Jei pasaulinėms technologijų dizaino tendencijoms daugiau ar mažiau pasiduoda įvairių šalių žmonės, su šviežiais maisto produktais yra sudėtingiau – čia daugiau galimybių patraukti pirkėjus turi vietos gamintojai.

Skoniu įtinka vietos gamintojai, naujovėmis – užsienis

Tarptautinės rinkos tyrimų bendrovės „Nielsen“ duomenimis, su didesnėmis ar mažesnėmis išlygomis 92 proc. Lietuvos pirkėjų mano, kad vietos gamintojai atitinka jų poreikius ir skonį. Panašus ir bendras Europos vidurkis, siekiantis 89 procentus.

Vertinant inovacijas atrodytų, kad tai tie patys duomenys, tik skirti globaliems prekės ženklams. Lietuvoje 91 proc. vartotojų mano, kad daugiau ar mažiau būtent užsienio gamintojai eina koja-kojon su inovacijomis, su tuo sutinka 86 proc. Europos pirkėjų. Lietuvoje vos 2 proc. pirkėjų pripažino nesiejantys inovacijų išimtinai su globaliais prekės ženklais.

„Nielsen“ vadovė Baltijos šalyse Ilona Lepp teigia, kad toks vietos ir didelių, išskirtinių ar specifinių užsienio gamintojų vertinimas atitinka rinkos sąrangą.

„Vietiniai gamybos pajėgumai kiekvienoje šalyje patenkina būtinų šviežiausių maisto produktų poreikį ir siūlo rinkoje pamėgtus, tradicinius skonius. Kalbant apie išskirtinius, investicijų ir know-how reikalaujančius gaminius, kaip technologijos, jų gamyboje specializuojasi atskiros šalys, todėl suprantama, kad tokios prekės labiausiai siejamos su importu ir užsienio įmonėmis. Kalbant apie tokius įprastus šiuolaikinio gyvenimo atributus kaip mobilieji telefonai, kompiuteriai, televizoriai, jų gamybos centru yra tapę Azijos šalys, todėl Europai ši prekių grupė natūraliai asocijuojasi su importu“, – sako I. Lepp.

Net ir inovacijomis pasižyminčių Europos šalių vartotojai technologines naujoves sieja su užsienio prekės ženklais. Šiuo atžvilgiu įdomus Vokietijos pavyzdys. Šalis garsėja žinomomis automobilių markėmis („Volkswagen“, „Audi“, BMW, „Porche“, „Opel“), joje įsikūręs „Siemens“ koncernas, seniau gaminęs ir mobiliuosius telefonus, tačiau šalies pirkėjų nuomonė atitinka bendras europines tendencijas. „Nielsen“ duomenimis, 82 proc. Vokietijos vartotojų globalius prekės ženklus sieja su inovacijomis.

Pieno, mėsos ir daržovių pageidaujama lietuviškų

Vertinant Lietuvos vartotojų palankumą konkretiems vietinės gamybos produktams, daugiausiai simpatijų atitenka maistui. Šalyje veikiantiems pieno, mėsos, daržovių, jogurto, ledų, vandens gamintojams savo prielankumą reiškia dauguma „Nielsen“ tyrime dalyvavusių Lietuvos respondentų. 78 proc. jų renkasi vietos gamybos pieną, 75 proc. – jautieną, vištieną, kiaulieną, 70 proc. – daržoves. Net sausainių, pagamintų būtent Lietuvoje, pageidauja kas antras pirkėjas.

Palyginti su daržovėmis, vaisių kategorija yra nuosaikesnė importo atžvilgiu, nes Lietuvos pirkėjai yra pamėgę ir vaisius, kurie Lietuvoje neauga ir jiems tiesiog nėra vietinių alternatyvų: apelsinus, citrinas, mandarinus ir pan. Jei užsienietiškoms daržovėms pirmenybę teikia vos 2 proc. šalies pirkėjų, tai vaisiams – 12 procentų.

Lietuvoje užsienio gamybos, globalių prekės ženklų gaminius dažniausiai vartotojai renkasi tokius, kokie šalyje negaminami arba nekelia tokio pasitikėjimo, kaip užsienio analogai.

„Vietoje negaminamai prekių grupei priklausytų kompiuteriai ir mobilieji telefonai, taip pat – televizoriai, užsienio gamintojais pasitiki atitinkamai 71, 71 ir 69 proc. Lietuvos pirkėjų. Žinoma, daugiau kaip pusė simpatizuoja importiniams automobiliams, kur vietos alternatyvos taip pat nėra, bei skutimosi peiliukams“, – sako I. Lepp.

Net 57 proc. Lietuvos vartotojų pripažino, kad pasitiki būtent užsienio gamybos globalių prekės ženklų drabužių skalbikliais, nors ir pačioje Lietuvoje nestinga buitinės chemijos gamintojų.

„Buitinės chemijos gamintojai tradiciškai laikosi tarp didžiausių Lietuvos reklamdavių – jų gaminamų produktų privalumai vartotojams visų pirma yra gerai iškomunikuojami. Renkantis, kieno gamybos prekę pirkti, dauguma Lietuvos pirkėjų teigia, kad jiems svarbiausia gera kaina, tačiau iki pusės žmonių pripažįsta, kad renkasi ir pagal turėtą vartojimo patirtį. Vadinasi, jeigu gaminys sudomino, vartotojas jį išbandė bei liko patenkintas, didelė tikimybė, kad pirks jį ir toliau“, – sako „Nielsen“ vadovė Baltijos šalims.

Vertinant priežastis, kodėl Lietuvos vartotojai renkasi vietos, o ne užsienio gamintoją, yra ir savų palaikymo argumentas. Nuomonei, kad taip yra palaikomi vietos gamintojai, o kartu – šalies ekonomika, pritaria 87 proc. lietuvių. Europoje taip galvojančių vartotojų yra 90 proc.