Įdomu tai, kad Vakarų Europoje ir Skandinavijos šalyse atsiskaitymas už prekes pristatymo metu sudaro vos kelis procentus perkančiųjų. Pavyzdžiui, Vokietijoje, nevertinant skirtingų pirkėjų segmentų atskirai, tokių pirkėjų dalis sudaro tik apie 1 procentą.

Tam daro įtaką bendras pirkėjų išprusimas, mentalitetas, įprotis naudotis elektroninėmis technologijomis bei pasitikėjimas elektroninėmis parduotuvėmis. Užsienio šalyse žmonės nesibaimina atsiskaityti iš anksto. Tuo tarpu Lietuvoje apmokėti už prekes grynaisiais ar kortele pristatymo metu renkasi apie 30 proc. pirkėjų.

Daugelis pirkėjų nepasitiki el. parduotuvėmis, nes didžioji dalis jų Lietuvoje vis dar neturi suformavusios patogios prekių bei pinigų gražinimo politikos ar su tuo susijusių logistikos procesų. Natūralu, kad pirkėjams gauti prekę ir sumokėti už ją tiesiai kurjeriui, yra kur kas patikimiau nei mokėti iš anksto.

Tiesa, pasitikėjimas verslu tikrai ne vienintelė priežastis, lemianti e-pirkėjų pasirinkimą atsiskaityti tik gavus prekes. Kita dalis pirkėjų, kurie mieliau renkasi atsiskaitymą grynaisiais pristatymo metu – vyresnio amžiaus žmonės. Jie jau yra įgudę naudotis ir pirkti internetu, tačiau vis dar nepasitiki elektroninėmis pinigų pervedimo operacijomis. Dėl šių priežasčių skiriasi lietuvių ir Vakarų europiečių atsiskaitymo už internetu pirktas prekes įpročiai. Tautiečiai dažniau renkasi atsiskaityti grynaisiais arba mokėjimo kortele pirkinių pristatymo metu, o ne iš anksto apmokėti pavedimu ar internetine mokėjimų sistema „bank lin‘ku“.

Ką tokioje situacijoje turėtų daryti elektroninis verslas? Prisitaikyti. Kiekvieno verslininko esminė užduotis yra gebėti atpažinti kliento poreikius ir juos tenkinti. Platus atsiskaitymo galimybių spektras yra viena iš priemonių leidžiančių išlaikyti į parduotuvę užsukusį klientą. Svarbiausia – leisti jam pasirinkti tai, kas patogiausia. Pačia patikimiausia laikoma neribota, neterminuota ir visas prekes atgal priimanti „no questions asked” pinigų grąžinimo politika, kuri, manoma, būtų palankiai vertinama ir Lietuvoje.

Beje, tiems, kurie sako, jog nereikia „šokti pagal kliento dūdelę“, turime rimtą kontrargumentą. Įvairūs tyrimai atskleidžia, kad elektroninėje parduotuvėje klientą atbaidyti labai lengva. Neradęs norimo atsiskaitymo būdo jis greitai įsijungs „Google“ ir norimą prekę susiras kitoje parduotuvėje. Žinoma, tai ne vienintelė priežastis ir netenkinantys pristatymo terminai, prekės grąžinimo galimybės nebuvimas, nemalonus ir neoperatyvus aptarnavimas taip pat vadina svarbų vaidmenį.

Tai puikiai supranta didieji elektroniniai verslai, kurie demonstruoja geriausias praktikas elektroninės komercijos rinkoje. Puikus pavyzdys – Lietuvos rinkoje pavasarį pradėjusi veikti „H&M” elektroninė parduotuvė. Pastaroji klientams pasiūlė paprastas prekių grąžinimo sąlygas, dėl ko pasitempti teko ir kitiems elektroninės erdvės žaidėjams.

Elektroninis verslas nelengvas – pirkėjai šiandien turi labai daug pasirinkimų, kur, ką ir kaip pirkti internetu ir tokiu būdu atsidurti konkurentų klientų tarpe. Būtent tai yra svarbiausias argumentas, kodėl būtina pažinti savo pirkėjus ir pasiūlyti jų poreikius atitinkančias pasirinkimo galimybes. Taip pat – ir įvairius atsiskaitymo už prekes būdus. Be abejonės, nepamirškite ieškoti kitų sričių, kuriose galėtumėte išsiskirti elektroninio verslo jūroje.