimo strategiją ir sprendžia mados pramonės problemas bei atliepia pasikeitusius mados vartotojų lūkesčius per tvarumą skatinančias inovacijas, ypač technologines. Vienas ryškiausių iš Lietuvos kilusių ir tvarumą madoje propaguojančių startuolių yra „Vinted“, vystantis internetinę naudotos mados prekių pardavimo platformą, turintis globalių ambicijų ir dėl pritrauktų investicijų jau tapęs pirmuoju šalies istorijoje vienaragiu.

Sieks investuoti į moterų valdomas įmones

Nors lyčių įvairovę palaikančių rizikos kapitalo fondų Europoje vis daugėja, statistika rodo, kad moterų įkurti startuoliai vis dar susiduria su didesniais iššūkiais pritraukiant kapitalą nei vyrų įsteigti verslai. Todėl „&Beyond“ įkūrėjai sieks, kad fondo portfelio daugiau kaip 50 procentų sudarytų įmonės, kurių steigėjos arba dauguma steigėjų yra moterys.

Dar iki fondo įsteigimo komandos narės I. Zubavičiūtė ir K. Andriukaitienė investavo į tvarios mados prekės ženklą „The Knotty Ones“, kurio steigėjos trys moterys – Akvilė Meškauskaitė-Dobrajs, Sandra Pangonytė ir Danutė Rasimavičiūtė.

„Esame dėkingos mūsų ilgalaikei partnerei ir investuotojai Ievai, taip pat Karinai už strateginę paramą. Vertiname partnerystę, kuri grįsta ne tik finansine injekcija, bet ir sutampan
iomis vertybėmis“, – dalinasi „The Knotty Ones“ įkūrėjos. Jų įkurtas socialiai atsakingas verslas generuoja milijoninę apyvartą ir toliau kasmet sparčiai auga savo pagrindinėje rinkoje JAV, o tarp jų prekės ženklo ir jo socialinės misijos ambasadorių yra nemažai visame pasaulyje žinomų moterų, nuomonės formuotojų, užsienio žvaigždžių, tokių kaip aktorės Nicola Peltz Beckham ir Hilary Duff.

Fondo pavadinime įkūrėjai koduoja savo veiklos pagrindinę misiją – lietuvių kalba žodis „beyond“ reiškia „ne tik“, „išeiti už ribos“. „Tai atliepia mūsų strategiją tikslingai ieškoti investavimo galimybių su mados pramone susijusiuose sektoriuose, kurie įgalina tvarumą mados pramonėje ir ateityje galimai užtikrins didelį tvarumo mastą. Mums ypač įdomūs technologiniai sprendimai, dirbtinis intelektas, meta-realybė ir kitos inovacijos, kurios padėtų spręsti šios patrauklios, bet labai taršios pramonės opiausias problemas“, – pasakoja pirmojo Lietuvoje į tvarios mados technologijas investuojančio fondo įkūrėjai.