Agentūroje „Adell Saatchi & Saatchi Latvia” šiuo metu dirba 15 nuolatinių darbuotojų bei keletas laisvai samdomų specialistų. Pagrindiniai jos klientai – „Aldaris”, „Neste”, „Lattelecom” ir „Alfa” prekybos centras. Artėjant festivaliui „Balticbest 2016” agentūros partneris V. Lazo pasakoja apie tendencijas, kurias pastebi Latvijos ir Baltijos šalių rinkoje.

– Kokias pagrindines tendencijas pastebite Latvijos rinkoje?

– Latvijos reklamos asociacija neseniai paskelbė praėjusių metų reklamos rinkos rezultatus. Jie rodo, kad rinka šiuo metu yra labai stabili – augimas siekė vos 2 proc. Tačiau sparčiai auga išlaidos interneto rinkodarai. Ir mes nežinome, kiek pinigų buvo skirta „Facebook“ ir „Google“, tad realybėje šis augimas turbūt yra dar didesnis.

Tačiau mano nuomone, nors interneto rinkodarai dabar atitenka didžiausias dėmesys, per artimiausius kelerius metus šis augimas sustos. Jau dabar pasaulyje apie 200 milijonų žmonių naudojasi reklamos blokavimo paslaugomis. Tikiu, kad per artimiausius kelerius metus banerinė reklama visai išnyks. O vos prieš 4-5 metus tai buvo toks svarbus ir didelis dalykas!

40 proc. Latvijos gyventojų yra vyresni nei 50 metų. Jų žiniasklaidos vartojimo įpročiai yra tradiciniai, jie žiūri televiziją ir būtent dėl šios priežasties Latvijos parduotuvėse ir kioskuose mes vis dar matome labai platų žurnalų pasirinkimą. Senoji karta vis dar turi senus žiniasklaidos įpročius.

Žiniasklaidos rinka yra dvilypė, ji turi du ekstremalumus. Jauni žmonės gyvena visiškai kitokioje žiniasklaidos erdvėje. Jie naudojasi savo telefonais kaip vieninteliais žiniasklaidos kanalais, jie nežiūri televizijos ir neskaito spaudintų leidinių. Nebėra taip, kaip prieš dešimt metų, kai tais pačiais kanalais – spauda, televizija, lauko reklama – galėjai pasiekti visus. Negali bendrauti su jaunais žmonėmis senais būdais. Tačiau faktas, kad jie neatlimpa nuo savo telefonų, nereiškia, kad gali tiesiog uždėti banerį ant savo tinklapio mobilios versijos ir tai suveiks.


– Su kuo šiuo metu daugiausiai dirbate, koks pats svarbiausias dalykas, į kurį fokusuojasi visa agentūra?

– Kūrybiškumas. Taip buvo prieš penkerius metus, ir niekas nepasikeitė. Tu privalai rasti naujus, kūrybiškus būdus pritraukti vartotojų dėmesį.

Rinkai pereinant prie skaitmeninių agentūrų mes praradome pinigus. Televizijos produkcija būdavo brangi ir agentūros aukštai iškeldavo antkainius. Skaitmeninės rinkodaros biudžetai yra mažesni, tad ir antkainiai taip pat mažėja. Mūsų agentūrai visada būdavo mokama už valandas, už darbą. Mes niekada nebuvome priklausomi nuo antkainių ar kyšių. Mes parduodame savo darbą, savo valandas. Taigi, mums tai nėra problema.

Panašu, kad Baltijos šalyse agentūroms auksiniai laikai jau praėjo. 2000-aisiais šioje rinkoje buvo paleista daug naujų prekės ženklų, rinkoje atsirado daug naujų žaidėjų. Dabar yra labai ramu ir stabilu. Baltijos šalys yra mažos rinkos. Kompanijos labai kruopščiai skaičiuoja savo resursus ir kai kurie tarptautiniai žaidėjai nusprendžia palikti regioną. Apie 1990 m. daug tarptautinių kompanijų atėjo į mūsų rinką ir daug investavo į rinkodarą, kad atsigriebtų savo rinkos dalį ir sukurtų prekės ženklo atpažįstamumą. Galbūt jie investavo netgi per daug. Dabar jie tiesiog stengiasi išlaikyti savo rinkos dalį, daro taktinius rinkodaros žingsnius ir stengiasi maksimizuoti savo rinkodaros investicijų grąžą.

Kalbino Hando Sinisalu, „Best Marketing International”
.