Partnerysčių rinkodara apibrėžia santykį tarp įmonės ir ją reklamuoti galinčių partnerių, tai – modelis, kai įmonė moka sutartą mokestį trečiosioms šalims už kiekvieną naujai atvestą klientą.
„Įsivaizduokime situaciją, kai, finansines paslaugas teikianti įmonė kreipiasi į naujienų portalus, rašančius apie finansus, – pasakoja V. Ratomskė. – Viename iš straipsnių, pavyzdžiui, „TOP 10 geriausių „fintech“ kompanijų“, ši įmonė yra paminima ir taip ją atranda informacijos internete ieškojęs vartotojas. Jeigu naujienų portalo dėka jis tampa įmonės klientu, už šį klientą partneriui reikia sumokėti sutartą komisinį mokestį.“

Didžiausios rinkos – JAV ir visos anglakalbės šalys

Pasak rinkodaros ekspertės, naudojama iki dešimt skirtingų partnerysčių rinkodaros tipų. Nors populiariausi – didelius vartotojų srautus generuojantys naujienų portalai, tačiau partneriais gali būti ir dideles el. paštų duomenų bazes turinčios įmonės, populiarius „YouTube“ kanalus valdantys nuomonės formuotojai, taip pat – itin skaitomus bei lankomus tinklaraščius kuriančios įmonės.

„Žinoma, populiariausi partneriai – didelį srautą turinčios ir reklamuoti kitus verslus galinčios interneto svetainės. Bene geriausiai žinomi, savo srautus monetizuojantys pavyzdžiai – tokie naujienų portalai kaip „Forbes“, „TechRadar“, „SkyScanner“ ar netgi lietuviškasis „Bored Panda“, – pasakoja V. Ratomskė.

Didžiausia partnerysčių rinkodaros rinka yra Jungtinės Valstijos, taip pat – visos anglakalbės šalys, Vidurio Europa bei Azija – regionai, kuriuose daug gyventojų bei vyrauja gausa išvystytų skaitmeninių kanalų.

Tuo metu Baltijos regione, pasak specialistės, ši niša praktiškai neegzistuoja: „Nors Lietuvos rinkoje partnerysčių rinkodaros galimybių kol kas nėra, tačiau čia veikiančios ir į užsienio rinkas orientuotos įmonės, ypač vienaragiai, iš šios srities gali uždirbti nuo 30 iki 60 proc. įmonės pajamų.“

Rezultatas? Septynženklės sumos ir 200 proc. augimas

V. Ratomskės karjera partnerysčių rinkodaroje prasidėjo atsidūrus įmonėje, kuri veikė Lietuvoje, bet dirbo su viso pasaulio rinkomis. Vienas didžiausių šios įmonės įplaukų kanalų ir buvo partnerysčių rinkodara.

„Į mus kreipdavosi daug verslų, norinčių reklamuotis mūsų puslapyje tam, kad sudomintų naujus klientus. Pritraukdavome milžiniškus srautus žmonių, ateidavusių skaityti naujienų, turėjome didelę rašytojų ir redaktorių komandą“, – apie savo karjeros pradžią partnerysčių rinkodaros srityje pasakoja pašnekovė.

Pasak jos, turbūt kiekvienas klientas vertas paminėjimo, tačiau kai kurios sėkmės istorijos įsiminė ryškiausiai: „Kartą, atėjus į vieną įmonę, atsiperkamumo rodiklis joje buvo labai žemas, nors vyravo siekis, kad jis turėtų bent jau būti lygus vienetui – kiek pinigų išleista, tiek turi ir sugrįžti. Toje įmonėje šis rodiklis nesiekė net 0,5, tačiau dirbant su komanda vos per tris mėnesius pavyko jį patrigubinti.

Optimizavus operacijas, peržiūrėjus visus procesus ir susitarimus, pavyko stipriai išauginti kanalą, kuris per metus užaugo virš 200 proc. Verslo pajamos buvo skaičiuojamos septynženklėmis sumomis“

Kaip šią nišą pakeitė technologijos ir pandemija?

Partnerysčių rinkodaroje jau daugiau kaip 12 metų dirbanti V. Ratomskė pastebi, kad per šiuos metus technologijos tam tikrus procesus palengvino, tačiau esminiai principai liko nepakitę.

„Kadangi partnerysčių rinkodara daugiausia apima santykių valdymą bei analitinį mąstymą, principai išliko tie patys, tačiau atsirado pažangių technologijų, padedančių greičiau apdoroti duomenis. Pavyzdžiui, jeigu seniau, prieš 10–12 metų, reikėdavo rankiniu būdu rengti ataskaitas 4 dienas, dabar užtenka 4 sekundžių, kad sistemos šias ataskaitas sugeneruotų“, – pasakoja ji.

Kadangi partnerysčių rinkodara yra glaudžių santykių mezgimo sritis, kurioje svarbią rolę vaidina jų užmezgimas ir palaikymas, vandenis šioje nišoje sudrumstė pandemija, po kurios bendravimas dar labiau persikėlė į skaitmeninę erdvę. „Žinoma, ir dabar tebevykstame į įvairias konferencijas susitikti su partneriais, tačiau seniau tai buvo daug labiau propaguojama“, – sako dalijasi V. Ratomskė.

Kaip žengti pirmuosius žingsnius?

Dirbant partnerysčių rinkodaros srityje, svarbu gerai išmanyti visus rinkodaros kanalus, gebėti dirbti su informacija, suprasti finansinius duomenis, analizuoti, mokėti prognozuoti.

„Kita didelė šio darbo dalis – santykių valdymas. Tai – rinkodaros ir pardavimų kombinacija, mat turi nuolat bendrauti su partneriais, vyksta nuolatinės derybos, nuolatinė kaita, – sako V. Ratomskė. – Šioje nišoje esama daug sudedamųjų, o dirbant „CapitalBox“, turimos žinios labai pasitarnauja: partnerysčių rinkodara „fintech“ srityje yra labai pažengusi, su šiuo kanalu dirbame Nyderlanduose, Švedijoje, Danijoje ir Suomijoje.“

Norint žengti pirmuosius žingsnius partnerysčių rinkodaroje, anot pašnekovės, svarbiausia yra konkurentų analizė ir rinkos auditas, kuris, priešingai nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, neturi brangiai kainuoti.

„Norint žengti į partnerysčių rinkodarą, svarbu įvertinti kelis dalykus. Ar turiu pakankamai žinių? Jeigu jų nėra, reikėtų savo aplinkoje ar per patikimas rekomendacijas susirasti specialistą, kuris padėtų suprasti, kas tai per sritis ir ar turima pakankamai potencialo, – pasakoja V. Ratomskė. – Kitas svarbus patarimas – nebijokite eksperimentuoti, nes tai yra vienas pigiausių rinkodaros modelių, galintis pasiūlyti bene didžiausią grąžą. Be to, norint pradėti, nebūtina samdyti žmogų įmonės viduje, galima susirasti specialistą iš išorės. Lietuvos versle vyrauja stipri dalijimosi kultūra – susisiekus ir parodžius iniciatyvą, tikrai atsiras įmonių, kurios pasiūlys pagalbą ir pasidalins bendriniais patarimais ar nukreips tinkama linkme.“