Sudie lėktuvo režimui


Geriausios naujienos laukia keliaujančiųjų lėktuvais – Europos Komisijos sprendimu, jau nuo 2023 metų birželio Europos šalių oro linijos lėktuvuose galės naudoti 5G belaidį ryšį, tad visi drauge „sudie“ tarsime lėktuvo režimui. Ar tai netrukdys įrangai pilotų kabinose? Visiškai ne – 5G siųstuvai naudoja kitokio dažnio bangas nei įprastinis mums 4G ryšys, tad geba efektyviau perduoti didelius informacijos kiekius netrukdant pilotų darbui. Tai reiškia, kad galėsime ne tik naršyti socialiniuose tinkluose ar įsikelti atostogų nuotraukas į „Instagram“, bet ir netrukdomi naudotis kitomis telefonų funkcijomis – skambinti, rašyti žinutes, tikrinti el. pašto dėžutę, žaisti vaizdo žaidimus ir viską, ką įprastai darome būdami ant žemės. Pusę paros trunkantys skrydžiai į JAV ar Azijos šalis staiga atrodo dar patraukleni, tiesa?

Asociatyvioji nuotr.

Perpildytos šiukšliadėžės praeityje


5G ryšys taip pat atveria duris „išmaniųjų miestų“ konceptui, kur miesto problemos sprendžiamos sukaupiant ir apdorojant didžiulius duomenų kiekius, surenkamus iš miestiečių kasdieninės veiklos. Ir ne, tai nėra masinė sekimo kampanija, o nuoseklus miestiečių gyvenimo gerinimas. Pavyzdžiui, savivaldybėms įdiegus „išmaniąsias šiukšliadėžes“ galima realiu laiku nustatyti, kada jos yra pilnos, ir informuoti apie tai šiukšlių surinkimo tarnybas. 5G leidžia ne tik užkirsti kelią perpildytiems šiukšlių konteineriams, bet ir padeda sumažinti reisų skaičių, taip optimizuojant miestiečių išlaidas ir mažinant išmetamųjų CO₂ dujų kiekį. Dalis Australijos šiukšlių išvežimo tarnybų, įdiegusių išmaniąsias šiukšliadėžes, jau spėjo pastebėti, kad sumažino šiukšlių išvežimo dažnumą net 90 proc.

Asociatyvioji nuotr.

„Sudie“ tarsime ir kamščiams?


5G ryšio greitis ir patikimumas leis mums reikšmingai pagerinti ir eismo sąlygas. Prie ultragreitojo 5G ryšio prijungtos kameros ir jutikliai gali rinkti ir analizuoti duomenis apie eismą realiuoju laiku, o išanalizavus duomenis – reguliuoti eismą šviesoforais šitaip sumažinant spūsčių kiekius iki minimumo ir kasdien prisitaikant prie vis skirtingų eismo sąlygų. Nors pačioje sistemoje, prieš priimant sprendimą, įvyksta daugybė paskaičiavimų, su 5G ryšiu jie atliekami akimirksniu, būtent todėl prie 5G ryšio prijungti miestų infrastruktūros prietaisai leidžia reikšmingai sumažinti spūsčių kiekius. Australijos miesto Melburno savivaldybė jau naudoja 5G ryšį gatvės spūsčių analizei. Išmanieji jutikliai, įrengti miesto gatvėse, parkuose ir net tramvajuose, ne tik renka duomenis apie eismą, bet ir matuoja oro drėgmę, temperatūrą, pėsčiųjų aktyvumą ir oro kokybę. Tai leidžia miestui vertinti ne tik eismo sąlygas, bet ir išorinių veiksnių (oro sąlygų, kelio remonto darbų, pėsčiųjų ir dviratininkų) įtaką eismui bei priimti atitinkamus sprendimus gerinant eismo sąlygas.

Asociatyvioji nuotr.

Autonominiai automobiliai su „greita reakcija“


Sutikite, kad vairuojant automobilį judrioje gatvėje sprendimus neretai tenka priimti kone akimirksniu (ypač kai koks nors neatidus eismo dalyvis sukelia avarinę situaciją). Tą „greitą reakciją“, kurios dažnai taip prireikia vairuotojams, autonominiams automobiliams suteikia 5G ryšys. Toks automobilis gali akimirksniu išanalizuoti milžiniškus informacijos kiekius ir nedelsdamas priimti sprendimą (dalis ekspertų net teigia, kad efektyviau nei tą padarytų žmogus). Viešasis transportas taip pat gali naudotis teigiamomis 5G ryšio naudomis. Miesto gatvėmis važinėjantis autonominis viešasis transportas gali rinkti duomenis iš skirtingų miesto vietų, keistis ta informacija tarpusavyje ir optimizuoti savo keliones sutaupant laiko ir degalų. Ir tai nebėra utopinė ateities svajonė, tokius pavyzdžius galime matyti dabar – Talino miesto savivaldybė jau testuoja autonominius autobusus ir net turi prie 5G ryšio prijungtą autonominio autobuso prototipą, sėkmingai važinėjantį Talino Kadriorgo parke.

Asociatyvioji nuotr.

Didžiosios Britanijos Vakarų Midlandso grafystė jau dabar naudoja 5G ryšį tramvajuose. Tai leidžia realiu laiku matyti tikslius keliaujančiųjų skaičius, sumažinti spūstis stotelėse ir efektyviau patenkinti keleivių paklausą. Didžiosios Britanijos skaitmeninės infrastruktūros ministras Matt Warman teigia, kad įdiegus 5G ryšį visame transporto tinkle inžinieriai turės galimybę nuotoliniu būdu numatyti galimus gedimus ir reaguoti į juos dar prieš prasidedant problemoms.

Saugesnės ir efektyviau apšviestos gatvės


Elektros energijos kainos yra itin karšta tema pastaruoju metu. Ne tik gyventojai, bet ir valstybinės įstaigos suka galvas, kaip sutaupyti ir sumažinti energijos suvartojimą. Net ir sprendžiant šį galvosūkį pagalbos ranką tiesia 5G ryšys. Prie ultragreitojo ryšio prijungtas gatvių apšvietimas jutikliais gali realiuoju laiku analizuoti duomenis apie pėsčiųjų srautus ir prisidėti prie energijos taupymo. Tai itin aktualu nuošalesnėms gyvenvietėms, kuriose tik retkarčiais praeina žmonės ar pravažiuoja pavieniai automobiliai. Tiesa, nors išmanieji jutikliai jau naudojami gatvių apšvietime, 5G ryšys reikšmingai prisideda ir prie saugumo. Australijos miesto Darvino parkuose esantys išmanieji žibintai gali identifikuoti pagalbos šauksmus ir akimirksniu perduoti signalą policijos pareigūnams apie galimą užpuolimą ir kam nors gresiantį pavojų.

Asociatyvioji nuotr.

Brangu, bet leidžia sutaupyti


5G technologijų diegimas orlaiviuose, automobiliuose, miestų infrastruktūrose neabejotinai visais atvejais yra nepigus malonumas, tačiau visais atvejais jis leidžia sutaupyti ilgojoje perspektyvoje. Jau visai netrukus turėsime galimybę dirbti skrisdami lėktuvu į kitą šalį ar net kontinentą, mažiau praleisime laiko spūstyse, efektyviau apsišviesime gatves, anksčiau identifikuosime galimus gedimus viešojo transporto infrastruktūroje ir pigiau juos pašalinsime, o svarbiausia – taupysime mūsų brangų laiką. Todėl nors 5G priešininkai ir baksnos pirštu į dideles išlaidas, galime būti tikri, kad ilgainiui jos atsiperka padidėjusiu našumu, efektyvumu ir saugumu.