„United Airlines“ keleivio išlaipinimas

Šviežiausia istorija ‒ šį balandį žiniasklaidoje plačiai aprašytas įvykis, kai oro linijų kompanija „United Airlines“, pardavusi daugiau skrydžio bilietų nei lėktuve buvo vietų, per prievartą išlaipino vieną iš keleivių, garbaus amžiaus gydytoją iš Kinijos. Socialiniuose tinkluose tuoj pat pradėjo sklisti kitų keleivių padarytos nuotraukos ir video įrašai, kaip vyras brutaliai yra išnešamas iš lėktuvo. Kai kuriose jų netgi buvo matyti vyro kruvinas veidas. Negana to, vėliau viešai pasklido kompanijos vadovo Oscaro Munozo darbuotojams išplatintas laiškas, kuriame jis apgailestavo, kad jiems teko susidurti su esą agresyviai besielgiančiu keleiviu. Nors vėliau vadovas bandė gelbėti situaciją viešai atsiprašinėdamas, kompanijos akcijos gerokai smuktelėjo žemyn.

Nesėkmingas „Pepsi“ bandymas gelbėti pasaulį

Šį balandį daug dėmesio sulaukė ir gaiviųjų gėrimų gigantė „Pepsi“. Tačiau dėmesys toli gražu nebuvo toks, kokio ji tikėjosi. Jos reklamoje buvo parodytas siužetas, kaip modelis Kendall Jenner nutraukia savo prabanga spindinčią fotosesiją ir prisijungia prie protestuotojų minios. Šie žmonės išėjo į gatves, norėdami išreikšti savo pasipiktinimą dėl policijos smurto prieš juodaodžius. Ir štai, kelią per minią prasiskynusi K. Jenner įteikia policininkui skardinę „Pepsi“, jis nusišypso, gurkšteli ir visi aplink pradeda švęsti pergalės akimirką. Gražu? Žinant realybės kontekstą, švelniai tariant, nelabai.

Reklama sulaukė daugybės priekaištų, pradedant tuo, kad kaip sėkmingiausia kovotoja už juodaodžių teises parodoma privilegijuota baltaodė. Be to, tikrame gyvenime prieš policiją analogiškai stojusi juodaodė Iesha Evans policijos buvo iškart suimta. „Turbūt tik todėl, kad neturėjo „Pepsi“, - ironizavo socialinių tinklų vartotojai. Net Martino Liuterio Kingo dukra Bernice King savo „Twitter“ paskyroje paskelbė ironišką įrašą: „Gaila, kad mano tėtis nežinojo „Pepsi“ galios“.

„Uber“ taksi streiko sugadinimas

2017 m. sausį JAV prezidentas Donaldas Trampas išleido skandalingąjį įsaką, kuriuo uždraudė į šalį atvykti žmonėms iš 7 musulmoniškų valstybių. Kai kurie žmonės, net iki tol gyvenę JAV, nebegalėjo grįžti pas savo artimuosius, dalis jų, jau buvę pakeliui, strigo oro uostuose. Tokia situacija iššaukė daugybę protestų visoje šalyje. Niujorko taksi darbuotojų aljansas nusprendė parodyti savo solidarumą su šio įsako paliestais žmonėmis ir sustabdė keleivių pasiėmimą iš JFK oro uosto, kuriame buvo sulaikyti du irakiečiai.

Kaip į šią situaciją sureagavo „Uber“? Jie ne tik ištiesė pagalbos ranką, norintiems išvažiuoti iš oro uosto, bet pasiūlė dar geresnes nei įprastai važiavimo kainas. Visuomenės reakcija buvo greita. Socialiniuose tinkluose pradėjo sklisti nuotraukos su ištrinama „Uber“ programėle ir raginimai nebesinaudoti „Uber“ paslaugomis.

Kitą dieną „Uber“ išplatino viešą atsiprašymą, kuriame tikino nenorėjusi sugadinti jokio streiko, o tik siekusi parodyti, kad „Uber“ paslaugos žmonėms visada yra pasiekiamos. Tuo tarpu kita pavėžėjimo paslaugas siūlanti kompanija „Lyft“, didžiausias „Uber“ konkurentas JAV, išsiuntė laišką visiems savo vartotojams, kuriuo pasmerkė šį D. Trampo įsaką.

Calvin Klein kampanija, kaltinta vaikų pornografijos platinimu

Šiai istorijai daugiau nei dvidešimt metų. Kai Calvin Klein džinsų reklama pasirodė eteryje, įsikišti teko net JAV teisingumo departamentui, kuris aiškinosi, ar nebuvo pažeisti su vaikų pornografija susiję įstatymai.

Reklama buvo sukurta bendradarbiaujant su įžymiu mados fotografu Stevenu Meiseliu. Jauni modeliai buvo filmuojami rūsį primenančioje aplinkoje ir atsakinėjo į dviprasmiškus klausimus, pavyzdžiui, ar jiems patinka jų pačių kūnas, ką jie veikia likę vieni namuose ir pan. Šia reklama pasipiktino daugybė organizacijų: vaikų rūpybos įstaigos, Amerikos šeimų asociacija, žurnalistai, katalikų bažnyčios lyderiai ir tt. Jų nuomone, reklama kone peržengia vaikų pornografijos ribą.

Tyrimas galiausiai buvo nutrauktas kompanijai įrodžius, kad visi, kurie filmavosi reklamoje buvo pilnamečiai, tačiau reklaminė kampanija visgi buvo nutraukta ir vadovai už ją viešai atsiprašė.

Tabako kompanijos pareiškimas, kad mirtis yra naudinga šalies finansams

2001 m. kompanija „Philip Morris” Čekijoje išplatino ataskaitą, kurioje tarp kitų išvadų kaip teigiamas efektas buvo minima tai, kad rūkantys žmonės miršta anksčiau nei nerūkantys, o tai esą yra gerai galvojant apie šalies išlaidas sveikatos rūpybai ir pensijoms.

Tyrime buvo skaičiuojama, kiek naudos ir žalos valstybei atneša tabakas, įskaičiuojant, pavyzdžiui, kiek gaisrų kyla dėl neatsargaus rūkymo, kiek kainuoja su rūkymu susijusių ligų gydymas, kiek lėšų atsiimama per mokesčius. Galiausiai padaryta išvada, kad rūkantys žmonės miršta anksčiau, o tai valstybei esą yra labai gerai.

Politikai ir žiniasklaida tuoj pat sukilo protestuodami prieš tokias išvadas. Net JAV pasirodė prieš rūkymą kovojančių organizacijų užsakytos reklamos, kuriose buvo rašoma, kad, kaip teigia „Philip Morris“, kaskart Čekijoje mirus rūkaliui, šalis sutaupo 1277 dolerius, skirtus pensijoms ir sveikatos apsaugai.

Sulaukusi tokių reakcijų „Philip Morris” išplatino viešą atsiprašymą, teigdama, kad labai apgailestauja dėl parodytos nepagarbos esminėms žmonijos vertybėms ir vadindama viską milžiniška klaida. „Kiekvienas iš mūsų „Philip Morris“ labai apgailestauja dėl šios situacijos. Niekam nėra naudinga, jei žmonės miršta nuo rūkymo sukeltų ligų“, - buvo teigiama viešame atsiprašymo tekste.

„British Petroleum“ ekologinė katastrofa sutrukdė vadovo poilsiui

2010 m. pasaulį sukrėtė ekologinė katastrofa. Meksikos įlankoje iš avariją patyrusio „British Petroleum“ gręžinio išsiveržė ir paplito didžiulis naftos kiekis. Tuometinis bendrovės vadovas Tony Hayward iš pradžių bandė menkinti įvykio mastą, tikindamas, kad išsiliejusios naftos kiekiai yra labai nedideli ir nepadarys beveik jokios įtakos vandenynui. Daugėjant įrodymų, kad padaryta žala gamtai yra milžiniška, T. Hayward buvo labiau susirūpinęs ne padarinių taisymu, o savo asmeniniu gyvenimu. „Niekas labiau už mane nenori, kad ši istorija kuo greičiau baigtųsi. Aš noriu susigrąžinti savo gyvenimą“, - žiniasklaidai tėškė jis, o netrukus pasirodžiusios nuotraukos, kaip vis dar vykstančios gelbėjimo kampanijos metu jis pramogauja savo jachtoje, įpylė dar daugiau alyvos į ugnį.

Beje, nors šis skandalas išvertė T. Hayward iš „British Petroleum“ vadovo posto, jo karjeros tai nepabaigė: vėliau jis tapo kitos naftos kompanijos „Genel Energy“ vadovu.

„Buick“ pardavėjų bandymas pasinaudoti tragedija

2013 m. Kiniją sukrėtė tragedija. Iš automobilio buvo pavogtas miegantis kūdikis, o po visuomenę ant kojų sukėlusių paieškų pagrobėjas pats atėjo į policiją ir prisipažino įvykdęs nusikaltimą, uždusinęs kūdikį ir užkasęs jį miške. Tuo tarpu vienas iš automobilių „Buick“ pardavėjų Kinijoje nusprendė, kad toks kontekstas – puikus metas pareklamuoti geras savo parduodamų automobilių savybes. Dar kol buvo aiškinamasi, kas atsitiko kūdikiui, socialiniame tinkle „Weibo“ (į „Facebook“ panaši socialinio tinklo versija Kinijoje) jis paskelbė įrašą, giriantį „Buick“ įdiegtas technologijas, kurios leidžia savininkams jaustis visiškai saugiems ir gyventi ramia širdimi. Įrašas netgi buvo iliustruotas dingusio kūdikio nuotrauka. Kilus milžiniškam visuomenės pasipiktinimui šios „genialios“ idėjos autoriui liko tik atsiprašyti už įžeistus žmonių jausmus ir prisipažinti padarius didžiulę klaidą.