Kalbant apie Z kartą, svarbu atkreipti dėmesį, kad jų įpročiai ir gyvenimo būdas glaudžiai susijęs su internetu – išmanieji įrenginiai yra nuolatinis šios kartos atstovų kompanionas, jiems sudėtinga praleisti vos valandą nepatikrinus, kas vyksta internetinėje erdvėje.

„Nors atrodytų, šios kartos atstovai kone visada yra internete, tačiau jie užaugo apsupti skaitmeninio pasaulio, kai kasdienybė yra neatsiejama nuo mobiliųjų telefonų ir nuolatinio bendravimo socialiniuose tinkluose. Juose, beje, jie randa ir aktualias naujienas, pasiūlymus ir nuomonės formuotojų, draugų, pažįstamų atsiliepimus apie tam tikrą prekę“, – pranešime žiniasklaidai teigia „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.

JAV įsikūrusios Nacionalinės mažmenininkų federacijos ir IBM verslo vertingumo instituto atliktas tyrimas, kurio metu apklausta daugiau nei 15 tūkst. 13–21 metų amžiaus vartotojų iš 16-os šalių, tai tik patvirtina – nustatyta, kad net 74 proc. respondentų leidžia laisvalaikį naršydami internete. Tokia pat dalis jų mobiliuosius įrenginius naudoja bendravimui su artimaisiais.
Gabrielius Bilevičius

Paskatins e. prekybos augimą

Nuolatinis buvimas, tiesiog gyvenimas internetinėje erdvėje daro įtaką ne tik šios kartos atstovų socialiniams, bet ir pirkimo įpročiams.

„Jie kone viską nori pirkti e. parduotuvėse, nes tai tiesiog patogiau: galima gauti visą reikiamą informaciją apie produktą, peržiūrėti jį įsigijusių atsiliepimus, įvertinimus, palyginti kelių mažmenininkų siūlomas kainas. Be to, nereikia išeiti iš namų, apsiperkama bet kuriuo paros metu“, – pasakoja „DPD Lietuva“ atstovas.

Tyrimo duomenimis, nepaisant jauno amžiaus, šios kartos atstovai daro nemažą įtaką internetinei prekybai – jų žodis dažnai lemia ir tėvų sprendimus renkantis prekes ir produktus. Be to, Z kartos atstovai ir patys internetu išleidžia didesnę dalį savo pajamų nei kitos kartos. E. parduotuvėse įsigyti produktai sudaro beveik 9 proc. jų pajamų, kai kitos daugiausiai internetu išleidžiančios Y, arba dar kitaip – Tūkstantmečio, kartos atstovai tokiu būdu išleidžia 5,33 proc. savo pajamų.

„Kadangi Z kartos atstovai dar yra jauni ir negali pasigirti aukštomis pajamomis, labai panašu, kad įžengę į darbo rinką jie bus didelis postūmis e. prekybos augimui. Tad jau dabar tam turi ruoštis prekybininkai – pasiūlyti prekes, kurios sudomintų, būtų naudingos. Remiantis „DPD Group“ užsakymu atliktos apklausos duomenimis, vienas tokių dalykų galėtų būti nemokamas prekių pristatymas. Jį kaip svarbiausią aspektą perkant internetu išskiria trečdalis apklausos dalyvių. Taip pat – nemokamą grąžinimą, kuris svarbus kas penktam“, – teigia G. Bilevičius.

Nori personalizuotos patirties

Kitas aktualus aspektas – kuo įmanoma labiau suasmenintas turinys. Remiantis jau minėtos 16-oje šalių atliktos apklausos duomenimis, paaugliai ir jų šeimos jau dabar keičia savo pirkimo elgseną, pavyzdžiui, renkasi tik ekologiškus produktus ir tai akcentuojančias parduotuves.

Tad toks ar panašus produkto ar pardavėjo išskirtinumas gali būti lemiamas faktorius, kuris pritraukia pirkėją. Aktualus e. parduotuvių ryšio palaikymas ir bendravimas su klientu – pavyzdžiui, dalyvavimas konkurse domina keturis iš dešimties Z kartos atstovų. Be to, jie gerai įvertina tai, kad internetinių parduotuvių konsultantai padeda išsirenkant prekę, konsultuojant reikiamais klausimais.

„Kitų nuomonė apie e. parduotuvę, jos reitingas ir įvertinimai, kaip pamatėme iš mūsų atliktos apklausos, yra kone svarbiausias veiksnys Lietuvoje, kuris sustabdo nuo pirkimo iš tam tikro mažmenininko jau dabar – tai minėjo pusė tyrimo dalyvių. Matome ir tendenciją, kad apsipirkimui internetu būtinu tampa ir e. parduotuvių suteikiamas patogumas –naudodamiesi vien tik pardavėjų programėlėmis pirko kas penktas, mobiliuoju telefonu – 56 proc. Lietuvos gyventojų, o planšete – ketvirtadalis. Sprendžiant iš pasaulinių, su Z karta susijusių tendencijų, šie skaičiai palaipsniui turėtų dar labiau didėti“, – prognozuoja „DPD“ atstovas.

Kad tai itin svarbu, rodo Nacionalinės mažmenininkų federacijos ir IBM verslo vertingumo instituto tyrimo duomenys – net 6 iš 10 šios kartos atstovų nesinaudos mažmenininko mobiliomis programėlėmis ar internetinių parduotuvių puslapiais, jei juose sunku rasti prekes, naviguoti ar jos lėtai kraunasi.

Tyrimo „E-shopper barometer Global report“ duomenys. Šį tyrimą „DPD group“ užsakymu atliko „Kantar TNS“. 2018 m. gegužės-birželio mėnesiais apklausti 24,328 žmonės 21 Europos valstybėje, Lietuvoje apklausti 805 asmenys.