Europos Sąjunga (ES) įspėjo Eloną Muską laikytis naujų įstatymų, skirtų kovai su melagienomis ir Rusijos skleidžiama propaganda, po to, kai buvo nustatyta, kad „X“, anksčiau žinomos kaip „Twitter“, dezinformacijos pranešimų santykis yra didžiausias iš visų didžiųjų socialinės žiniasklaidos platformų.

Dezinformacijos santykis buvo pateiktas naujoje ataskaitoje, kurioje pirmą kartą atskleidžiamas netikrų naujienų mastas socialinėje žiniasklaidoje visoje ES, o „TikTok“ ir „LinkedIn“ pašalino milijonus netikrų paskyrų.

Remiantis pirmąja ataskaita, kurioje užfiksuoti įrašai, kurie pagal rugpjūtį įsigaliojusį Skaitmeninių paslaugų įstatymą (DSA) bus laikomi neteisėtais visoje ES, „Facebook“ buvo antras didžiausias pažeidėjas.

„Facebook“

Nepaisant to, „Facebook“ ir kitos technologijų milžinės, įskaitant „Google“, „TikTok“ ir „Microsoft“, pasirašė praktikos kodeksą, kurį ES parengė siekdama užtikrinti, kad jos galėtų laiku pasirengti veikti pagal naujuosius įstatymus.

„Twitter“ nepateko į praktikos kodeksą, tačiau pagal naująjį įstatymą privalo laikytis taisyklių arba jam gresia draudimas visoje ES.

„E. Muskas žino, kad palikęs praktikos kodeksą jis neliks be kaltės. Pagal šią teisę yra nustatyti įpareigojimai. Taigi mano žinia „X“ yra tokia: turite jų laikytis. Mes stebėsime, ką darote. „X“ yra platforma, kurioje dezinformacijos santykis yra didžiausias, po jos seka „Facebook““, – sakė už naujojo kovos su dezinformacija kodekso įgyvendinimą atsakinga Europos Komisijos narė Věra Jourová.

Elonas Muskas, platforma „X“

200 puslapių ataskaitoje aprašomas darbas, kurį didžiosios platformos atliko per pirmuosius šešis 2023 m. mėnesius, kad pasirengtų laikytis naujojo įstatymo. Taip pat atskleidžiamos užkulisinės „Facebook“ ir kitų platformų pastangos kovoti su Rusijos propaganda, neapykantos kalba ir kita dezinformacija.

Rusijos valstybė įsitraukė į (...) karą, siekdama užteršti mūsų informacinę erdvę pusiau tiesa ir melu, kad sukurtų klaidingą įvaizdį, jog demokratija yra ne ką geresnė už autokratiją“, – sakė V. Jourova.

„LinkedIn“ savininkė „Microsoft“ sustabdė 6,7 mln. sukurtų netikrų paskyrų ir pašalino 24 tūkst. netikro turinio kūrinių.

Kompanijai „Google“ priklausanti „YouTube“ informavo ES, kad pašalino daugiau kaip „400 kanalų, susijusių su koordinuotomis įtakos operacijomis, siejamomis su Rusijos valstybės remiama Interneto tyrimų agentūra“.

„YouTube“

„TikTok“ pašalino beveik 6 mln. netikrų paskyrų ir 410 nepatikrinamų reklamų.

„Google“ pašalino reklamą iš beveik 300 svetainių, susijusių su „valstybės finansuojamomis propagandos svetainėmis“, ir atmetė daugiau kaip 140 000 politinės reklamos užsakovų, nes „neatitiko tapatybės tikrinimo procesų“.

Ataskaitoje teigiama, kad „Meta“ išplėtė savo faktų tikrinimo sistemą, įtraukdama 26 partnerius, kurie tikrina faktus 22 ES kalbomis.

Meta“ pranešė, kad 37 proc. vartotojų, gavę pranešimą apie melagingas naujienas, taip pat atšaukė dalijimąsi informacija, o tai, pasak ES, rodo, kad vartotojai vertina dezinformacijos žymėjimą.

ES ypač didelį susirūpinimą kelia tai, kad prieš sekmadienį Slovakijoje ir spalio 15 d. Lenkijoje vyksiančius svarbius rinkimus socialinėje žiniasklaidoje toliau skleidžiama Rusijos propaganda.

Bendrovė „TikTok“, kuriai neseniai buvo skirta 345 mln. eurų bauda už vaikų duomenų apsaugos taisyklių pažeidimą, taip pat stengiasi laikytis DSA reikalavimų.

„TikTok“

Jos faktų patikros apima rusų, ukrainiečių ir 17 kitų kalbų, be to, bendradarbiaujama ir su naujienų agentūra „Reuters“.

Ataskaitoje teigiama, kad per šį tinklą „Meta“ patikrino 832 vaizdo įrašus, susijusius su karu Ukrainoje, iš kurių 211 buvo pašalinti.

Kita praktikos kodekso dalyvė – bendrovė „Microsoft“ – pranešė ES, kad ji arba skatino informaciją, arba sumažino abejotinos informacijos, susijusios su 800 000 paieškos užklausų apie karą Ukrainoje, reitingą.

V. Jourová teigė, kad ataskaita yra įrodymas, jog Rusija dalyvauja „idėjų kare“ ir kad Kremliaus dezinformacija vis dar labai paplitusi didžiosiose platformose.

Pasak jos, Kremlius labiau nei Lenkiją pasirinko Slovakiją kaip „derlingą dirvą“ skaldymui ir kišimuisi į demokratiją.

V. Jourovos teigimu, vienas iš pagrindinių jos pranešimų didžiosioms platformoms – atkreipti dėmesį į rinkimus, įskaitant rinkimus į Europos Parlamentą kitais metais, ir „dezinformacijos pavojų“.

Elonas Muskas

„Kremliaus propaganda yra daugiamilijoninis masinio manipuliavimo ginklas, nukreiptas tiek į rusų vidų, tiek į europiečius ir likusį pasaulį. Ir mes privalome į tai reaguoti. Labai didelės platformos turi spręsti šią riziką“, – tikino V. Jourová.

Karas Ukrainoje buvo dažniausia propagandos tema, tačiau platformos taip pat pranešė apie neapykantos kalbą, susijusią su migracija, LBGTQ+ bendruomenėmis ir klimato krize.

„Manau, kad vienas iš dezinformacijos privalumų yra tai, kad ji tokia nuspėjama“, – sakė V. Jourova, todėl faktų tikrintojams lengviau ją rasti.

Jos teigimu, „nustatyta, kad „Twitter“ platformoje dezinformacijos veikėjai turi gerokai daugiau sekėjų ir yra linkę labiau prisijungti prie platformos nei kiti vartotojai“.