Pasak Jurgitos Talačkienės, „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovės, populiariausia pasaulyje paieškos sistema siūlo slapukus keisti kita alternatyvia technologija, bet ją palankiai vertina ne visi.

Imasi pokyčių

Šių metų sausio mėnesį „Google“ pradėjo testuoti, kaip žiniatinklis atrodytų be trečiųjų šalių slapukų. Tokią bandomąją versiją ji paleido 1 proc. „Google Chrome“ naršyklės naudotojų – maždaug 30 mln. žmonių. Pagrindinis „Google“ tikslas – iki šių metų pabaigos nutraukti slapukų palaikymą „Chrome“ naršyklėje ir pakeisti juos alternatyviomis technologijomis.

„Paspaudus „priimti visus slapukus“ (angl. „accept all cookies“) unikalus interneto naudotojo numeris (IP) identifikuoja naršyklę kiekvieną kartą jam apsilankius tinklalapyje. Tokiu būdu slapukai padeda puslapiams jums pasiūlyti aktualiausią turinį. Lankydamiesi patikimuose tinklalapiuose galite jaustis saugiai, tačiau vertėtų būti atsargesniems, jei pirmą kartą naršote nepažįstamame tinklalapyje. Žinoma, slapukų visada galima ir atsisakyti, tačiau tuomet gali neveikti kai kurios internetinio puslapio funkcijos“, – sako J. Talačkienė.

„Google“

Google“ planuojami pakeitimai, nors ir nebenaudotų slapukų technologijos, vis tiek internete suteiktų galimybę veikti reklamai. Tiesa, visi duomenys būtų renkami daugiau dėmesio skiriant naudotojų duomenų privatumui.

Susiduria su kliūtimis

Pirmą kartą apie sprendimą atsisakyti slapukų „Google“ pranešė dar 2020 m. Vis dėlto, ši naujiena reklamos industrijoje sukėlė nepasitenkinimo bangą – rinkos atstovai nerimavo, kad naujoji „Privacy Sandbox“ technologija nebus tinkamas pakaitalas esamai slapukų technologijai, tad „Google jau du kartus teko nukelti pirminį slapukų panaikinimo terminą. „Google“ teigia norinti šį pokytį įvykdyti iki šių metų pabaigos.

„Kai kurie ekspertai mano, kad bendrovei to padaryti numatytu laiku nepavyks, atsižvelgiant į neseniai atnaujintą slapukų atsisakymo procesą prižiūrinčios reguliavimo institucijos CMA informaciją. Vykdydama įvairioms institucijoms prisiimtus įsipareigojimus, „Google“ negali išjungti trečiųjų šalių slapukų „Chrome“ naršyklėje, kol CMA neįsitikins, kad „Privacy Sandbox“ technologija nepažeidžia sąžiningos konkurencijos įstatymų“, – sako J. Talačkienė.

Jurgita Talačkienė

Ekspertė priduria, kad bendrovės išbandoma trečiųjų šalių slapukų alternatyva dar labiau sustiprins „Google“ rinkos dominavimą skaitmeninėje erdvėje, nes įmonė ir toliau rinks vartotojų duomenis.

Pasak J. Talačkienės, iki sulaukiant šio pokyčio, naršant internete pravartu patiems pasirūpinti savo saugumu. Prieš sutinkant su visais slapukais nepažįstamose interneto svetainėse, visuomet verta perskaityti svetainės slapukų politiką ir pasirinkti, kokie slapukai yra svarbūs ir naudingi, o kurių nesutinkate naudoti. Tai padės išlaikyti didesnę savo duomenų privatumo internete kontrolę.