O taip, sutinku, kad svarbu ką skaitote, kaip mąstote, su kuo bendraujate, kaip save edukuojate, bet tos dešimt pirmo įspūdžio sekundės dažnai tampa lemtingos netikėčiausiais momentais mums dar nepratarus nė žodžio. O jei priklausote profesinei bendruomenei, pvz., esate advokatas, dizaineris ar gydytojas, mes jau žinome, kaip reikėtų Jums atrodyti. Ir, jei gydytojas dėvėtų ne baltą, o kitos spalvos chalatą, pasitikėtume juo mažiau. Įdomu, ar nekostiumuotas advokatas irgi atrodytų ne toks kompetentingas?

Psichologijoje vadinamasis aureolės efektas mums leidžia nepažįstamajam priskirti tam tikras charakterio savybes, atspėti jo profesiją ar visuomenės sluoksnį, kuriam jis priklauso. Ir gana dažnai, užmezgę ilgalaikius santykius, suvokiame, kad pirmo įspūdžio priskirti bruožai ne visada pasiteisina.

Sakoma, kad kuo daugiau dirbi su kliento pinigais, tuo tradiciškiau ir konservatyviau turi atrodyti. Šiandien serialo „Kostiumuotieji“ (angl. „Suits“) stilių, ypač mėgstamą kai kurių profesijų, vis labiau užgožia „Business casual“ aprangos banga, atėjusi iš Silicio slėnio (angl. Silicon Valley). Ji tampa norma ir pakankamai konservatyviose bendrovėse teigdama: „Jei jautiesi gerai, gerai ir „žaidi“. Jei gerai „žaidi“, gerai ir uždirbi“ (angl. „When you feel good, you play good. When you play good, they pay good."). Jau esame pripratę, kad, pvz., „Fintech“ rinkos startuolių atstovai dažniausiai vilki marškinėlius (angl. T-shirt) ar džemperius, tuo tarpu nekilnojamojo turto startuolių, vadinamųjų „Proptech“, parodose dauguma dėvi stilingus kostiumus, o kūrybinių profesijų renginiuose matome įdomesnių asmeninio stiliaus derinių. Išties, laisvėjanti tarptautinių kompanijų kultūra, intensyvėjantis mobilumas bei tūkstantmečio karta keičia ir papildo kasdienį garderobą naujais deriniais, medžiagomis bei spalvomis. Griežtasis „Business attire“ aprangos stilius šiandien sutinkamas jau daug rečiau nei populiarusis „Smart casual“.

Chris Anderson savo knygoje „Ted TALKS“ teigia: „Norite tikėkite, norite ne, bet drabužiai padeda užmegzti ryšį su auditorija, Jums dar nepratarus nė žodžio“. Ir jei jau dabar yra praktinių patarimų, ką geriau dėvėti, o ko ne, reprezentuojant įmonę prieš kameras, fotografuojantis ar konferencijoje skaitant pranešimą, marketingo ar ryšių su visuomene specialistams vis dar tenka stilisto vaidmuo – ką dėvėti tam pačiam CEO (angl. Chief Executive Officer, CEO) atstovaujant prekinį ženklą visuomenėje. Laimei, jei suvokiama, kiek daug viešai matoma vadovų apranga socialinėse paskyrose, įmonės karjeros puslapyje ar renginiuose, komunikuoja apie prekinį ženklą, įmonės kultūrą bei pačią asmenybę. Aiškiai išreikštas ar aprašytas aprangos kodas dažnai ne tik, kad nevaržo darbuotojų asmeninio stiliaus išraiškos, bet ir sustiprina jį prekinio ženklo vizualiniu identitetu. Didžiojoje Britanijoje, apklausus marketingo bendruomenę, išaiškėjo, kad net 50 procentų respondentų mano, kad jų kolegos rengiasi netinkamai, nors apie 30 proc. jų net negalėjo identifikuoti įmonėje gyvuojančio aprangos kodo. O ką Jūs atsakote naujiems kolegoms, kurie klausia to per darbo pokalbį?

Asmeninio prekinio ženklo (angl. personal branding) kontekste, kasdienė apranga turėtų padėti mums atsiskleisti, dar daugiau, asmeninis stilius galėtų tapti atpažįstamu ar įsimenamu. Marketingo guru Seth Godin geltonieji akiniai, futbolininkų šukuosenos ar ekstremaliųjų instagramerių „Fecal Matter“ stilius atitinka šias ypatybes. Šiandien ir tatuiruotės, drabužių spalvos, aksesuarai ar ypač ekstremalūs deriniai jau prisitaiko prie profesinės aplinkos, kai kada net paryškindami geriausias jos savybes. Mados industrijoje vyrauja patarimas, kad asmeninį stilių padeda kurti pavyzdžiai iš gatvės stileivų, blogerių ar dizainerių kolekcijų, bet eksperimentuoti visada saugiau stilisto draugijoje.

Tai, kaip mes atrodome per lemtingąsias dešimt sekundžių, priklauso tik nuo mūsų pačių ir šis įspūdis neturi nieko bendro su lytimi, amžiumi ar pasiekimais. Mes tiesiog vieni kitus vertiname. Arba atveriame savo duris, arba ne. Na, kartais duodame ir antrą šansą. Tačiau nuoga tiesa yra ta, kad svarbu būti profesionalu, o ne tik atrodyti profesionaliai.

Stilistės Giedrės Izabelės atrinktos fotografijos atspindi aprangos kodus „Business Attire“, „Business Casual“, „Smart Casual“.

„Business attire“
Įvaizdis, skirtas pristatyti save iš profesionaliosios pusės.

„Business attire“
„Business attire“
© pinterest.com
„Business attire“
„Business attire“
© pinterest.com

„Smart Casual“
Kasdienis, puošnus įvaizdis, kurį dažnai renkasi ir vakaro renginiams. Tai laisvalaikio ir vadinamųjų „išeiginių“ dabužių derinys viename įvaizdyje.

„Smart Casual“
„Smart Casual“
© pinterest.com
„Smart Casual“
„Smart Casual“
© pinterest.com

„Business Casual“
Tai išties labai panašu į „Smart casual“, tačiau čia viskas dar paprasčiau. Klasikinis, neįpareigojantis stilius.

„Business Casual“
„Business Casual“
© pinterest.com
„Business Casual“
„Business Casual“
© pinterest.com

Originalus tekstas čia.

www.DELFI.lt

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją