Trečdalis prekybą internetu norinčių vystyti žmonių teigia nepradedantys verslo, nes bijo nesėkmės. Net ir atlikus pirmuosius namų darbus, greičiausiai nesužinosite visų prekybos internetu gudrybių. Tačiau naujas žaidėjas lauke nereiškia užprogramuoto pralaimėjimo.

Turint verslo idėją, prekybos internetu pradžią ir visus tolesnius procesus ženkliai palengvina įvairūs automatizuoti techniniai sprendimai, el. prekybos platformos ir mokėjimų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės. Tačiau renkantis paslaugų teikėjus, jaunam verslui kyla rizika nepanaudoti viso šių platformų potencialo ir už paslaugas permokėti.

Pasirinkite poreikius atitinkančią el. prekybos platformą

Elektroninės prekybos platforma yra turinio valdymo sistema, leidžianti kurti, keisti ir kontroliuoti internetinės parduotuvės turinį. Tai yra pagrindinis įrankis, kuriuo valdyti verslą tampa kur kas paprasčiau: tam dažniausiai nereikia jokių specialių programavimo, tekstų kūrimo, dizaino ir buhalterijos žinių. Nors pagrindinė visų el. prekybos platformų funkcija yra ta pati, vienos gali netikti pradedantiesiems verslams, kitos – nepatenkinti didžiųjų prekybininkų poreikių.

Šiuo metu Lietuvoje populiariausios el. prekybos platformos yra „Shopify“, „Magento“, „WooCommerce“, „Prestashop“ ir „Opencart“ . Nors pastarosios trys platformos viena su kita labai panašios, mokėjimų surinkimo bendrovės „MakeCommerce“ duomenimis, 51 proc. Lietuvos prekybininkų renkasi „Woocommerce“. Antroji pagal populiarumą platforma – „Shopify“, ir ši tendencija išlieka panaši visose Baltijos šalyse.

„Mūsų aptarnaujamų klientų tarpe, daugiau nei pusė vidutinio dydžio verslų naudojasi „WooCommerce“ platforma. Didžiausi prekybininkai paprastai arba turi savo susikurtas sistemas ir mokėjimus integruoja per API (Application Programming Interface), arba naudojasi „Magento“ platforma“, – atskleidžia „MakeCommerce“ vadovas Lietuvai Eugenijus Toleikis. Kita vertus, šios platformos gali netikti pradedantiesiems ir mažesniems verslams, nes norint sukurti elektroninę parduotuvę su bet kuria iš jų, reikia nors šiek tiek techninių žinių.

„MakeCommerce“ vadovas Lietuvai Eugenijus Toleikis

„Mažesniems prekybininkams rekomenduočiau vieną iš pirmaujančių ir nuolat tobulėjančių platformų – „Shopify“. Ši platforma leidžia vartotojui susikurti internetinę parduotuvę be techninio programavimo ir projektavimo įgūdžių. Be pagrindinių funkcijų, „Shopify“ taip pat siūlo mokamas ir nemokamas programas bei įskiepius, praplečiančius internetinės parduotuvės funkcionalumą“, – dalijasi E. Toleikis.

Nepraraskite pajamų ir nešvaistykite pinigų

Dar vienas atsakingas žingsnis prieš pradedant vystyti prekybą internetu, – mokėjimų surinkimo paslaugas teikiančios bendrovės pasirinkimas. Tinkamai pasirinkta bendrovė suteikia saugias ir patogias sąlygas pirkėjams atsiskaityti, o pardavėjams – aiškiai, greitai ir paprastai valdyti visus gautus mokėjimus ir grąžinimus.

Apytikriai 1 iš 10 pirkėjų, neradę saugaus, patogaus ir greito būdo atsiskaityti už prekę ar paslaugą, internetinę parduotuvę palieka nepabaigę užsakymo. Norint neprarasti pajamų ir klientų, jiems svarbu pasiūlyti priimtiniausius mokėjimo būdus ir turėti alternatyvas tais atvejais, kai dėl įvairių techninių kliūčių sutrinka bankų veikla.

Daugelis prekybininkų savo klientams siūlo atsiskaitymą mokėjimo kortelėmis, galimybę už pirkinius mokėti dalimis ir kitas alternatyvas, tačiau, E. Toleikio teigimu, absoliuti dauguma „MakeCommerce“ klientų mokėjimus renka naudodamiesi mokėjimo inicijavimo būdu. Licencijuoto tarpininko teikiama mokėjimo inicijavimo paslauga yra pigesnė ir paprasčiau įdiegiama, taip pat padeda pardavėjui greičiau įvykdyti užsakymą, nes mokėjimo ir įmokos gavimo procesas yra greitas, o apie gautas lėšas pardavėjas informuojamas akimirksniu. Mokėjimo inicijavimo paslauga yra visiškai saugi tiek pirkėjui, tiek pardavėjui, o mokėjimo sistemos įskiepiui į el. parduotuvę įdiegti paprastai pakanka keliolikos minučių.

Elektroninių verslų mokėjimų apdorojimo bendrovė „MakeCommerce“ turi sukūrusi mokėjimų surinkimo integracijos įskiepius visoms populiarioms el. prekybos platformoms ir leidžia naudotis beveik 20 skirtingų mokėjimo būdų. Bendrovė leidžia vienu mygtuko paspaudimu ir visiškai nemokamai valdyti visus grąžinimus ir importuoti mokėjimų duomenis tiesiai į apskaitos programą.

Užsitikrinkite konkurencinį pranašumą ir jį išlaikykite

Jeigu internetinė parduotuvė startuoja su unikalia, analogų rinkoje neturinčia preke ar paslauga, esate genijus ir be penkių minučių milijonierius. Visais kitais atvejais, konkurencinį pranašumą ilgalaikėje perspektyvoje padeda užtikrinti tokia pridėtinė vertė, kurios pirkėjas negauna kitoje elektroninėje parduotuvėje.

Tai gali būti greitesnis prekių pristatymas, nuosekli ir naudinga komunikacija, įvairios lojalumo programos ir kitos priemonės, paskatinančios pirkėją pabaigti užsakymą ir sugrįžti. Daugiau kaip penkerius metus rinkoje veikiančios ir virš 4000 el. parduotuvių aptarnaujančios „MakeCommerce“ vadovas Lietuvai E. Toleikis pastebi, kad pernai bendrovės aptarnaujamų elektroninių parduotuvių skaičius augo sparčiausiai nuo įmonės veiklos pradžios.

Nors mokėjimų surinkimo paslaugas teikiančių licencijuotų bendrovių yra ne viena, viena iš „MakeCommerce“ klientų augimą įtakojančių priemonių yra paslaugos patrauklumas, paprastumas ir galimybė sutaupyti. Klientai vertina patrauklią ir aiškią įmonės kainodarą, techniškai itin paprastus sprendimus ir niekaip neapmokestinamas kategorijų, pinigų išmokėjimo ir operacijų atšaukimo paslaugas.

Dar vienas analogų rinkoje neturintis „MakeCommerce“ pranašumas – automatiškai įdiegiama galimybė pirkėjams patogiausią „Omniva“ ar „DPD“ paštomatą pasirinkti iš karto apmokėjimo lange. Ši funkcija itin aktuali „Shopify“ platformoje dirbantiems prekybininkams, nes įskiepius į šią sistemą diegiant atskirai, nukenčia parduotuvės funkcionalumas.

Būkite matomi viešojoje erdvėje ir pradėkite gauti pelną

Praktikoje, pasak E. Toleikio, didžiausias pajamas generuoja ne specializuotos ar nišinės parduotuvės, o vadinamieji internetiniai prekybos centrai. Remiantis statistikos departamento duomenimis, 2021-aisiais daugiau nei pusę visų internetinių užsakymų Lietuvoje sudarė drabužiai, sportinė apranga, avalynė, aksesuarai, kosmetika, grožio, sveikatingumo produktai, vaistai, maisto papildai ir vitaminai.

Šalies pirkimo įpročiai iš esmės sutampa su dviem Google paieškoje metų metus vedamais populiariausiais Naujųjų pažadais: sportuoti ir sureguliuoti svorį. Lietuviai internetu vangiau perka žaislus, vaikų priežiūros prekes, įvairias paslaugas, žaidimus, dviračius ir kitas transporto priemones, tačiau tai nereiškia, kad šios veiklos sritys sunkiau generuoja pajamas.

E. Toleikis atskleidžia, kad lietuvių perkamoji galia yra didesnė, lyginant su Latvijos ir Estijos, tačiau internetu perkančių žmonių skaičius skiriasi. Paprastai, lydere būdavo Estija, antroji – Lietuva ir trečioje vietoje – Latvija. 2021-aisiais lietuviai pasivijo estus ir dabar pagal apsipirkimų internetu skaičių nuo Estijos atsilieka tik 2 procentais.

Pasirinkus labiausiai verslo poreikius atitinkančią el. prekybos platformą, resursus taupantį mokėjimų surinkimo paslaugos teikėją ir srautus generuojančius reklamos kanalus, elektroninė parduotuvė pelninga gali būti jau nuo pirmų jos veiklos minučių. „MakeCommerce“ vadovas Lietuvai E. Toleikis pataria pradėjus mažą elektroninės prekybos verslą reklamai skirtus pinigus leisti labai protingai ir visuomet apskaičiuoti reklamos atsiperkamumą: kad kiekvienas reklamai išleistas euras sugrįžtų bent vienu euru ir vienu centu.