„Lietuva dar tik žengia pirmuosius žingsnius tinkamo lytinio švietimo link. Deja, bet atviri bei nuoširdūs pokalbiai apie menstruacijas ir moterų sveikatą vis dar dažnai lieka tabu. Jaučiame, kad visuomenei gėda ir nemalonu apie tai kalbėti garsiai, – teigia O. Bandura. – „Flo“ programėle Lietuvoje naudojasi 1 iš 6 moterų. Pasitelkdami skirtingus įrankius, šiuo atveju chatbot’us, siekiame padėti vartotojoms pačioms geriau suprasti savo kūną, lengviau atpažinti jo siunčiamus signalus ir svarbiausia – informuoti jas apie simptomus, kurie gali įspėti apie pavojingas ligas“.

Stimulas kreiptis į medikus

O. Bandura teigia, jog svarbu pabrėžti tai, kad nors pokalbių robotų pateikiama informacija gali būti paremta medikų rekomendacijomis – tai nėra profesionali medicinos priemonė, gebanti atstoti konsultacijas su medikais.

„Pokalbių robotai buvo sukurti ne tam, kad pakeistų sveikatos priežiūros specialistus. Tai patogūs sveikatos priežiūros pagalbininkai, teikiantys lengvai prieinamą ir patikimą informaciją. Tikiu, kad chatbot’ai gali tapti naudingais įrankiais, kurie ne tik papildys ligų diagnostiką bei gydymą, bet ir paskatins moteris kreiptis į gydytojus, kai to reikia“, – teigia „Flo“ turinio produkto vadovė.

Pokalbių robotų veiksmingumą atskleidžia ir tyrimai. Pavyzdžiui, „Flo“ sveikatos asistentas, kuris veikia būtent chatbot’o principu, buvo viena iš priežasčių paraginusių Lietuvos moteris apsilankyti pas medicinos profesionalus, parodė šių metų balandį atlikta vidinė Lietuvos programėlės vartotojų apklausa. Šis tyrimas taip pat atskleidė, jog 16 proc. respondenčių šių apsilankymų metu buvo nustatyta ligos diagnozė.

Oksana Bandura

„Šiuolaikiniai chatbot’ai gali padėti moterims geriau suprasti savo kūną ir jo siunčiamus signalus, o tai – didelis žingsnis link efektyvesnės ir tikslesnės sveikatos priežiūros. Moterims pakanka programėlėje pažymėti jaučiamus simptomus, o toliau viskas vyksta pasitelkiant pokalbių robotą – algoritmas atpažįsta informaciją, užduoda keletą tikslinančių klausimų, pateikia įžvalgas, paremtas patikimais šaltiniais, ir, jei reikia, paskatina vartotoją užsirašyti vizitui pas specialistą“, – aiškina O. Bandura.

Apklausos rezultatai taip pat atskleidė, kad „Flo“ programėlė Lietuvoje padėjo 63 proc. vartotojų efektyviau komunikuoti su savo sveikatos specialistu. O 61 proc. apklaustųjų labiau pasitikėjo savimi ir jautėsi užtikrintos, kalbėdamos apie savo lytinę sveikatą su gydytojais.

Įsišaknijusių stigmų mažinimas

Tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje, apie moters kūną vis dar sklando gausybė mitų. O. Bandura įsitikinusi, kad dialogas su personalizuotu pokalbių robotu gali būti pirmasis žingsnis stigmų griovimo link.

„Šiuolaikinės technologijos leidžia sukurti tokius tikroviškus chatbot’us, kad bendravimas su jais tampa nesudėtingas ir net jaukus. Programėlėje integruoti skirtingi pokalbių robotai geba atsakyti į klausimus, kuriuos moterims nepatogu aptarinėti tarpusavyje, o kartais apie tai gėda pasikalbėti net ir su savo gydytoju. Todėl pokalbių robotai, kuriuose pateikiami greiti, tikslūs, laisvai 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę, pasiekiami atsakymai be jokio socialinio spaudimo, stigmos ar kreivų žvilgsnių tampa puikiu įrankiu, leidžiančiu šviesti moteris apie jų sveikatą ir padrąsinti apie tai kalbėti garsiai“, – įsitikinusi O. Bandura.

Flo programėlė

Pasak O. Banduros, svarbu tai, jog menstruacijų sekimo programėlėse integruoti chatbot’ai visuomenei suteikia prieigą prie personalizuotos, patikimos ir aktualios informacijos.

Taip pat jie atveria galimybes prisidėti prie efektyvesnės ligų prevencijos. Mat pokalbių robotuose integruoti algoritmai geba pastebėti ir informuoti vartotojus apie simptomus, kurie gali signalizuoti apie tokius moterų sveikatos sutrikimus kaip policistinių kiaušidžių sindromas (angl. PCOS), endometriozė ar gimdos miomos.

„Iš pradžių chatbot’ą naudojome kaip priemonę, leidžiančią vartotojams sekti menstruacijų ciklą. Šis įrankis turėjo paprastą užduotį – gilinantis į ciklo ypatumus ir apie tai informuoti programėlės vartotojus. Tačiau pastebėję pokalbių robotuose slypinti potencialą šviesti visuomenę ir aktyviai prisidėti prie sveikatos priežiūros problemų sprendimų, išplėtėme pokalbių robotų kūrimo komandą Vilniuje ir pradėjome kurti naujus, sudėtingesnius ir labiau personalizuotus chatbot’us. Šiuo metu programėlėje veikia daugiau nei 25 skirtingi chatbot’ai, galintys konsultuoti vartotojus įvairiais klausimais: menstruacijos, spazmai, galvos skausmai, nėštumo tikimybė, moterų sveikatos būklė”, – pasakoja O. Bandura.

Vidinėje „Flo“ programėlės apklausoje buvo apklausta 1 267 vartotojų Lietuvoje. Apklausa vykdyta 2022 m. balandžio mėn.