Galimybė krautis elektromobilį namuose minima viena iš pagrindinių sąlygų, svarstant naują pirkinį. Tačiau daugiabučių garažuose, norint įsirengti stotelę, gali tekti patirti daug vargų: reikia derinti su visais gyventojais, namo administratoriumi, tai kainuoja, papasakojo ESO.

Tačiau daugiabučiuose tą galės ne visi ir dalis bando pasirūpinti reikalinga elektros energijos galia iš anksto.

Dvigubai daugiau norinčiųjų stotelės

Energijos skirstymo operatorius (ESO) pastebi išaugusį daugiabučių gyventojų susidomėjimą didesne galia, dažniausiai prašoma 11 arba 22 kW galios. Standartiškai namams gamintojai siūlo įkrovimo stoteles, kurių galia būna 7,4 kW, 11 kW arba 22 kW.

„Lyginant 2022 m. su 2021 m., gavome beveik du kartus daugiau galios didinimo paraiškų iš daugiabučių gyventojų, kuriose bent viena iš galios didinimo priežasčių buvo nurodyta elektromobilių įkrovimo stotelė“, – teigia ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas, pažymėjęs, kad paties kliento nurodoma keitimo priežastis nebūtinai gali būti tiksli.

Jau dabar skaičiuojama, kad iki 2030 metų vien Vilniuje šalia privačių daugiabučių reikės įrengti 12,3 tūkstančio. stotelių. 2022 m. atlikta „Elektros skirstomojo tinklo ir reguliacinės aplinkos tinkamumo ir pasiruošimo energetikos transformacijai įvertinimas“ indikavo, kad visoje Lietuvoje iš viso bus įrengta apie 39 tūkst. įkrovimo prieigų prie daugiabučių baziniu scenarijumi.

„Laisvos galios rezervuojamos, remiantis gautomis klientų paraiškomis ir parengtomis prijungimo sąlygomis (galioja metus)“, – paaiškina P. Kalmantas.

Boguševičius draugams jau patarė: didinkit galią, net jei dabar nereikia

Elektromobiliais prekiaujančios įmonės „Deals On Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius patvirtino, yra daugiabučių, kur dėl elektrs energijos prasidėjo „bado žaidynės“.

„Jei tame pačiame name jau yra kelios stotelės ir galios trūksta, tada tai jau Hiustonai, mes turime problemų. Aš savo draugams, kurie perka ar įsirenginėja butus, iškart sakau – dėkitės dabar, nes kas pirmesnis, tas gudresnis. Kai didžioji dalis statytojų statė namus prieš 5-6 metus, galų gale ir dabar kai stato, jie dar neskaičiuoja, kad galimai kiekviena „parkingo“ vieta norės turėti savo įkrovimo stotelę. Jie skaičiuoja standartinius namo elektros įvadus, kokie visada būdavo. O vėliau pakeisti namo įvadą po visu namu, na tai galite įsivaizduoti, kokie būtų kaštai. Ir joks statytojas nesiruošia to daryti“, – sako L. Boguševičius.

Jei reikėtų didinti ESO įvado galią, tai jau gal būti labai reikšmingos išlaidos, priklausomai nuo to, kokios skirstomojo tinklo galimybės. Bet net jei ir ESO turi laisvos galios, anot L. Boguševičiaus, namo elektros instaliacija gali būti per silpna, ir dar gali tekti investuoti į tai. Tokiu atveju pigiau būtų krautis kur nors kitur.
Laurynas Boguševičius

„Įsivaizduokite standartinį 5 aukštų daugiabutį, kuriame apie 60 butų. Tarkime, pusė žmonių norės elektrinių stotelių, kitai pusei dar nereikia. Įsivaiduokite, gaunate laišką: „sveiki, statysime namo įvadą, kainuos keliasdešimt tūkstančių, meskimės visi“. Kodėl kita pusė gyventojų, kuriai teoriškai dar nereikia, turėtų norėti mestis? Ir kodėl tie, kuriems reikia dabar, turėtų norėti mokėti už tuos, kuriems vėliau reikės, bet dabar nenori mokėti“, – pasvarstė L. Boguševičius.

Jis patvirtino, populiariausios daugiabučiuose yra nedidelės 11 kW galios stotelės, tačiau net ir tokią norint įsirengti reikia pasididinti turimą galią.

„Nereikia tau galingos stotelės namuose, nes elektromobilio tokia ir idėja – tu visą dieną važinėji, vakare įjungei krautis, ryte atsikėlei, ir vėl gali visą dieną važinėti. Idėja – krauti per naktį. Aš pasikelčiau turbūt iki 14 ar 15 kW, kiek ESO kelia nemokamai arba labai maža kaina. Pasikelčiau tik dėl to, kad įjungus vienu metu skalbimo mašiną, džiovyklę, lygintuvą, arbatinuką ir automobilį neišmuštų saugiklių“, – paaiškino L. Boguševičius.

Jis patikino, kad yra ir kitų problemų daugiabučių gyventojams, norintiems įkrovimo stotelės.

„Viena problema gali būti užsispyręs namo valdytojas ar administratorius, kuris nenorės pasirašyti. O gyventojų parašų vis tiek reikės, net jei įrengi stotelę savo vietoje ant savo saugiklio. Bet čia problemų kyla labai retais atvejais, gal vienas iš 1000. Paprastai bendrijos tarpusavyje labai gerai sutaria ir viskas būna gerai“, – sako verslininkas.

Dar nemažai kainuoti gali ir pačios stotelės įrengimas.

„Esminės bėdos – kur atvesta elektra požeminėje aikštelėje. Vieną kartą esame tiesę laidą gal 200 metrų nuo tos vietos, kur gali pasiimti elektrą, iki kliento automobilio statymo vietos. Tai labai priklauso nuo namo išplanavimo – na labai brangi ta stotelė buvo, labai“, – atsiduso L. Boguševičius.

Žingsniai, norint įsirengti elektromobilio stotelę

ESO paaiškina, ką turėtų padaryti gyventojas, norintis įsirengti elektromobilio stotelę savo vietoje.

Pirmasis žingsnis – nuosavybės teise valdyti automobilio stovėjimo vietą požeminėje arba antžeminėje daugiabučio namo automobilių stovėjimo aikštelėje. Tam reikia pateikti tai įrodantį dokumentą (pvz. Registro centro išrašą).

Antras žingsnis – kreiptis į savo daugiabučio namo bendrijos pirmininką (jei yra įkurta bendrija) arba į daugiabučio namo administratorių (jei bendrijos nėra) ir informuoti apie savo ketinimą įsirengti asmeninio naudojimo elektromobilio įkrovimo stotelę.

„Jie informuos, kokiu būdu bus informuojami visi daugiabučio gyventojai ir gautas daugumos pritarimas. Daugumos pritarimas būtinas, nes elektros instaliacija iki įkrovimo stotelės bus klojama per bendros nuosavybės sienas, perdangas ir pan.“, – paaiškina ESO atstovas.

Trečias žingsnis – turint raštišką daugumos gyventojų pritarimą, rekomenduojama kreiptis į specializuotą įmonę, užsiimančią įkrovimo stoteliu įrengimu daugiabučiuose. Specialistai vietoje įvertina situaciją ir pagal tai pasiūlo optimaliausią įkrovimo stotelę, jos prijungimo būdą (ar į buto vidaus tinklą, ar į esamą ar naują bendrų reikmių įvadą, ar atskirą elektros įvadą).

Kiek tai gali kainuoti?

Elektros prijungimo kaina priklausytų nuo stotelės prijungimo būdo, paaiškina ESO.

Jei stotelė prijungiama į esamą buto vidaus tinklą ir buto įvadą, nekeičiant galios, orientacinė tokių darbų kaina, be pačios stotelės, (pvz. pas www.ikrautas.lt) yra 550 eurų be PVM. Jei elektros kabelis jau atvestas iki stotelės tvirtinimo vietos, kaina yra apie 180 eurų be PVM.

Jei stotelė prijungiama į esamą buto vidaus tinklą ir papildomai didinama buto elektros įvado galia – tada papildomai prie aukščiau nurodytų kainų, reikia įvertinti ESO galios didinimo paslaugos ir varžų matavimų paslaugos kainas.

Galios didinimo įkainis priklausys nuo darbų sudėtingumo ir tikslus įkainis nustatomas pateikus paraišką ESO ir parengus technines sąlygas. Jei nereikės ESO tinklo pertvarkos (nereikės plėsti transformatorinės galios, nereikės atvesti naujo įvadinio kabelio), tada galios didinimo kaina priklausys tik nuo didinamos galios kiekio (+1 kW 48,98 eurai su PVM, klientui sumokant 50 proc. apskaičiuotos sumos, t. y. 24,5 eurai su PVM už 1 kW). Varžų matavimų paslaugos orientacinė kaina yra apie 150 eurų be PVM.

Jei stotelė prijungiama į esamą daugiabučio bendrų reikmių įvadą. Tada elektros prijungimo kaina pasiskaičiuojama pagal pirmą arba antrą punktus, priklausomai nuo to, ar bus didinama galia.

Jei stotelė prijungiama prie naujo elektros įvado (su atskira elektros apskaita). Tada prijungimo kainą sudarytų ESO elektros prijungimo paslaugos kaina ir pirmame punkte nurodytos kainos. ESO elektros prijungimo paslaugos kainą paskaičiuojama pagal numatomų rangos darbų sąmatą. Klientas apmoka 100 proc. Kaina tiksliai paskaičiuojama pateikus paraišką ESO ir bendrovei parengus technines sąlygas.

Kaip pasitikrinti, ar pakanka tinklo pajėgumų?

Tai pasakys tik konkrečiam projektui paruoštos techninės sąlygos, atsako ESO.

„Visada būtina užsakyti prijungimo sąlygas iš ESO. Prašymą reikia pateikti bendrovės savitarnos svetainėje. ESO įvertins visas technines galimybes ir pateiks prijungimo sąlygas ir prijungimo paslaugos sutartį“, – sako P. Kalmantas.

Tuo atveju, jei galios nepakanka ir norimi atlikti darbai reikalautų papildomų kaštų, apie tai gyventojai informuojami. Parengus prijungimo sąlygas, ESO paskaičiuos tikslią prijungimo arba galios didinimo įmoką.

Nauji sprendimai – visai bendrijai

Šiuo metu atsiranda nauji sprendimai ir ESO labai skatintų dalintis vieną įvadą tarp gyventojų, kuris leistų perjungti galią ten, kur jos tuo metu reikia.

Rekomenduojame daugiabučiuose visas įkrovimo stoteles prijunginėti ne prie individualių elektros įvadų (su atskiromis apskaitomis), o į vieną bendrą įkrovimo įvadą ir visoms stotelėms efektyviau dalintis bendra galia. Tokie sprendimai jau yra diegiami.

Tokie sprendimai ateityje leis net ir esant galios trūkumui daugiabutyje elektromobilių įkrovimui panaudoti nenaudojamą butų galią realiu laiku, ypač naktimis.

Pavyzdžiui, dinaminis galios valdymo sprendimas leistų 3 elektromobiliams tarpusavyje dalintis bendrą 44 kW įkrovimo galią, priklausomai nuo techninių įkrovimo charakteristikų. Tokiu atveju net ir 10 įkrovimo stotelių su vienu metu besikraunančiais elektromobiliais leistų visiems per naktį įsikrauti baterijas iki rekomenduojamos talpos (60-80 proc.).

Aktuali informacija planuojantiems elektromobilių įkrovimo stoteles pateikiama ESO interneto svetainėje.

„Delfi“ jau skelbė, kad Lietuva, skatindama gyventojus taršias transporto priemones pakeisti į elektromobilius, kartu su Europos Sąjunga skiria 45 mln. eurų elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimui. Pinigus gali pasiimti tie, kurie nori įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę šalia savo individualaus namo, daugiabučio namo požeminėje automobilių stovėjimo aikštelėje arba lauke, šalia daugiabučio. Nors paraiškas paramai gauti galima teikti nuo praėjusių metų pabaigos, jų skaičius – mažas. Infrastruktūros trūkumas įvardijamas kaip viena iš pagrindinių problemų.