„Tesla“ yra populiariausias naudotas elektromobilis Lietuvoje – šiemet sausį-kovą pirmąkart įregistruotos 188 naudotos „Teslos“, kai iš viso įregistruota 440 visų naudotų elektromobilių.

Naujų elektromobilių per ketvirtį Lietuvoje tenupirkta tiek, kad visi sutilptų prie didesnės parduotuvės – 408 vnt., rodo „Regitros“ duomenys. Tarp naujų elektromobilių „Teslai“ teko tik aštunta vieta ir 19 vnt. (pirmas – „Volkswagen“ su 64 vnt.).

Situacija gali netrukus keistis. „Tesla“ šiemet jau antrą kartą mažina daugumos modelių ir jų variantų kainas Europoje. Pats pigiausias bazinis „Model 3“ modelis atpigo 2000 eurų ir kai kuriose ES rinkose jau kainuoja mažiau nei 40 tūkst. eurų, tuo metu brangiausių „Tesla“ kainos sumažėjo ir po 10 tūkst. eurų. Palyginimui, Lietuvoje skelbimų portaluose už panašias kainas parduodami naudoti analogiški „Tesla“ elektromobiliai.

„Tesla“ interneto svetainės kainų konfigūratorius Vokietijoje šiuo metu nurodo, kad „Model 3“ kainuoja 41990 eurų, čia įskaičiuota 3000 eurų valstybės subsidija (Lietuvoje būtų taikoma didesnė 5000 eurų subsidija). Tiesa, dar beveik tūkstantį eurų reikėtų priskaičiuoti pristatymo mokesčiams, kuriuos taiko „Tesla“ Vokietijoje.

Ispanijoje toks pats „Tesla Model 3“ naujas automobilis jau kainuotų 39,76 tūkst. Eur. Lenkijoje – apie 44,5 tūkst. eurų su mokesčiais.

Tai Lietuvos perpardavėjams gali virsti nuostoliu. Čia skelbimuose, pvz., 41 tūkst. eurų prašoma už 2018 metais pagamintą naudotą „Tesla Model 3“, kuri irgi turi standartinį nuvažiuojamą atstumą (varoma galiniais ratais), rida siekia kone 70 tūkst. km, spalva ta pati balta standartinė, nurodoma portale autoplius.lt. Tarp skelbimų yra ir brangesnių, ir pigesnių pasirinkimų. Tą lemia ir komplektacija, kadangi papildomai kainuoja spalvos, ratų, salono spalvos keitimas, o brangiausias priedas yra „Tesla“ autonominio vairavimo galimybė, kuri papildomai kainuoja 7,5 tūkst. eurų naujame elektromobilyje, tik pardavėjai Lietuvoje paprastai neparašo, ar ji įdiegta.

Galiniais ratais varomų „Tesla Model 3“ automobilių kainos skelbimų portaluose (ekrano nuotr.)

Atpigo ir kiti „Tesla“ modeliai. Didžiausią nuvažiuojamą atstumą (602 km) turintis „Model 3 Maximum Range“ variantas atpigo 3 tūkstančiais eurų, ir Vokietijoje kainuoja 50 990 eurų, o „Performance“ variantas atpigęs 6 tūkst. eurų, iki 54 990 eurų.

Brangiausia juoda visiškai nauja „Tesla Model 3, kokią buvo įmanoma sukomplektuoti svetainėje Ispanijoje – 62,5 tūkst. Eur, Vokietijoje – 64,7 tūkst. Eur. Brangiausia naudota „Model 3“ Lietuvoje tarp skelbimų parduodama už 61,9 tūkst. eurų, ji nuriedėjusi 7000 km, juodos spalvos.

4-iais tūkstančiais eurų sumažėjo „Tesla Model Y Performance“ kaina, o brangesni „Tesla“ automobiliai „Model X“ ir „Model S“ atpigo ir po 10 tūkst. eurų, rašo golem.de.

Pigiausias „Model Y“ kaina supanašėjo į „Model 3“ – Vokietijoje galima įgyti už 45,87 tūkst. eurų su pristatymo mokesčiais, įskaičiavus subsidiją 2250 Eur.

Už raudoną Model 3 spalvą tektų gerokai primokėti

Dar sausį Vokietijoje „Model 3“ kainos taipogi buvo mažinamos 2,5-6 tūkst. Eurų, o didžiausią nuolaidą tuomet gavo galiniais ratais varomas „Model Y“ – atpigo 9,1 tūkst. eurų.

„Renault“ ketina sekti iš paskos

„Tesla“ žada, kad nepaisant sumažėjusių kainų, nedaroma jokių kompromisų dėl elektromobilių įrangos ar kitų savybių – niekas nesikeičia.

Įmonė paaiškina, kad kainas mažinti leidžia „eksponentiškai padidinti ir patobulinti gamyklų gamybos pajėgumai visame pasaulyje“, tai „leidžia pagaminti geriausią produktą industrijoje mažiausiomis sąnaudomis“.

Po „Tesla“ pranešimo apie kainų peržiūrą jau paskelbė „Renault“ – prancūzijos automobilių gamintoja sieks išlikti konkurencinga, kadangi „Tesla“ Prancūzijoje jau tapo netgi pigesnė nei 42 tūkst. eurų kainuojantis elektrinis „Megane“ modelis“, rašo „Reuters“.

„Analizuosime valstybę po valstybės, rinką po rinkos, kokio konkurencingumo mums reikia, kad išliktume žaidime“, – pirmadienį žurnalistams teigė „Renault“ prekės ženklo vadovas Fabrice'as Cambolive'as.

Anot jo, akivaizdu, kad „Tesla“ mažindama kainas meta iššūkį, ir į šį įspėjimą žiūrima rimtai. Anksčiau „Hyndai Motor Group“ atstovai tvirtino, kad nedalyvaus kainų kare.

Boguševičius atsiduso: dalį tenka pardavinėti į nuostolį

Elektromobilius parduodančio startuolio „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius pripažino, kad turimą sandėlį teks parduoti „į nuostolį“. Tačiau jis abejoja, ar mažesnės kainos atėjo ilgam.

„Taip, „Tesla“ pinga. Vyksta toks procesas – „Tesla“ atidarė naują gamyklą Vokietijoje, į ją bando perkelti gamybinius pajėgumus iš JAV ir Kinijos, kur anksčiau buvo gaminami elektromobiliai Europai. Dabar JAV ir Kinija nebegamins, nes Europa turi savo gamyklą. Bet jei atimsi dalį iš JAV ir Kinijos, ten gamyklos veiks nepilnu pajėgumu, o ir Europoje gamykla nebus apkrauta pilnai. Tad gali būti, kad „Tesla“ tyčia muša kainą tam, kad visose trijose gamyklose vienodai pakeltų gamybos apimtį“, – vertina L. Boguševičius.

Jis patikina, kad ir Lietuvoje šių elektromobilių kainos mažėja iškart, kadangi pardavėjai nori būti konkurencingi.

„Kaina Lietuvoje jau dabar pasikeitusi – mes kai kurias mašinas parduodame į nuostolį. Tai yra normalu, kad išliktume konkurencingi. Tokia žaidimo dalis – kartais laimi, kartais pralaimi“, – kalbėjo L. Boguševičius.
Laurynas Boguševičius

Tačiau jis nesitiki, kad naujos kainos atėjo ilgam.

„Aš manau, kad ta kaina netrukus grįš. Nesu tuo įsitikinęs, tai mano spėjimas – priklauso nuo to, kaip greitai „Tesla“ apkraus gamybos linijas, kada jiems nebereikės papildomų užsakymų, jie galės kelti kainą. Dabar, kol gamykla nedirba visiškai apkrauta, jiems pakankamai brangus malonumas turėti gamyklą, kuri visa apimtimi nedirba“, – sako L. Bogušeivičius.

Jis nesitikėtų, kad įkandin patrauktų kitų elektromobilių gamintojai.

„Didžiausią kainos mažinimą „Tesla“ atliko sausio 13 dieną, kai buvo ir virš 20 proc. Pasauliniai gamintojai į tai nereaguoja. Aš darau prielaidą, kad ir jie tą vertina kaip laikiną „Tesla“ ėjimą ir nežaidžia kainų karo. Kadangi nei vienas Europos gamintojas nesureagavo į kainų pokytį, jie turbūt irgi daro prielaidą, kad tai laikina“, – mano L. Boguševičius.

Tačiau naujos kainos, anot jo, tikrai paskatins pirkėjus, ypač Lietuvoje, kadangi čia įmonės gali pritaikyti lengvatą ir elektromobiliams iki 50 tūkst. eurų atskaityti PVM.

„Dabar, priešingai nei anksčiau, labai nemaža dalis „Tesla“, mažai naudotų, patenka į PVM lengvatos pjūvį iki 50 tūkst. eurų. Atsirado mažai naudotų, pusmečio ar metų senumo automobilių, daugelis verslų gali visiškai legaliai įsigyti „Tesla“ ir neišradinėti kažkokių specifinių sąskaitų, kad patektų į PVM lengvatos rėžius“, – pažymėjo verslininkas.

Jis patikina, kad automobilių pramonę užklupę ankstesni sunkumai, pvz., tiekimo grandinių sutrikimai, žaliavų kainos ir kt., nėra pradingę. Iki šiol naujo elektromobilio laukimo terminai (eilės) siekia bent 3 mėnesius, o kartais ir iki metų.

Ar dabar tinkamas metas pirkti elektromobilį?

„Brangiems pirkiniams, tokiems kaip NT, automobiliai, laivai, jachtos ir pan., atsakymas yra tikiruaisai visada vienas. Jei nusprendei, kad gali sau leisti, daryk tai dabar, nes niekada nebus tobulo laiko, neegzistuoja toks dalykas“, – sako L. Boguševičius.

Elektromobilį vairuoja vienas iš dviejų šimtų savininkų

Visame eksploatuojame lengvųjų automobilių parke Lietuvoje šiuo metu tėra 8074 elektromobiliai, arba 0,48 procento. Tačiau ir tarp parduodamų naujų elektromobiliai kol kas nedominuoja.

Šiemet nauji elektromobiliai sudarė 6 procentus nuo visų įregistruotų naujų M1 lengvųjų automobilių per ketvirtį. Per tris mėnesius Lietuvoje įregistruoti 408 nauji elektromobiliai: 64 – „Volkswagen“, 54 – „Nissan“, 36 – „Audi“, 29 – „Peugeot“, taip pat 26 „Mercedes-Benz“, 23 BMW ir 22 „Škoda“.

Tarp naudotų automobilių dalis gerokai mažesnė – 1,3 proc. teko elektromobiliams, pirmą sykį šalyje įregistruota 440 naudotų elektromobilių: 188 – „Tesla“, 47 – „Volkswagen“, 32 – „Nissan“, toliau rikiavosi BMW, „Hyundai“, „Kia“, rodo „Regitros“ duomenys.

Tarp naujų automobilių registracijų pirmauja benzininiai (2749 vnt.) ir benzininiai hibridai (2319 vnt.), iš viso per ketvirtį įregistruota 6626 M1 klasės naujų automobilių. Tarp naudotų automobilių dominuoja dyzeliai ir benziniai (atitinkamai 21,7 tūkst. ir 7,3 tūkst. iš 34,2 tūkst. naujų registracijų).

„Prisiminkime, kad elektromobiliai nėra pati pigiausia transporto priemonė apskritai. Net jei ir naųjų automobilių kainos beveik susivienodino. Dar ir jų pasiūla rinkai nėra tokia plati, kaip vidaus degimo variklius (VDV) turinčių. Pvz., „Toyota“ gali pasiūlyti 7-8 skirtingus automobilius ir tik vieną elektrinį. Jei būtų priešingai, matytume turbūt visai kitokius skaičius. Reikia nepamiršti ir to, kad 60 procentų žmonių gyvena miegamuosiuoe rajonuose, kur įkrovimo infrastruktūros padėtis yra liūdna, ir tik 40 procentų gyvena namuose ar kotedžuose, kur gali krauti elektromobilį“, – priežastis vardijo L. Boguševičius.
"Tesla Model 3"

Palygino važiavimo kainą

Nuvažiuoti 100 km su automobiliu, varomu iškastiniu kuru, vidutiniškai reikia 6–7 litrų degalų, kaina svyruoja nuo 1,5 iki 1,7 Eur/l. Elektromobiliui 100 km nuvažiuoti reikalingas energijos kiekis siekia apie 18–20 kilovatvalandžių (kWh), o 1 kWh kaina, įkraunant namuose, yra apie 15–25 ct, priklausomai nuo to, koks turimas elektros tarifas ir kuriuo metu įkraunamas elektromobilis. Todėl pirmuoju atveju 100 km kelionė kainuos apie 9–12 Eur, o antruoju – apie 3–5 Eur, lyginama „Elektrum Lietuva“ pranešime.

Įmonės įkrovimo stotelių produktų vadovė Laura Doraitė-Gudavičienė pabrėžė, kad svarbus elektromobilių privalumas yra paprastesnė ir pigesnė eksploatacija, nes elektromobiliai neturi daug dalių, kurioms reikalinga nuolatinė priežiūra ar remontas.

Automobiliams su vidaus degimo varikliais reikia reguliariai keisti tepalus, senuosius reikia tinkamai utilizuoti, nedarant žalos aplinkai. Taip pat reikia rūpintis kuro ir variklio oro filtrų, degimo žvakių, pagrindinio variklio diržo, generatoriaus dirželio keitimu. Todėl nors šiuo metu elektromobilio įsigijimo kaina yra didesnė, tačiau techninės priežiūros išlaidos yra mažesnės.

Ji atkreipia dėmesį ir į tai, kad elektromobilio baterijos gyvavimo ciklas siekia 15–20 metų, arba 160–320 tūkst. kilometrų, priklausomai nuo vairavimo įpročių, o tai yra daug ilgesnė nei vidutinio automobilio eksploatavimo trukmė.