aA
Sudužusio netoli Smolensko Tu-154, kuriame buvo Lenkijos prezidentas Lechas Kaczynskis, lakūnai gavo daugiau kaip dešimt įspėjimų, kad būtina didinti aukštį paskutinę minutę prieš sudužimą, rodo paskelbti lėktuvo savirašių prietaisų įrašai.
Juodosios dėžės patvirtina, kad L.Kaczynskio lakūnai nepaisė perspėjimų
© AFP/Scanpix

Kaip rašo britų visuomeninio transliuotojo BBC naujienų svetainė, įgula taip pat nereagavo į TAWS (ankstyvojo įspėjimo, kad artėjama prie žemės sistemos) įspėjimus. Sistema reikalavo didinti aukštį tuo metu, kai orlaivis nusileido iki kritinės 100 metrų iki žemės ribos.

Paskutiniai žodžiai, kuriuos užfiksavo lėktuvo savirašiai prietaisai, - garsūs įgulos šauksmai ir keiksmažodžiai. Įrašas nutrūko 9 val. 41 min. Lietuvos laiku.

Lenkijos vidaus reikalų ir administracijos ministerija antradienį paskelbė savo tinklalapyje iššifruotus pokalbius prezidento lėktuvo kabinoje, kad nutrauktų žiniasklaidos spekuliacijas dėl katastrofos priežasčių.

Diena anksčiau Maskva perdavė Varšuvai savirašių prietaisų, vadinamųjų juodųjų dėžių, įrašų kopijas ir įgulos pokalbių stenogramos originalą.

Pagal Čikagos tarptautinės aviacijos konvenciją, kuria pagrįstas memorandumas dėl juodųjų dėžių perdavimo, atskleisti įrašų turinį nedraudžiama, jeigu jame nėra šalis diskredituojančios informacijos. Tai pareiškė Lenkijos VRM vadovas Jerzy Milleris.

L.Kaczynskio lėktuvas, skridęs į Katynę dalyvauti memorialiniuose renginiuose, sudužo, esant tirštam rūkui, balandžio 10 dieną. Visi 96 žmonės, buvę jame, žuvo, tarp jų buvo daug aukštų Lenkijos pareigūnų ir kariškių.

Paskelbtą dokumentą sudaro 41 puslapis. Tai - įgulos narių tarpusavio pokalbių, pokalbių su dispečeriais ir lėktuvo Jak-40, nutūpusio Smolenske nedaug laiko iki katastrofos, įrašai, taip pat iššifruoti lėktuvo sistemų rodmenų duomenys.

Pagal stenogramą, likus ketvirčiui valandos iki avarijos dispečeris įspėjo įgulą, kad "sąlygų tūpti nėra", bet lakūnai pareiškė, kad vis tiek pamėgins tūpti.

"Didinti aukštį, didinti aukštį... Priekyje žemė", - tokį įspėjimo sistemos pranešimą daug kartų prieš pat sudužimą užfiksavo lėktuve esanti įspėjimo sistema. Iš įrašų neaišku, kodėl lakūnai pamėgino padidinti aukštį tik tą akimirką, kai jau buvo vėlu.

Kaip pranešama stenogramoje, vienas jų nusikeikė, kai Tu-154 užkliuvo už medžio - po to lėktuvas apsivertė. Paskutiniai žodžiai, kuriuos užfiksavo savirašiai prietaisai - virtinė keiksmažodžių, kuriuos ištarė neatpažintas žmogus, buvęs orlaivio kabinoje.

Lenkijos žiniasklaidoje pasirodė spėliojimų, jog L.Kaczynskis galėjo pats duoti nurodymą lakūnams, kad jie tūptų, nepaisydami oro sąlygų, bet tiesioginio šios versijos patvirtinimo juodųjų dėžių įrašuose nėra.

Vienintelis dalykas, kuris galėtų rodyti, kad vienas vyriausybinio lėktuvo keleivių buvo susijęs su tokio sprendimo priėmimu - dar vieno balso įrašas, bet kieno tai balsas, kol kas nustatyti nepavyko. Žmogus kabinoje sako: "Jis (ji) bus nepatenkintas (nepatenkinta), jeigu ...". sakinio tęsinys įsirašė neaiškiai.

Tuo tarpu Lenkijos laikraštis "Gazeta Wyborcza" rašo, kad keliasdešimt 36-ojo Varšuvos aviacijos pulko, atsakingo už Lenkijos pirmųjų asmenų skrydžius, tarnautojų padavė prašymus atleisti iš tarnybos ginkluotosiose pajėgose.

Leidinio žiniomis, patys lakūnai, mechanikai ir kitas personalas aiškina savo sprendimą tuo, jog pasikeitė karių pensinis aprūpinimas, bet šalies Gynybos ministerijos darbuotojai neigia, kad vykdomos tokios reformos.

Praėjusią savaitę lėktuvo katastrofos tyrimo komisijos Varšuvoje pirmininkas Edmundas Klichas pareiškė, kad Tu-154 sudužimo netoli Smolensko priežastis buvo įgulos klaida.

Lenkijos prezidento lėktuvo lakūnas turėjo automatiškai atsisakyti tūpti po TAWS sistemos signalo, sakė televizijos kanalo TVN24 tiesioginėje laidoje Lenkijos nacionalinės aviacijos tarybos sekretorius Tomaszas Hypki.

"Nustebino mane tai, kad viskas, apie ką kalbėjo komisija, pasitvirtino. Įgula, visiškai suvokdama, tęsė skrydį, jie tūpė, pažeisdami visas procedūras", - sakė jis.

Kaip praėjusią savaitę sakė Tarptautinio aviacijos komiteto (TAK) technikos komisijos vadovas Aleksejus Morozovas, lėktuvo įgula nebuvo išėjusi būtino parengimo treniruokliuose ir nebuvo išskraidžiusi pakankamo valandų skaičiaus.

Pasak E.Klicho, pašalinis vyras, kurio balsą užfiksavo savirašiai prietaisai lėktuvo kabinoje, atpažintas kaip šalies karinių oro pajėgų vadas generolas Andrzejus Blasikas.

A.Blasikas buvo ne vienintelis pašalinis žmogus, įėjęs į Lenkijos prezidento lėktuvo kabiną, bet jis kalbėjosi su lakūnais iki pat tos akimirkos, kai Tu-154 tūpdamas užkliuvo už medžio, pabrėžė E.Klichas.

Tačiau paminėjęs A.Blasiką E.Klichas aiškiai nepasakė, ar galima traktuoti generolo pokalbio su lakūnais turinį kaip psichologinį spaudimą.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.