Kai kuriems prekės ženklams vartotojai linkę atleisti kone viską. Kitiems – atvirkščiai, regis, kad ir ką bedarytų, nesiseka rasti kelio į jų širdis. Gera žinia ta, kad šiais laikais jums nebereikia spėlioti, ką vartotojai mano apie jūsų prekės ženklą: atsakymą gali pateikti sentimentų analizė.

Būtina pasitinkant pokyčius

Kad ir kaip ją pavadintumėte – sentimentų, nuomonės ar požiūrio analize, esmė išliks ta pati: pasitelkę naujausias technologijas, modernius įrankius ir algoritmus galite pamatuoti, myli vartotojai jūsų prekės ženklą ar ne. Tokia informacija ypač svarbi, jei planuojate didelius verslo pokyčius arba tenka spręsti kylančias krizes. „Žmonių požiūris į prekės ženklą tampa ypač aktualiu, kai kažkas keičia įvaizdį, susiduria su kritinėmis situacijomis ar viešųjų ryšių krizėmis“ – sako bendrovės „Mars Walkers“ tyrimų vadovas Julius Neviera.

Kaip rašo portalas „Marketingprofs.com“, sentimentų analizė suteikia įmonėms galimybę sustiprinti prekės ženklą, pritraukti naujų klientų, geriau aptarnauti jau turimus klientus ir užmegzti sėkmingesnius ryšius su kitomis tikslinėmis auditorijomis. Trumpai tariant, sentimentų analizė suteikia verslui galimybę priimti geresnius sprendimus ir pagreitinti pajamų augimą.

Laura McGaritty siūlo du būdus, kuriais inovatyviausios įmonės naudoja sentimentų analizę siekdamos geriau suprasti klientus ir galiausiai sustiprinti savo prekių ženklus: prognozinę analitiką ir prekės ženklo valdymą.

Taikydamos prognozinę analitiką įmonės panaudoja socialinių tinklų duomenis ir, dar svarbiau, duomenis iš kitų viešai prieinamų šaltinių. Tokiu būdu įmonės identifikuoja klientų elgesio ypatumus, nustato išankstinį produkto įvertinimą ir motyvaciją skatinančius veiksnius.

Tuo tarpu siekiant pritaikyti prekės ženklo valdymą reikia sugebėti realiu laiku sekti panašiuose sektoriuose esančių, o galbūt net ir visiškai nesusijusiose rinkose esančių prekės ženklų tendencijas– tai ypatingai reikšmingas įrankis prekės ženklo strategijos įgyvendinimui ir efektyvumui matuoti.

Riboja kompetencijų stoka ir rinkos dydis

Sentimentų analizės naudojimas pasaulyje paplitęs daugelyje pramonės šakų. Pavyzdžiui, bendrovė „Apple“ sustiprino savo pozicijas įsigydama startuolį „Emotient“ – debesų paslaugas teikiančią bendrovę, naudojančią dirbtinį intelektą emocijoms nuskaityti per veido išraiškų analizę. Mokslininkai Arizonos universiteto dirbtinio intelekto laboratorijoje naudoja intelektualiąją teksto analizę ieškodami tinkamų terminų, o sentimentų analizė praverčia jiems kaip įrankis tiriant programišių motyvaciją ir siekiant nuspėti, kaip jie gali pasielgti ateityje mėgindami pavogti duomenis.

Nors Lietuvoje susidomėjimas tokiais įrankiais auga, visgi, realiai juos taikyti savo praktikoje dar ryžtasi ne dažna įmonė. Be to, kol kas dar apsistojama su sąlyginai paprastais įrankiais. „Kiekvieno rinkodaros įrankio pritaikymui reikia specifinių žinių. Tikrai ne kiekviena įmonė turi pakankamai stiprius rinkodaros specialistus, kurie galėtų apginti tokių įrankių naudą. Be to, įrankių panaudojimo galimybes apibrėžia ir rinkos dydis – kai kuriems įrankiams tiesiog gali nebūti pakankamai informacijos, kad būtų galima daryti kažkokias įžvalgas“, - pastebi J. Neviera.

Ko gero dažniausiai Lietuvoje taikomas vartotojų nuomonės tyrimo būdas – žiniasklaidos analizė. Tokias paslaugas teikia specializuotos įmonės, taip pat ši užduotis dažnai tiesiog patikima įmonių ar organizacijų viešųjų ryšių skyriams. „Dažniausiai šis darbas atliekamas beveik rankiniu būdu – žmogus gauna informacijos srautą, kuriame mato straipsnio antraštę, turinį, pagal kokį raktažodį jis atrastas ir tada jau pats žmogus įvertina matomą informaciją“, - pasakoja J. Neviera.

Norint galima pritaikyti ir kur kas sudėtingesnius sprendimus. Bendrovės „TokenMill“ specializacija – reikalingų žinių radimas nestruktūruotoje informacijoje. „Su raktiniais žodžiais toli nenukeliausi. Mes bandome daryti gudresnę teksto analizę, atsižvelgdami į pranešimo kontekstą, sakinių semantiką tam, kad iš teksto galėtume generuoti įžvalgas“, - pasakoja bendrovės direktorius Žygimantas Medelis.

Bendrovė be žiniasklaidos monitoringo įrankio turi technologinius įrankius, galinčius atpažinti temas, semantiškai panašius žodžius ar dažniau pasikartojančius žodžių junginius. Pavyzdžiui, nurodę jus dominantį žodį, galite sužinoti su kokiais kitais žodžiais jis yra dažniausiai naudojamas ir taip suprasti jį supantį kontekstą.

Visgi įmonių galimybes naudotis tokiomis paslaugomis dažnai apriboja lietuvių kalba ir dėl jos naudojimo smarkiai išaugančios kainos, todėl bendrovė daugiausiai dėmesio skiria užsienio rinkoms. „Turime įvairių įrankių, kuriuos galima adaptuoti konkretiems sprendimams, bet daugelis jų sukurti anglų kalba, o pritaikymas lietuvių kalbai brangiai kainuotų. Tad kiekviena įmonė skaičiuoja, ar jai verta investuoti į tokį įrankį, ar verčiau, pavyzdžiui, pasisamdyti dešimt studentų. Skurdoką egzistuojančių lietuvių kalbai pritaikytų priemonių situaciją mes bandome spręsti savo bazines lietuvių kalbos analizės priemones padarydami visiems prieinamas atviru kodu“, - sako Ž. Medelis.

Svarbiausia – jautriausiems sektoriams

Sentimentų ar nuomonės analizės galimybės dažniausiai domisi tų sektorių atstovai, kuriems žmonių požiūris į juos daro didžiausią įtaką. „Pavyzdžiui, finansinės paslaugos – labai jautri tema. Jas teikiantiems reikia nuolat stebėti savo klientų nuomones, nes tai lemia įmonės patikimumo klausimą. Čia negali prasprūsti jokia žinutė, kad kažkas yra blogai, o jei taip atsitinka, reikia reaguoti labai greitai. Tuo tarpu, pavyzdžiui, baldų pardavėjams, kurių prekių pirkimo ciklas labai ilgas, tai nėra taip aktualu ir, suprantama, jie turi mažiau lėšų“, - aiškina J. Neviera.

Pasak J. Nevieros, labai paprasta suprasti, kuriam sektoriui nuomonės analizė naudingiausia – reikia tik pažiūrėti, kas daugiausiai komunikuoja viešojoje erdvėje. „Būtent tie, kurie daugiausiai kalba apie save, ir yra patys jautriausi. Jie formuoja nuomonę apie save, apie rinką, nes bet kokia neigiama informacija jiems yra peilis“, - sako jis.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją