Didžiausi skaitomumo šuoliai

Populiariausių portalų dešimtukas kelerius pastaruosius metus didelių staigmenų nepateikia: portalai lenktyniauja tarpusavyje, retkarčiais pasislenka per vieną ar daugiausiai dvi vietas, bet staigių proveržių ar kritimų beveik nepasitaiko. Iš statistikos ryškiai išsiskiria tik pora išimčių: 2015 m. kovą gerokai nuo 6,55 proc. iki 47,76 proc. išaugo portalo tv3.lt pasiekiamumas, o nuo 2013 m. sausio iki gegužės portalo vz.lt pasiekiamumas išaugo nuo 8,11 iki 24,71 proc.


Kas lėmė tokius pokyčius: ar šiems portalams tiesiog pavyko patraukti skaitytojų dėmesį išskirtiniu turiniu? Žiūrėdami giliau matome, kad 2013 m. sausį prie portalo vz.lt buvo prijungtas portalas rekvizitai.lt. Taigi kiekvienas interneto naudotojas, kuris ieškojo įmonės ar asmens, ir pateko į rekvizitai.lt puslapį – jau buvo užfiksuotas kaip lankęsis portale vz.lt. Deja, pamatuoti, kiek realių vartotojų sugeneruoja rekvizitai.lt ir vz.lt atskirai, negalime, nes duomenys nėra skelbiami. Pagal 2013-ųjų metų „gemiusAudience“ pateiktą statistiką matome, kad tuo metu rekvizitai.lt pritraukė daugiau kaip 338 tūkstančius realių vartotojų per mėnesį.

Tv3.lt šuolį taip pat galima paprastai paaiškinti - 2015 m. kovą portalas prisijungė visą eilę portalų kaip balsas.lt, ekonomika.lt, valstietis.lt, spekuliantai.lt, sveikata.lt, taigi išaugo susirinkdamas pas save šių portalų skaitytojus.

Naujienų ar skelbimų portalai?

Visi portalai turi savo struktūrą, rubrikas, daro įvairius projektus. Tačiau kokie kriterijai lemia, kad tai vis dar yra naujienų portalas, jei didžioji dalis skaitytojų į jį ateina visai ne naujienų ieškoti?

Nagrinėdami portalų struktūrą matome, kad DELFI be pagrindinio puslapio dar turi teminius kanalus, kaip 1000receptu.lt, 5braskes.lt, galjuokauji.lt, letena.lt ir kitus. Portalui taip pat priklauso alio.lt, kuris šių metų kovo mėnesį sulaukė daugiau kaip 455 tūkstančius realių vartotojų, bet jo skaitomumas neįtraukiamas į bendrą DELFI statistiką.

Panašią struktūrą turi ir 15min.lt, kur nemažą skaitytojų dalį sudaro besilankantys zmones.lt, ji24.lt, gazas.lt ir kituose teminiuose subportaluose. Tačiau „Eesti Meedia Group“ priklausantys skelbimų portalai (aruodas.lt, autogidas.lt, cvbankas.lt, plius.lt bei skelbiu.lt) yra skaičiuojami atskirai.
O trečias pagal mėnesinį auditorijos pasiekiamumą portalas lrytas.lt taiko dvigubus standartus: portalui priklausantį skelbimų puslapį rinka.lt traktuoja kaip atskirą vienetą, bet įmonių paieškos katalogo imones.lt duomenis prideda prie lrytas.lt duomenų – taip didindami rinkos vertę pagal „gemiusAudience“ rezultatus. Tiesa, imones.lt auditorijos dydis viešai nėra skelbiamas.

Kevirtoje vietoje pagal pasiekiamumą šių metų kovo „gemiusAudience” duomenimis buvo tv3.lt. Iš daugiau nei 830 tūkstančių tv3.lt realių vartotojų, naršančių portale per kmpiuterius, tv3.lt naujienų rubrikoje lankėsi beveik 345 tūkstančiai vartotojų. Nemaža dalis šio portalo skaitytojų pritraukiama per humoristinius portalus ir skelbimų paiešką. Į bendrą skaičių įtraukiami demotyvacijos.lt, lol.lt, valstietis.lt ir kt. TV3.lt taip pat turi skelbimų portalą, kuris didina jų mėnesinę realių vartotojų auditoriją - skelbikas.lt. Vėlgi informacija apie skelbimų portalo auditorijos indėlį į tv3.lt nei konkurentams, nei reklamos užsakovams nėra prieinama. Tv3 atstovai priežasčių, kodėl taip yra, komentuoti nenorėjo.

vz.lt skaičių struktūros neatskleidžia

Kiekvienas reklamos planuotojas gali pasižiūrėti šiuos skaičius ir savo poreikius derinti su kiekvieno portalo pasirinkta strategija. Tuo tarpu vz.lt informacijos apie tai, kokią jų auditorijos dalį išties sudaro ieškantys informacijos rekvizitų puslapyje, viešai neskelbia. Visgi išnagrinėjus išankstinius „gemiusAudience” duomenis, pateikiamus „Gemius Baltic” projekte „Online Publishers Audit”, galima matyti, kad šių metų kovą rekvizitai.lt surinko apie 6,6 mln peržiūrų, o vz.lt nesiekė 4 mln. Su „Verslo žinių” direktoriumi susisiekti dėl šios situacijos pakomentavimo nepavyko nei elektroniniu paštu, nei telefonu.

„Gemius Balic” vadovė Baltijos šalims Gryta Balserytė pabrėžia, kad tai, kokie subportalai atsispindi „gemiusAudience” duomenyse, yra tik pačių portalų sprendimas. „Jei jie norėtų pakeisti, kokia struktūra nori rodyti duomenis, tai galima padaryti praktiškai bet kada. Žinoma, iš užsakovų mes sulaukiame prašymų patikslinti duomenis, bet dėl to jie turi susitarti su pačiais portalais ir iškomunikuoti tokį savo norą”, - sako ji.

Žiniasklaidos planavimo agentūros „Inspired UM“ direktorius Vasaris Oržekauskas pastebi, kad didžiausia problema atsiranda tuomet, kai vienas portalas pateikia be galo skirtingą turinį. „Jei pažiūrėsime ar į DELFI, ar į 15min.lt, nėra didelio skirtumo, ar pateksi į titulinį, ar verslo, ar gyvenimo puslapį – tuo labiau, kiekvienu atveju gali konkrečiai tartis, ko tau reikia.

Bet jei kalbame apie rekvizitai.lt, ar vz.lt, be jokios abejonės, skirtumas yra didžiulis. Galima palyginti su tokia situacija, kad pirktum reklamą 15min.lt, o ji patektų į autoplius.lt. Tokiu atveju atskirų skaičių neatskleidimo tikslas akivaizdus - baimė, kad visi pamatys, kad karalius nuogas, kitaip tariant, kad „Verslo žinios“ ne tiek ir daug turi auditorijos, kas ir taip akivaizdu“, - sako jis.