aA
Ar ryžtumėtės palikti Daniją ir pramokę lietuviškai atvykti į Pietų Lietuvos sodžių su kaimo moterimis melžti karvių, ravėti ir atlikti kitų ūkio darbų? Šitaip pasielgė danė Ida Harboe Knudsen iš Vokietijos Max Planck socialinės antropologijos instituto.
Ida Harboe Knudsen
Ida Harboe Knudsen
Ji neužsigeidė ūkininkavimo - viename pietų Lietuvos kaime I.Harboe Knudsen atlieka doktorantūros studijų tyrimą, nagrinėdama, kaip postkomunistinių šalių žmones praktiškai veikia ES teisės normos.

Pensininkas, kaimas, senolis
© D.Tunkūno nuotr.

Po pusmečio tyrimų ji konstatuoja, kad kaimo žmones Lietuvoje charakterizuoja kančia ir skundas – nesiliaujantis šnekėjimas ir širdgėla dėl to, kad sovietmečiu gyventi buvo geriau.

Kenčia ir skundžiasi

„Sovietmečiu buvo stabilumas ir nuspėjamumas“ – tokiais žodžiais antropologę pasitiko Lietuvos kaime. Anot jos, bendras skundas – pagrindinė ašis, apie kurią sukasi žmonių gyvenimas, jais pasikliaujama, vengiant imtis atsakomybės, priimti sprendimus.

Sodyba
© K.Šatūno nuotr.

Kaime skundžiamasi, nes žmonės jaučiasi užmiršti ir neišgirsti. Antropologė sako, kad šnekos apie kentėjimą žmones ne tik vienija, bet turi ir socialinę funkciją.

Minėti bruožai, pasak I.Harboe Knudsen, būdingi tiek jauniems, tiek seniems.

Tačiau antropologė įžiūri ir kaimo žmonių skirtumus: vieni – turintys 3 hektarus žemės ir triūsiantys šeimos ūkeliuose, likę - tikrieji ūkininkai, turintys daug žemės, žinių ir taikantys technologijas.

„Trihektarininkų“ šalyje daugiau, tad „modernieji“ nepajėgūs jų perrėkti. Antropologė pastebi, kad kaimo ašis – senoji karta, mat 60 proc. kaime gyvenančių žmonių – vyresni nei 55-erių.

Tačiau mokslininkė visa tai pateisina. Anot jos, šalyje iš tiesų buvo pernelyg greita privatizacija, neturint vizijos, skubėta kuo greičiau atsisakyti sovietinės sistemos. Taip skubant vietinių sprendimų teisė palikta kolūkių pirmininkams.

Tiek pokyčių kaimo žmonės paprasčiausiai nesitikėjo, tad dabar, antropologės teigimu, jiems atrodo, kad sovietmečiu buvo saugesni.

Žmonės nepasikeis

Kaimas, troba, ūkinis pastatas, vienkėmis, sodyba
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Šias išvadas I.Harboe Knudsen padarė po pusmečio tyrimų viename Pietų Lietuvos kaime. Ji ne tik stebėjo kaimo žmonių gyvenimą, bet ir jame dalyvavo – kartu melžė karves, ravėjo daržus, važiavo į turgų.

Prieš tai ji Vilniaus universiteto lietuvių kalbos kursuose pramoko lietuviškai. Lietuvos kaime danė ketina pabūti iki balandžio.

„Žmonės čia šaunūs. Labai draugiški ir paslaugūs, linksmi, atviri - tai aš labai vertinu. Visi nori vykti į Vilnių, o aš sakau – ne, geriau į provinciją“, - DELFI pasakojo Danijos Arhus universiteto magistrė, pridūrusi, jog seniai domėjosi Baltijos šalimis.

Tačiau, anot I.Harboe Knudsen, kalbant apie sovietmetį Lietuvoje netinka žodžiai nostalgija ir idealizavimas – žmonių savijautą atspindi kentėjimas.

Mat nostalgija, antropologės teigimu, – „kažkoks jausmas“, o žmonės juk šneka apie tai, ką iš tikro patyrė. Visgi ji teigia nepastebėjusi, jog dabar žmonės Lietuvoje gyventų skurdžiai.

„Nemanau, kad žmonės Lietuvoje pasikeis. Pokyčiai ateis su nauja karta“, - konstatavo mokslininkė, užklausta, kada lietuviai nustos raudoti dėl „prarasto 9-ojo dešimtmečio”.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.