„Norime pakeisti tam tikrus įsitikinimus ir konkrečiais sprendimais parodėme, kad tai gali įvykti. Rinka netruko sureaguoti, nes miškas yra labai gera investicija, kuri iki šiol nebuvo patogiai pateikta platesnei visuomenei. Norinčių investuoti savo pinigus į mišką tikrai yra, o ir galimybių Lietuvoje turime, tačiau dažnai visą procesą ištempdavo arba tiesiog nutraukdavo įvairios blogosios praktikos bei itin bloga kliento patirtis, kuri šiais laikais irgi yra vienas svarbių faktorių galutiniam sprendimui“, – komentuoja „Foros“ vadovas Justas Kaveckas.

Skaitmenizuota miško valdymo galimybė

Anot platformos kūrėjų, skaidrumas kaip strateginis tikslas padeda plėtoti ir konkretų produktą – šiuo atveju žaliųjų investicijų valdymo platformą „Foros“. Lietuvoje įmonė taip pat veikia su prekės ženklu „Miško aukcionas“, kuris irgi yra „Baltosios bangos“ iniciatyvos narys.

„Mes iš esmės keičiame miškininkystės industriją, darome ją efektyvesne, prieinama ir suprantama visiems žmonėms. Mūsų kompanija atstovauja miško savininko interesus ir siekia gauti geriausias įmanomas kainas rinkoje. Visa tai vykdant skaidriai – rezultatai netruko ateiti, jau dabar matome, kad mišką kaip investiciją atranda vis daugiau žmonių“, – teigia J. Kaveckas.

„Yra įmonių, kurios prisistato, kad jos padeda miško savininkui, tačiau pasidomėjus nesunku atsekti, kad įmonių įkūrėjų interesas yra miško supirkėjai, kurie slepiasi už įkūrėjų. Mūsų pradžia buvo tas momentas kai mūsų bendrasavininkiui Tadui Palaimai paskambino miško savininkas ir paprašė gauti geriausią pasiūlymą rinkoje. Pradėjus gauti kainų pasiūlymus mums pasidarė akivaizdu kokia yra situacija rinkoje ir kaip, sakykime atvirai, „maudomi“ miško savininkai, naudojantis tuo, kad jie neišmano ar neturi laiko gilintis į miško vertės nustatymą“, – sako J. Kaveckas.

Trys klaidinimo būdai

„Būna paskambina miško supirkėjas žmogui, turinčiam miško, prisistato, kad yra atostogose užsienyje ir sako, kad labai nori nupirkti mišką, pasiūlo ypač didelę kainą, ir tokiu būdu sukelia aukštus lūkesčius – sujaukia miško savininkui protą“ – dalijasi patirtimi „Foros“ vadovas Justas Kaveckas. Tuomet miško savininkas atmeta kitų, sąžiningų miško pirkėjų pasiūlymus. Atsiranda, sakykime, miško savininko „pirmoji meilė didžiausiam skaičiui“. Tuo tarpu kiti miško pirkėjai nustoja bendrauti, galvodami, kad miško savininkas arogantiškas ar „atitrūkęs nuo realybės“.

Justas Kaveckas

Kiek vėliau „iš atostogų grįžęs“ miško pirkėjas nuvykęs į vietą apžiūrėti miško – netikėtai savininkui – šiurkščiai sukritikuoja miško vertę. Naujų pirkėjų jau nebeatsiranda ir miško savininkas parduoda už tą, mažesnę kainą. Tai yra tam tikra miško nupirkimo „juodoji technologija“.

Kitas pasitaikantis atvejis yra kai jau prasideda miško aukcionas, miško savininkui skambina miško supirkėjas ir siūlo išimti mišką iš aukciono, pažeidžiant taisykles, ir parduoti vos kiek didesne nei pradinė aukcione numatyta kaina. Toks veiksmas gali tapti miško savininko „vedžiojimo už nosies“ pradžia, tad atsiliepti į tokias „viliones“ jokiu būdu nerekomenduojama.

Kita vertus, gali nutikti taip, kad siūloma kaina yra gerokai per maža. Taip pasitaiko neretai. „Ir galiausiai būna, kad brandaus medyno mišką bandoma nupirkti už jaunuolyno kainą“, – sako J. Kaveckas.

Tad miško platformos specialistai rekomenduoja pasiūlytą miško kainą vertinti ramiai, realistiškai. Pasiūlymų gali būti įvairių, tačiau ne visi jie realizuojasi. Miško kaina priklauso nuo medžių rūšių, brandos, medienos tūrio, realios medžių būklės, aplinkosauginių miško kirtimo ribojimų, ir daugelio kitų veiksnių. Miško rinkos vertei nustatyti reikia ekspertinio požiūrio ir pažangių vertės skaičiavimo sistemų.

Anot J. Kavecko, būna situacijų kai žmonės kreipiasi ieškodami pagalbos, nes jie jau „beveik pardavė“ mišką keliskart pigiau nei rinkos kaina – net ir tokiais atvejais miško platformos specialistai taip pat ieško sprendimo, ir jei dar įmanoma, bando padėti klientui gauti tikrąją jo turimo miško vertę.

Apleisto ir tvarkingo miško vertė

Anot miško valdymo ekspertų, svarbu suprasti, kad jei miškas neprižiūrimas – tikėtis, gero rezultato ir investicijų grąžos artimoje ar tolimesnėje perspektyvoje bus sunku. Apleistame miške ne tik mažėja priaugančios medienos kiekis, tačiau jame gali įsiveisti ligos, medienos vagys, nepastebėti tampa išdarkomi miško keliai, taip pat gali užželti miško trakas, todėl didėja gaisro padarinių grėsmė.

„Turbūt dažnam Lietuvos piliečiui begrybaujant ar stovyklaujant miškuose teko matyti apleistų miškų plotų, kur šakos taip tankiai susikibusios, kad kojos neįkels nei stirna, nei žmogus, o gaisro atveju turbūt net baisu įsivaizduoti padarinius. Toks vaizdas deja, bet dar dažnas ir tai yra tik vienas iš pavyzdžių, kuris iliustruoja, kad konkretus miško savininkas arba pats nesupranta kaip reikia prižiūrėti mišką, arba tai patiki kažkam, kas neturi kompetencijos“, – apie apleistus miškus kalba Justas Kaveckas.

J. Kavecko teigimu, „Foros“ komanda ir verslo idėja unikali tuo, kad sujungia skaitmenizuotą, skaidrią platformą su realiu, operatyviu ir profesionaliu aptarnavimu ten, kur konsultantų miško investicijų klausimais labiausiai reikia.

Rūpintis miškais – nuo šiol paprasta

Miško platforma „Foros“ kuria IT sprendimus, kurie miškų valdymą ir investavimą paverčia paprastais ir prieinamais kiekvienam Lietuvos gyventojui. Jau šiandien prisijungus prie platformos galima nemokamai sužinoti turimo miško rinkos kainą, o kai ateina reikiamas laikas, pasirinkti kaip jį prižiūrėti, kokius darbus atlikti, taip pat galima užsakyti vertės auginimo planą.

„Vienas pagrindinių mūsų tikslų yra, kad miško savininkas – mūsų klientas – gautų sąžiningą kainą už savo mišką“, – sako Justas Kaveckas. Būtent dėl šios priežasties, skaidrumo ir pokyčių miško valdymo rinkoje siekio – „Foros” prisijungė prie „Baltosios bangos“ iniciatyvos. „Šiuo žingsniu norime atkreipti Lietuvos gyventojų dėmesį ir paskatinti juos rinktis miškininkystės įmones, kurios laikosi itin aukštų etikos ir skaidrumo standartų“, – sako vienas iš platformos įkūrėjų.

„Sveikiname „Foros” prisijungus prie skaidrių ir etiškų įmonių bendruomenės ir tikimės, kad kartu toliau galėsime keisti kai kurias įsisenėjusias sampratas ir išlikusius blogus įpročius“, – sako Ieva Lapeikienė, skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji banga“ vadovė.