Vieną rytą atsibusti kitoje realybėje atrodė įmanoma tik kino filmuose. Tačiau prieš kelis mėnesius su nauja tikrove teko susidurti visam pasauliui: visiems ir panašiai, ir skirtingai tuo pat metu. Vieniems, paskelbus karantiną, teko neribotam laikui uždaryti savo verslą. Kitose šeimose iš darbų atleisti abu šeimos maitintojai. Galiausiai visiems buvo apribota judėjimo ir bendravimo laisvė. Bet buvo ir tokių, kurie naujos realybės šviesoje pamatė atsiveriančias neribotas galimybes.

Sunku nuspėti, kokios formos – V, U, W, o gal L – bus pasaulio ekonomikos atsigavimas. Priežastis labai paprasta – gyvename precedento neturinčiu laikotarpiu. Nesinorėtų jo vadinti „krize“, nes vieniems šis laikotarpis atvėrė naujas galimybes, o kiti subrendo pokyčiams, kurie naujoje realybėje būtini.

Žemiau – 10 pritaikomų ir žemiškų patarimų, ką dėl savęs, savo verslo ir pasaulio naujos realybės kelionėje galima būtų daryti jau šiandien:

1. Komanda. Suburkite savo bendraminčių, jus palaikančių žmonių komandą. Nesirinkite žmonių pagal pareigas ar atsakomybes. Kiekvienoje organizacijoje yra drąsių, linkusių rizikuoti, patikimų, idėjų sklidinų žmonių, nepriklausomai ant kurio hierarchijos laiptelio jie stovi. Nebūtinai kiekvienas padalinys turi deleguoti savo atstovą, o ir komandos dydis nesvarbu. Svarbu, kad tai būtų žmonės, pasiruošę pokyčiams ir turintys gebėjimų įgyvendinti naują planą.

2. Įsivertinimas. Naujoje komandoje prisiekite būti sąžiningi ir atviri, nes tik su tokiu požiūriu galima judėti toliau. Čia ir dabar įvertinkite realią savo verslo padėtį. Kai, praūžus audrai, apžiūrime, ar nenukentėjo namo stogas, ar nedingo elektra, įvertiname, kaip greit gali būti pataisoma žala. Tą patį reikėtų padaryti ir su savo verslu. Įvardinkite, kaip ir kodėl jūs praradote pardavimus, klientus, partnerius, pelną ir t.t. Stenkitės visko nenurašyti karantinui, nes tikrai yra verslų, kurie reorganizavosi per savaitę ir sugebėjo išaugti.

3. Jūsų verslo DNR. Po karantino, jau naujoje šviesoje, grįžkite prie savo verslo ištakų ir DNR. Perskaitykite savo verslo viziją, misiją ir vertybes. Skirkite laiko diskusijai ir suvokimui, kiek visa tai yra aktualu šiandien, jau pasikeitusiame pasaulyje. Kada apskritai apie tai paskutinį kartą mąstėte, kalbėjotės? Dabar yra puikus laikas naujai pažvelgti į savo verslą.

4. Tikslai. Didesnės kompanijos, turinčios nustatytus metinius biudžetus, tikriausiai nenorės iš naujo kurti biudžeto. Visgi gali būti, jog pasikeitusioje realybėje jūsų biudžetas yra visiškai beprasmis. Vertinga pasidaryti 12-os mėnesių rolling forecast – tai leis kas mėnesį ar kas ketvirtį peržiūrėti pajamas ir išlaidas. Tai svarbu dėl dviejų priežasčių: 1. kontroliuosite išlaidas pasikeitus pajamoms; 2. galėsite motyvuoti darbuotojus. Tai nereiškia, jog net ir pardavimams krentant turite skirti premijas, bet tikrai skatinu mokėti daugiau, jei jūsų komandai pavyks kritimą sustabdyti.

5. Produktai. Savo komandai užduokite šiuos klausimus: kiek aktualus yra jūsų produktas šiandien? Kokių produktų reikia atsisakyti? Kokius naujus, naujų poreikių padiktuotus produktus galite pasiūlyti rinkai? Sudarykite planą čia ir dabar, tegul jūsų komanda iš susirinkimo išeina su konkrečiais veiksmų planais ir jų atlikimo terminais. Būkite kūrybiški, žvelkite plačiau.

Verslas
Verslas
© Shutterstock

6. Kainodara. Peržiūrėkite savo produktų ir paslaugų kainodarą. Daugumai produktų pastaruosius kelis mėnesius taikomos didesnės nuolaidos, keičiasi specialiųjų pasiūlymų strategijos. Dėl riboto žmonių judėjimo kai kurios prekės brangsta, tačiau jų perkamumas nemažėja. Dėl karantino išsikraipė sezoniškumas, keičiasi išpardavimo laikotarpiai. Gali būti, kad jūsų kainodarai reikalinga rimta revizija.

7. Pardavimo kanalai. Per karantiną stipriausiai nukentėjo mažmeninė, o išaugo el. prekyba. Tačiau tai nėra taisyklė, kuri galios ir toliau. Būtina įvertinti naujų konkurentų atsiradimą el. prekybos erdvėje. Nors kai kuriose srityse bendras pardavimų mastas išaugo dešimtimis kartų, kai kurių el. prekyba užsiimančių kompanijų pardavimai padidėjo nežymiai. Per karantiną į rinką įsiveržė nemažai naujų žaidėjų, pasiūliusių gerai apgalvotus, naujai situacijai pritaikytus sprendimus. Patarčiau gerai apsvarstyti savo verslo pardavimų kanalus. Protingiausia būtų turėti kelis, prieš tai įvertinus kiekvieno išlaidas.

8. Reklama. Daugeliui verslų per karantiną ar po jo teko stipriai susiveržti diržus ir sumažinti būtent reklamos biudžetus. Bet susiaurinti biudžetai neturi reikšti visiško reklamos atsisakymo. Jūsų komanda būtent čia gali nukreipti savo energiją, išmonę, idėjas. Visa, kas originalu ir aktualu, yra sveikintina. Išaušo partizaninės rinkodaros diena.

9. Žmonės. Kai dauguma įmonių atleidinėja savo profesionalus, sumanūs vadovai juos priima į darbą puikiai suprasdami, kad šiandien gali laimėti ne vien dėl gerų, kokybiškų produktų ar paslaugų, o dėl to, kaip šiuos klientui pateiks juos parduodantys žmonės. Jei verslą stipriai riboja išlaidų eilutė, geriausiems savo žmonėms rekomenduojama pasiūlyti įmonės akcijų. Tokia motyvacija gali iš esmės pakeisti jūsų verslo situaciją.

10. Čia ir dabar. Tai – esminis žingsnis, kurį tiesiog reikia žengti, siekiant įgyvendinti pokyčius. Susibūrus komandoje, apsiginklavus žiniomis ir idėjomis, nuoširdžiai tikint sėkme.

M360