Milijonierius, investuotojas, filantropas. Žmogus, kurio reputacija ir populiarumas įtakingų asmenų sluoksnyje, jam grižus iš įkalinimo vietos, ne tik nesumenko, bet ir išaugo. Toks yra sukurtas Jeffrey‘aus Epsteino pozityvus įvaizdis. Šiandien šis verslininkas yra kaltinamas seksualiniu vaikų išnaudojimu, istorija, kuri įgauna vis didesnį pagreitį JAV.

Kaip jam pavyko atkurti savo reputaciją ir sukurti teigiamo verslininko, investuotojo ir filantropo įvaizdį? Tokį įvaizdį, kad nepaisant praeities, aukštuomenės durys jam neužsivėrė, o priešingai, daug kas panoro nusifotografuoti su sėkmingu verslininku.

2010 m., grįžęs iš įkalinimo vietos, kurioje buvo patalpintas dėl seksualinių santykių su nepilnamečiais, Jeffrey‘us Epsteinas buvo pastebėtas pietaujantis su Jungtinės Karalystės karališkos šeimos asmenimis, o po metų – besifotografuojantis su žymiais verslininkais Jeffu Bezosu ir Elonu Musku, kviečiamas į uždarus V.I.P. vakarėlius ir priėmimus.

Jeffrey‘us buvo dosnus dalindamas paramą – „Harvardo“ universitetui paaukojo 10 mln. dolerių. Tai leido jam pozuoti nuotraukai su žymiais šio universiteto profesoriais vilkint „Harvardo“ džemperį, nors pats niekada šiame universitete nestudijavo. Tiesa, dabar šios nuotraukos iš viešos erdvės jau pašalintos.

2011 m. duodamas interviu „The New York Post“ leidiniui Jeffrey‘us teigė: „aš nesu seksualinis grobuonis, esu tik kaltinamasis. Yra didelis skirtumas tarp žudiko ir žmogaus, pavogusio riestainį“.
Atsakymo reikėtų ieškoti dar 2000 m. taikytoje taktikoje, kai pasigirdo pirmosios kalbos apie nederamą šio verslininko elgesį. Šią strategiją jis pritaikė ir 2010 metais. Klausimas, ar pavyks ją panaudoti esant dabartiniam kaltinimui? Taktikos esmė – stiprus teisinis puolimas ir pozityvaus verslininko įvaizdžio formavimas, naudojantis ryšių su visuomene priemonėmis.

Pasamdyta profesionalių teisininkų komanda padėjo Jeffrey‘ui Epsteinui sudaryti taikius susitarimus su nukentėjusiomis pusėmis. Pastarieji atsisakydavo savo kaltinimų, kai jiems buvo sumokamos dosnios kompensacijos. Buvo persekiojami tie, kurie galėjo pakenkti pozityviam kuriamam Jeffrey‘aus įvaizdžiui.

Jeffrey Epsteinas
Jeffrey Epsteinas
© AFP / Scanpix

Kartu su komunikacijos specialistų komanda J. Epsteinas pradėjo ir aktyvią komunikaciją, gerindamas savo įvaizdį. To laikotarpio spaudoje pasirodė daugybė straipsnių apie verslininko skiriamą paramą mokslui ir inovacijoms. Žurnale „Forbs“ pasirodė straipsnis, kuriame J. Epsteinas buvo pavadintas stambiausiu mokslinių tyrimų rėmėju. Vėliau paaiškėjo, kad už šį straipsnį buvo sumokėta 600 dolerių. Internete pasirodė mėgėjiškai sukurti tinklapiai JeffreyEpsteinScience.com ir JeffreyEpsteinEducation.com, kuriuose Jeffrey‘us Epsteinas buvo pristatomas kaip mokslo ir medicinos sričių globėjas. Buvo publikuojamos nuotraukos, kuriose jis pozavo su žymiausiais JAV mokslininkais ir tyrėjais.

Vis dėlto akylesni stebėtojai pastebėjo, kad 2012–2014 m. spaudoje minimos paramos buvo skirtos dar prieš 2000 metus. Nors Jeffrey‘us buvo viešai įvardijamas vienu stambiausių paramos davėjų, paaiškėjo, kad iš tikrųjų asmeniškai pats mažai kam skyrė didesnę nei 1 mln. dolerių paramą. Didžioji dalis paramos buvo surinkta ir finansuota kitų donorų, kurie dosniai remdavo J. Epsteino veiklas. Bet tai nesutrukdė jam prisiimti visus laurus.

Įtakingi politikai, visuomenės grietinėlės, pramogų verslo atstovai, visi žavėjosi jo veikla ir stengdavosi negirdėti kitų kalbų. Nuleisdami tai gandams ar pavydžių žmonių apkalboms.
Tačiau 2017 m. kilusi #MeToo banga atvėsino Jeffrey‘ui viešai reiškiamą paramą, o dalis buvusių jo draugų dabar, kilus naujiems kaltinimams, stengiasi neafišuoti savo ryšių su šiuo verslininku. Paramos gavėjai tyliai bando pašalinti įvairias nuorodas, susijusias su gautais pinigais. Ir vis dėlto, dalis J. Epsteino aplinkos žmonių vis dar tiki, kad jis yra nekaltas.

Ir nors nėra labai akivaizdu, tačiau stipriausią smūgį ši istorija sudavė pastaruoju metu propaguojamam socialinės atsakomybės įvaizdžiui. Dideli pinigai ir įtakingi ryšiai vis dar gali padėti sukurti dirbtinį asmens ar organizacijos įvaizdį. Įvaizdį, kuriamą kitų, socialiai pažeidžiamų, neturinčių nei finansinių, nei politinių galių jam pasipriešinti, asmenų sąskaita. Neretai prie tokios veiklos prisideda ir kitos organizacijos, kurios pačios prieš savo darbuotojus ir visuomenę viešai deklaruoja, remiančios socialinės atsakomybės veiklas, tačiau savo veiksmais dažnai peržengia šiuo teiginius.

M360