„Iš siunčiamų prekių kiekio ir pobūdžio matome, kad dabartinė padėtis Lietuvoje itin paveikė prekes ar žaliavas kitoms bendrovėms tiekiančias įmones (B2B), veiklą turėjo stabdyti daug kitų sektorių bendrovių, kritiškoje padėtyje atsidūrė mažos ir vidutinės įmonės. Tačiau yra ir geroji pusė – dalis prekybininkų visgi sugebėjo greitai persiorientuoti į e. prekybą. Tai ypač atsispindi verslo fiziniams asmenims skirtų (B2C) siuntų sraute, kuris išaugo dvigubai“, – pranešime žiniasklaidai tendencijas apibendrina „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovo Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.

E. prekybą atranda vis daugiau žmonių

Anot G. Bilevičiaus, B2C prekių kiekis didėjo ne tik dėl to, kad perkama daugiau – e. parduotuvių paslaugomis naudojasi ir vis didesnis skaičius žmonių. Kaip rodo praėjusių metų vasarą „DPD Group“ užsakymu atlikto tyrimo duomenys, tuomet dar didžiąją dalį – 9 iš 10 – prekių Lietuvoje iš e. parduotuvių įsigydavo jų reguliarūs pirkėjai. O prieš prasidedant karantinui internetu buvo pamėginę pirkti 8 iš 10 šalies gyventojų.

Pasikeitusį pirkėjų srautą pastebėjo ir apsipirkinėjimo platformos „Shipzee“, kuri teikia tarpininkavimo paslaugas perkant iš JAV, atstovas Mantas Ribelis.

„Užsakymų skaičiai pradėjo gerokai didėti po dviejų savaičių, kai buvo paskelbtas karantinas – žmonės suprato, kad šis laikotarpis gali gerokai užsitęsti. Tad ir siuntų, kol jos atkeliaus iš toliau, galima palaukti bent kelias savaites – žmonių dažnai nebespaudžia poreikis prekę turėti čia ir dabar. Tuomet pastebėjome ir tai, kad atsirado nemažai naujų vartotojų. Jie, kartu su reguliariai besinaudojančiais mūsų paslaugomis šiuo laikotarpiu daugiau perka aprangos, vitaminų ir kosmetikos. Didelė dalis pirkėjų nori savo jau pamėgtų prekės ženklų gaminių, kurių kartais Lietuvoje net negali įsigyti“, – teigia pašnekovas.

Jis patvirtina ir tai, ką akcentuoja ir „DPD Group“ atlikto tyrimo duomenys – užsisakinėti prekes užsienio e. parduotuvėse skatina patrauklesnių pasiūlymų radimas. Iš JAV veikiančių e. parduotuvių, iš kurių prekes ir pristato „Shipzee“, anksčiau pirko kas trečias internete prekių ieškantis žmogus. Tad plačiu asortimentu ir geromis kainomis privilioti pirkėjus gali ir lietuviškos e. parduotuvės.

„Dabar išties įmanoma įsigyti norimų prekių kur kas pigiau – vyksta daugiau internetinių išpardavimų, nes ir JAV užsidaro fizinės parduotuvės bei parduodamos jose esančios prekės. Taip pat – atlaisvinama vieta sandėliuose, norima gauti daugiau pinigų kuo didesnei apyvartai generuoti ir vėl greitu metu atidaryti fizines parduotuves“, – pasakoja „Shipzee“ atstovas.

Ir iš tiesų, kai kurių prekių pardavimai ypač krito, todėl dėl sumažėjusios paklausos jas įmanoma įsigyti pigiau. Kaip skelbia mažmeninės prekybos technologijų įmonė „Stackline“, net 77 procentiniais punktais sumažėjo lagaminų pardavimai, 64 proc. punktais mažiau parduodama fotoaparatų. Tuo metu labiausiai – net 670 proc. punktų – kilo apsauginių pirštinių pardavimai. Nedaug nuo jų atsiliko – augo 535 proc. punktais – peršalimui gydyti skirtų medikamentų pardavimai. Daugiausiai darbui skirtų kompiuterių ekranų, palaikyti sportinę formą padedančios sporto bei jogos įrangos ir namų švarai skirtų prekių parduota maždaug dvigubai daugiau nei tuo pačiu metu pernai. Sportui skirtų svarmenų – tris kartus daugiau.

„Ieškoti nuolaidų visame pasaulyje gyvenančius žmones skatina ir neužtikrintumas dėl ekonominės situacijos – neaišku, kada baigsis karantinas ir ekonomika atsistos ant kojų. Todėl bandoma taupyti pinigus, kad jų daugiau liktų netekus darbo ar susidūrus su kitokiomis problemomis“, – kalba G. Bilevičius.

Įvertina esamą infrastruktūrą

Perkančių iš internetinių parduotuvių padidėjimas susijęs ir su Lietuvoje išplėtota infrastruktūra – užsakytas prekes galima ne tik gauti tiesiai į namus, bet ir atsiimti bet kuriame iš visą šalies teritoriją aprėpiančių paštomatų. Taip išvengiama kontakto su kurjeriais, o siuntą galima atsiimti patogiu metu, kai aplinkui nėra žmonių.

„Iš tiesų pastebėjome, kad pirkėjai dėl kuo mažesnio kontakto prekes nori gauti į paštomatus. Tik jei daiktas brangesnis ar didesnis, tuomet renkasi, kad kurjeris jį pristatytų į namus. Dažnai iš anksto susitariama, kad siuntą paliktų prie durų“, – kalba M. Ribelis.

Jam antrina ir G. Bilevičius, kurio atstovaujama bendrovė įdiegė bekontaktį pristatymą, o kurjerių aprūpinimas dezinfekavimo skysčiu ir apsauginėmis kaukėmis padeda apsaugoti visą logistikos grandinę.

„Lyginat e. komercijos apimtis su Europa, Lietuvoje ji siekia statistinį vidurkį, tačiau turimais paštomatais esame unikalūs. Karantino metu ši per ilgus metus išplėtota infrastruktūra padeda greičiau aprūpinti visus apsiperkančius e. parduotuvėse. Klientai tai įvertino ir siuntų skaičius paštomatuose augo daugiau nei 200 procentų. Kai dalis bendrovių susiduria su sunkumais, o ateitis nėra aiški, bent jau čia galima įžvelgti ir pozityvumo“, – tvirtina „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims.

Paštomatai padeda susitvarkyti ir su papildomais iššūkiais. Padidėjus B2C prekių kiekiui išaugo kurjerių apkrovos. Srautų padidėjimą pajuto ir internete veikiantys mažmenininkai, kuriems reikia vis daugiau darbo rankų.

„Mes turime galimybę per tam tikrą periodą, kai daugiau perkama, pavyzdžiui, šventinį laikotarpį ar Juodąjį penktadienį, padidinti savo puslapio pralaidumą. O darbai juda ir toliau, gal kai kurie skyriai, kaip antai, marketingo, produktyviau darbuojasi. Aišku, iššūkis dirbti iš namų – nors tai kartais ir leidžia labiau susikaupti, tačiau kita vertus namai yra skirti gyvenimui, o ne darbui“, – pabrėžia „Shipzee“ atstovas.

Tyrimo „E-shopper barometer Global report“ duomenys. Šį tyrimą „DPD group“ užsakymu atliko „Kantar TNS“. 2019 m. gegužės-liepos mėnesiais apklausti 24,225 žmonės 21 Europos valstybėje, Lietuvoje apklausta 800 asmenų.