„Vienijanti daugiau nei 20 000 komandos narių, iš kurių net apie 2 000 dirba administracijoje, „Girteka“ toliau plečia savo komandą ir laukia įvairių sričių, skirtingą patirtį sukaupusių, drąsių bei motyvuotų asmenybių“, – sako „Girtekos“ įmonių grupės Personalo direktorius Jens Jensen. Ambicingi projektai, galimybė dalį laiko dirbti nuotoliniu būdu ir šiuolaikiška darbo aplinka naujame, gamtos oazę primenančiame verslo centre „Girteka Park“ – tai tik maža dalis privalumų, kuriuos atras darbuotojai, prisijungę prie „Girteka“ komandos.

Dėl pasaulinės Covid-19 situacijos logistikos sektorius, kaip ir dauguma kitų verslo sričių, išgyveno permainingą laikotarpį. Kokią įtaką tai turėjo darbuotojams? Kokiomis įžvalgomis galėtumėte pasidalinti, situacijai jau nusistovėjus?

Prie „Girtekos“ komandos prisijungiau šių metų lapkritį, todėl procesų, kaip pirmuosius porą metų dėl pandemijos keitėsi ir prie jos sukeltų pokyčių prisitaikė organizacija, savo akimis nemačiau. Tuo metu pirmuosius viruso padiktuotus iššūkius pasitikau „Maersk Supply Service“ laivybos kompanijoje, priklausančioje „Maersk Group“ – vienai didžiausių logistikos kompanijų, gabenančių krovinius konteineriais, pasaulyje.

Visgi, prisijungęs prie komandos, pastebėjau iš karto – „Girteka“ keičiasi ir juda į priekį labai sparčiai. Prasidėjus pandemijai, įmonė greitai prisitaikė prie naujų, greitai besikeičiančių taisyklių: adaptavo darbo principus, pradėjo darbą nuotoliniu būdu, telkė, motyvavo ir siekė nuo viruso apsaugoti savo komandą.

Be abejonės, dirbant tarptautinių pervežimų srityje, buvo privalu nuolat keisti maršrutus, prisitaikyti prie bekontakčių krovinių iškrovimo ir pakrovimo, ir kt. Juk net griežčiausių ribojimų metu nė viena Europos valstybė nestabdė krovinių judėjimo ir komanda dirbo kaip niekada intensyviai – vilkikais gabeno vaistus, maisto produktus, elektroniką ir kt.

Ar vis dar besitęsianti pandemija turėjo įtakos ir strateginiams įmonės ateities planams? Kokias svarbiausias kryptis galėtumėte išskirti?

Pandemijos atakos centru tapo žmonės visame pasaulyje nepaisant to, kur jie gyvena, kokį darbą dirba ir kt. Tad vienu svarbiausiu įmonės prioritetu pandemijos laikotarpiu tapo siekis ne tik sklandžiai organizuoti veiklą, bet ir apsaugoti komandą – perorganizuoti veiklą, kuriant saugią darbo aplinką savo darbuotojams, ypatingą dėmesį atkreipiant į emocinę sveikatą. Be abejonės, ir šiuo metu įmonė aprūpina darbuotojus, ypač vairuotojus, prevencinėmis priemonės siekiant saugotis korona viruso. Aktyviai informuoja apie dėl viruso atsiradusius pasikeitimus ir galimybes pasiskiepyti įvairiose šalyse. Taip pat dalyje padalinių darbuotojų vakcinaciją organizuoja savo iniciatyva.

Kalbant apie pokyčius versle, tuo metu, kai prasidėjo pandemija, įmonė buvo išsikėlusi tikslą pasiekti 10 tūkst. nuosavų vilkikų skaičių nuosavame autoparke. Europos regione iki šiol to niekas nėra padaręs. Pandemijos padiktuoti pokyčiai veiklos prioritetus pakoregavo ir šio tikslo įgyvendinimą kiek atitolino, nors šį skaičių tikrai pasieksime kitąmet.

Tuo pačiu, jau kurį laiką „Girteka“ gyvena nauju, žymiai ambicingesniu tikslu – per ateinančius penkerius metus patekti į didžiausių logistikos bendrovių Europoje dešimtuką. To įmonė sieks padvigubindama pardavimo pajamas bei investuodama į kokybinį verslo augimą – procesų tobulinimą, personalo valdymą, skaitmenizaciją ir kt.

Pastaruoju metu verslo atstovai nemažai kalba apie darbuotojų trūkumą, tad galvojant apie verslo plėtrą šis klausimas gali tapti vienu svarbiausių. Kokia yra dabartinė situacija įmonėje – kiek darbuotojų turite, kokius artimiausius planus kuriate?

Pasaulyje vis stipriau įsismarkaujanti tiekimo grandinių krizė dar labiau išryškino masinį vairuotojų trūkumą visame pasaulyje. Gaila, jog ši profesija jaunajai kartai tampa vis mažiau patraukli, nors tarptautinių pervežimų poreikis gabenti prekes vilkikais tik auga – pasaulį toliau kausto pandemija, auga elektroninės komercijos apimtys, pagal naujai įsigaliosiančius Mobilumo paketo reikalavimus Rytų šalyse įsikūrusiems vežėjams reikia daugiau vairuotojų vieno vilkiko aptarnavimui ir kt. Sudėjus augimą, natūralią kaitą ir didesnį vairuotojų vienam vilkikui poreikį, iš viso šiemet baigiame pasamdyti apie 7 tūkst. naujų vairuotojų Europoje ir Rytų šalyse. Kitąmet šį skaičių planuojame dar padidinti.

Smagu tai, kad naujausių apklausų duomenimis, keturi iš penkių vairuotojų savo draugams ar artimiesiems rekomenduoja darbą „Girtekos“ įmonių grupėje. Apie 40 proc. kolegų, kurie palieka įmonę, pailsėję ar pasisėmę patirties konkuruojančioje bendrovėje, sugrįžta pas mus dirbti.

Džiaugiamės, jog savo komandos nariams vairuotojams galime pasiūlyti ne tik konkurencingą atlygį, bet ir kitų labai svarbių privalumų. Vienas iš pačių svarbiausių – modernios darbo priemonės. Itin modernūs, naujausia technologine įranga aprūpinti vilkikai pirmiausia užtikrina geriausią vairuotojų patirtį, taip pat prisideda prie saugumo keliuose, išskiria ir mažiau anglies dvideginio, todėl yra draugiškesni aplinkai.

Kalbant apie administracijos komandą, ruošdamiesi didelės apimties plėtros planų įgyvendinimui, ieškome labai įvairių sričių specialistų. Išgyvename etapą, kai iš lietuviškos, Lietuvoje veikiančios bendrovės, „Girteka“ tampa vis labiau tarptautine įmone. Tai milžiniškas kultūrinis pokytis, prasidedantis nuo sparčiai augančio kolegų, ne tik dirbančių įvairiose pasaulio šalyse, bet ir į įmonės gyvenimą, verslo sprendimus atnešančių tarptautinę patirtį, rato. Šis pokytis vis labiau atsiliepia ir „minkštosiose“ srityse, pavyzdžiui, palaipsniui pereinant prie vienos oficialios kalbos įmonėje – anglų.

Kalbant apie darbą logistikos srityje, dažniausiai nesąmoningai kyla asociacija tik su tolimųjų reisų vairuotojais. Kokią dalį visų darbuotojų sudaro administracijos žmonės?

Mūsų komanda iš tiesų yra labai didelė. Šiuo metu turime daugiau nei 20 000 komandos narių iš kurių apie 18 000 sudaro vairuotojai įvairiose šalyse. Šią komandą papildo servisų ir sandėlių darbuotojai. Dar apie pora tūkstančių darbuotojų – administracijos kolegos, dirbantys įvairiose šalyse.

„Girteka“ yra didžiausia nuosavų vilkikų parką valdanti bendrovė Europoje, tad mes nuolatos ieškome naujų kolegų vairuotojų, kurie yra ypatingai svarbi verslo ir komandos dalis. Visgi siekdami vystyti ir plėsti savo veiklą, ypatingai žingsniuodami strateginės svajonės įgyvendinimo link, sparčiai plečiame ir administracijos kolegų gretas.

Prakalbus apie darbo galimybes, natūraliai kyla ir karjeros klausimai – ar logistikos sritis atvira permainoms, darbuotojų kvalifikacijos kėlimui, persikvalifikavimui?

Sakau tai drąsiai ir labai garsiai – be abejo, taip! Žingsnis po žingsnio kasdien einame, o gal greičiau nuriedame tūkstančius kilometrų esminių pokyčių link. Transporto sritis dar vis nėra laikoma labai pažangia, modernia sfera kurti savo karjerą, bet šį suvokimą mes norime keisti keisdamiesi patys.

Smagu, jog prisijungę prie mūsų komandos, didžioji dalis kolegų mato savo ateitį čia. Skaičiuojame, kad 77 proc. administracijos kolegų „Girtekos“ įmonių grupėje daro vertikalią arba horizontalią karjerą. Tikrai pastebime, kad kolegos tampa vis atviresni pokyčiams, rodo susidomėjimą save išbandyti kitose funkcinėse srityse, atranda save pozicijose ir komandose, apie kurių egzistavimą iki tol galbūt net nieko nežinojo. Darbuotojų norą išmėginti save naujose srityse, savo žinias ir patirtį pritaikant darbui naujose komandose ir pozicijose renkantis karjerą tęsti mūsų įmonių grupėje, labai vertiname ir, be abejo, skatiname.

Beje, pradėjęs savo darbą čia, jau spėjau susipažinti su ne vienu žmogumi, kuris prieš daugelį metų savo karjerą pradėjo, rodos, pačiose paprasčiausiose pareigose, o šiandien vadovauja didžiulėms komandoms ar net ištisiems verslams.

Taip pat sakyčiau, kad „Girtekai“ būdingas kiek šiaurietiškas kuklumas – tai didžiulis, ypatingos sėkmės sulaukęs verslas siūlantis platų karjeros galimybių spektrą. Visgi, apie „Girteka“, jos veiklą ir kuriamą vertę šiandien ne retas dar žinome per mažai.

Darbuotojų rotacija didelėse įmonėse neišvengiama. Dabartinė situacija džiugina ar priešingai – kelia susirūpinimą?

Svarbus kiekvienas kolega, kas tai bebūtų – vairuotojas, servisų, sandėlių ar administracijos darbuotojas. Kai žmogus palieka įmonę, ne retu atveju aplanko nevienareikšmiški jausmai. Viena vertus, be abejonės, liūdna ir gaila, kai taip nutinka, nors stengiuosi sau priminti, jog reikėtų ir pasidžiaugti, kad galbūt padėjome žmogui patobulėti, išmokti ir sužinoti naujų dalykų, pakilti karjeros laipteliu aukščiau. Tikiuosi, o ir girdžiu tai, kad tokiu atveju, kai kolegos mus palieka, jie išsineša labai daug gerų patirčių, gerųjų praktikų, gražių, šiltų prisiminimų.

Jei pasižiūrėsime į pasaulines tendencijas, pastaruoju metu daug kalbama apie „didįjį išėjimą“ (ang. The great resignation) kaip vieną iš pandemijos padarinių, kai po ilgo nežinomybės laikotarpio, žmonės nori pokyčių, o viena sričių, kurią renkasi pirmiausiai, yra pokyčiai profesinėje veikloje. Tad norėdami išsaugoti talentus, sukauptas žinias ir išlavintus gebėjimus, vadovai, ne tik „Girtekoje“, savo komandoms turi skirti daugiau dėmesio ir vesti jas į priekį.

Galbūt galime pakalbėti ir apie atlyginimus, motyvacines priemones, juk šis klausimas patiems logistikos srities darbuotojams ar ketinantiems dirbti šioje srityje – vienas aktualiausių.

Atlygis, be abejonės yra labai svarbu, tad stengiamės, kad visų kolegų, naujų ir esamų, atlyginimai atitiktų rinkos sąlygas. Tuo pačiu, daug kartų įrodyta, jog atlygis toli gražu nėra svarbiausias rodiklis. Labiausiai motyvuojantys dalykai darbe žmonėms yra aiškaus tikslo turėjimas, jausmas, kad esi reikalingas, vertinamas ir gerbiamas, o taip pat svarbu, kad darbas būtų įdomus, jame netruktų iššūkių, žmogus turėtų galimybę tobulėti ir augti. Aišku, egzistuoja individualūs poreikiai ir skirtumai, kas kiekvienam žmogui svarbiausia jo darbe, bet didžiąją dalį žmonių labiausiai motyvuoja būtent mano išvardinti dalykai. Deja, jei dalies minėtų faktorių pritrūksta, tuomet tarp motyvuojančių aspektų atsiduria ir atlygis.

Mes norime kurti aplinką, kurioje kolegos rastų visus mano išvardintus dalykus nepaisant to, ar kalbame apie vairuotojus, ar administracijos kolegas. Tad ir toliau investuosime į darbo sąlygų gerinimą – ir fizinių, atnaujinant ir plečiant nuosavų vilkikų parką, ir susidedančių iš ypatingai svarbių, nors neapčiuopiamų dalykų, tokių kaip bendradarbiavimo, bendrystės jausmo stiprinimas ir kt.

Mano asmeninis noras ir tikslas, kad būsimi ir esami kolegos „Girtekoje“ galėtų pasakyti „Aš niekur neradau geriau apmokamo darbo nei čia“, bet taip pat, kad jie sakytų „Nemanau, kad kitur galėčiau rasti man asmeniškai prasmingesnį darbą“. Toks požiūris man pačiam padėjo kuriant savo karjerą ir atvedė ten, kur esu šiandien.

Naudodamasis proga pridėsiu, jog kalbėdami apie pokyčius, jau turime kuo pasidžiaugti. Kitų metų pradžioje duris atvers nauji mūsų namai – gamtos oazę primenantis verslo centras „Girteka Park“. Persikėlę į naują biurą, mes dar labiau skatinsime bendradarbiavimą tarp skirtingose srityse dirbančių mūsų kolegų. Dažnu atveju darbui bendriems projektams susiburia įvairių sričių specialistai, tad naujajame biure mūsų kolegos turės patogesnę galimybę dirbti drauge, o ir atskirai, priklausomai nuo verslo ir asmeninių poreikių. Toks modelis pasirinktas ir dėl to, kad prisitaikydami prie naujosios realybės, turime užtikrinti ir darbo vietų komfortą, ir galimybę rinktis, kaip ir kur darbuotojas nori dirbti. Naujasis biuras kvies „užsibūti“ – jame veiks sporto salė, biblioteka, restoranas ir kt.

Taip pat nuo birželio „Girtekoje“ taikomas hibridinis darbo modelis, kai dalį laiko administracijos darbuotojai skiria darbui biure, o dalį – darbui per nuotolį Lietuvoje, ES ir Šengeno šalyse. Tiesa, prastėjant epidemiologinei situacijai Lietuvoje, kiek tai įmanoma, kolegas skatiname rinktis darbą per nuotolį.

Kiekvienoje kompanijoje formuojama ar savaime formuojasi ir tam tikra kultūrinė aplinka. Žmonės – vienas iš svarbiausių faktorių šiame procese. Kokias darbuotojo asmenines ir profesines savybes vertina „Girteka“?

Šį rudenį pristatėme naujas „Girtekos“ komandos vertybes. Norime skatinti atvirumą ir pagarbų elgesį, kartu kurti geriausią kliento patirtį, stiprinti komandos jausmą, galvoti ir dirbti taip, lyg tai darytume sau bei siekti nuolatinio tobulėjimo. Tai mums svarbu, tokias vertybes puoselėjančių žmonių ieškome ir tokiems žmonėms „Girtekoje“ iš tiesų sekasi.

Tuo pačiu keliame aukštus reikalavimus vadovų komandai. Norime, kad mūsų komandas į priekį vestų motyvuojantys, atkaklūs, strategiškai mąstantys, besilaikantys pažadų ir orientuoti į klientų patirties gerinimą vadovai.

Labai norime, kad šios savybės gyventų ne tik „popieriuje“, bet žmonių širdyse ir kasdieniuose darbuose.

Kokių naujų darbo pozicijų Girteka planuoja pasiūlyti artimiausiu metu?

Vien šiuo metu siūlome daugiau nei 100 galimybių prisijungti prie mūsų komandos. Eidami savo strateginės svajonės įgyvendinimo link, ieškome įvairių sričių ir įvairią patirtį sukaupusių specialistų, tad jeigu dairotės naujų ir įdomių karjeros iššūkių, labai kviečiu pasidomėti karjeros galimybėmis „Girtekos“ įmonių grupėje. Plečiamės ir augame visose srityse, todėl be logistikos, transporto, ekspedijavimo specialistų, ieškome naujų kolegų finansų, personalo, teisės ir kitose srityse. O įgyvendindami bene didžiausią pastarųjų laikų verslo skaitmenizaciją šalyje, šiuo metu ypatingą dėmesį skiriame IT, procesų ir verslo analitikų paieškai. Mainais pažadame išskirtinę patirtį, kurios nepavyks gauti niekur kitur Lietuvoje.

Apskritai, labai norime kurti aplinką, kuri sudomintų įvairiose srityse neseniai mokslus baigusius žmones prisijungti prie mūsų administracijos komandos. Tikime, kad savo karjeros kelio pradžioje esantiems žmonėms galime pasiūlyti įdomią, praturtinančią ir vertingą patirtį labai dinamiškoje aplinkoje. O mainais šie žmonės mums pasiūlytų savo įgytas žinias, naują požiūrį į įvairias verslo sritis. Matyt, jei reikėtų įvardinti bent vieną „Girtekai“ būdingą bruožą, tai būtų nuolatinis pokytis, augimas. Būtent naujai besiformuojančių kartų atstovai šį pokytį ir galėtų atnešti.