Pradinį skepticizmą tildo skaičiai

Stokholmo ekonomikos aukštoji mokykla Rygoje savo išleistame tyrime „Baltic Media Health Check 2022-2023“ pastebi, kad skaitmeninių prenumeratorių skaičius per minimus metus įspūdingai augo, nepaisant to, kad vos prieš kelerius metus pradėti eksperimentai apmokestinti dalį žiniasklaidos turinio daugelio buvo pasitikti skeptiškai – žmonės buvo įpratę jį gauti nemokamai ir netikėjo, kad kada nors gali būti kitaip.

Pirmieji, dar 2014 m., pinigų už turinį paprašė „Verslo žinios“ – kaip tyrėjams komentavo šio portalo redaktorius, dabar pas juos apmokestinama apie 80 proc. turinio. 2023 m. rugsėjo duomenimis, jie turėjo kiek daugiau nei 19 tūkstančių prenumeratorių. 2030 m. šis portalas tikisi jų turėti 30 tūkstančių.

Naujienų portalas „Delfi“ mokamą versiją prenumeratoriams „Delfi Plius“ pasiūlė 2019 m. rugsėjį. 2023 m. spalį „Delfi Plius“ jau prenumeravo daugiau nei 29 tūkst. skaitytojų, šiuo metų jų jau yra daugiau nei 40 tūkst. Portalas tikisi per penkerius metus pasiekti 100 tūkst. prenumeratorių.

Praėjus keliems mėnesiams, 2019 m. gruodį startavo „15min“ portalo mokama versija – 2023 m. spalį ji turėjo 21,5 tūkst. prenumeratorių. 2027 m. šis portalas taip pat tikisi turėti 100 tūkst. prenumeratorių.

Į traukinį įšokęs „lrytas“: tai naujos neišvengiamos žaidimo taisyklės

Praėjusių metų spalį mokamo turinio keliu pasuko ir portalas „lrytas.lt“, šiuo metu turintis kiek daugiau nei 8 tūkst. prenumeratorių. „Tokie skaičiai „lrytas.lt“ komandą ir labai džiugina, ir motyvuoja. Pirmieji keturi prenumeratos mėnesiai išties buvo įspūdingi ir tai teikia stiprių vilčių ateičiai“, – sakė portalo vyr. redaktorius Tautvydas Mikalajūnas.

Tautvydas Mikalajūnas

„Toks puikus startas rodo, kad „lrytas.lt“ yra stiprus prekės ženklas, turintis lojalią auditoriją. Tai reiškia, kad mūsų kuriamas turinys vertinamas mūsų skaitytojų vertinamas jau daug metų ir pradėjus leisti mokamą turinį dalis jų iškart priėmė sprendimą mokėti. O vertinant plačiau, tokia statistika rodo, kad dalis Lietuvos interneto vartotojų jau yra linkę mokėti už žiniasklaidos sukurtą turinį. Tokiam besiformuojančiam įpročiui ledus pramušė pirmieji žingsniai, kuriuos prieš ketverius metus atliko kiti rinkos žaidėjai – „Delfi“ ir „15min“, – neslėpė jis.

„Kitų šalių praktika rodo, kad skaitytojai labiau linkę mokėti už turinį, jeigu tokį sprendimą priima ne vienas, o didžioji dalis žiniasklaidos kanalų. Tokiu keliu eina ir Lietuvos žiniasklaida, o skaitytojai, mano galva, tai priima kaip naujas ir neišvengiamas žaidimo taisykles. Tam tikra prasme, mokamo turinio prenumeratorių augimas yra tvirtos šalies ekonomikos ir brandžios visuomenės rodiklis“, – kalbėjo T. Mikalajūnas.

„Jokių abejonių, kad po penkerių metų Lietuvoje mokėti už žiniasklaidos kuriamą turinį bus savaime suprantamas dalykas bent ketvirtadaliui internetinių portalų vartotojų. Jei reikėtų spėti, prognozuočiau, kad po penkerių metų Lietuvoje bus apie 300 tūkstančių už portalų kuriamą turinį mokančių prenumeratorių“, – prognozavo jis.

„15min“ auga per skirtingus produktus

„15min“ savo prenumeratoriams siūlo skirtingus variantus – prenumeruoti tik naujienų portalo turinį, arba kartu su gyvenimo būdo portalu „Žmonės.lt“. Tomas Balžekas, „15min“ grupės vadovas, kalbėdamas apie dabartinius skaičius, pateikė ne atskiro „15min” portalo, bet įvairių produktų prenumeratų skaičių, kuris, pasak jo, yra per 50 tūkstančių.

„Džiugina, kad „15min.lt“ ir „Žmonės.lt“ skaitytojai sparčiai keičia įpročius ir aktyviai perka skaitmenines prenumeratas. Žiniasklaidai tai labai svarbu, nes norint turėti ją nepriklausomą ir stabiliai, kokybiškai veikiančią, reikia prisidėti ir skaitytojams, ne tik reklamdaviams. Ilgalaikėje perspektyvoje manau, kad prenumeratos turėjimas bus visiškai savaime suprantamas dalykas. Tai bus neišvengiama, nes autorinio, kokybiško, gilesnio turinio nemokamai tiesiog nebus galima skaityti. Mes kasdieniu kokybišku darbu, objektyviu informavimu ir su nuoširdumu stengsimės visiems skaitytojams įrodyti, kad esame verti jūsų prenumeratos mokėjimų. Šiuo metu „15min“ grupėje turime per 50 000 įvairių produktų prenumeratų. Skaičiai rodo, kad prenumeratos augimo tendencijos labai geros“, – sakė jis.

Tomas Balžekas

„Verslo žinių“ vyr. redaktorius R. Barysas teigė, kad jiems nėra aktualus klausimas, ar skaitytojai jau prisijaukina mintį mokėti už turinį: „Mes jau ne vienerius metus tai darome ir kasmet didiname pajamas iš prenumeratos. Kaip ir kiekviena prekė: už turinį mokama tada, kai jis turi vertę“.

Mokamas turinys užtikrina žiniasklaidos stabilumą

Kaip akcentuoja „Delfi.lt“ vadovas Vytautas Benokraitis – mokamas turinys užtikrina žiniasklaidos stabilumą, nepriklausomumą ir kokybiškumą.

„Labai džiaugiuosi ir vertinu, kad vis daugiau mūsų skaitytojų supranta mokamo turinio naudą ir mielai naudojasi „Delfi plius“ prenumerata. Dar daugiau. Žinodami, kaip svarbu, jog kokybiškas turinys pasiektų kuo daugiau Lietuvos skaitytojų, taikome įvairialypę klientui palankią kainodaros sistemą, kad kokybišku skaitymu mėgautųsi įvairių amžiaus grupių ir socialinio sluoksnio skaitytojai“, – pabrėžė V. Benokraitis.

Vytautas Benokraitis

Anot jo, ne tik kokybiškų žiniasklaidos produktų sukūrimas, bet ir lengvas bei platus prieinamumas prie turinio yra prioritetinės sritys, ties kuriomis dirba „Delfi Plius“ komanda.