Jau nuo lapkričio 29 d. neįprastos formos burokų, atkeliavusių iš M. Laukaičio ūkio, „Lidl“ pirkėjai galės įsigyti visose prekybos tinklo parduotuvėse. Ūkininkas pasakoja, kad šį lapkritį, pradėjus nuiminėti užaugusį burokų derlių, buvo pastebėta, jog užderėjusios daržovės išsiskiria savo pailga forma ir toli gražu neprimena standartinės, apvalios išvaizdos burokų.

„Ūkininkauju jau beveik beveik penkiolika metų, tačiau su tokia situacija susidūriau pirmą kartą. Keistą derlių pastebėjau dar prieš pradedant jį nuimti – vaikščiojau laukuose ir nusprendžiau kelis burokus išsirauti, pasižiūrėti. Išrovus – net suglumau. Ar tai morkos, ar burokai? Lyg ir panašu į morką, tačiau spalva juk – buroko, o ir žinau, kad čia pasėti būtent burokai!“, – dabar jau su šypsena situaciją prisimena M. Laukaitis.

Nors situacija ir galėjo atrodyti kelianti juoką, tačiau ūkininkas suprato, kad toks derlius neatitiks rinkoje pripažintų daržovės išvaizdos standartų, o tai gali tapti svarbiu veiksniu, norint tokią produkciją parduoti.

„Šiuolaikinis pirkėjas yra pripratęs prie tam tikrų daržovių ir vaisių išvaizdos standartų, normalu, kad norime prekybos centre įsigyti tobulą produktą. Tačiau, kai tai susiję su ūkininkavimu, visada gali laukti staigmenos. Nors šie užaugę burokai neatitinka nusistovėjusių rinkos standartų, tačiau jų skonis – toks pats geras, daržovė tokia pat naudinga žmogaus organizmui – kupina geležies, kalcio, magnio, vitamino A ir C, be burokų juk neįsivaizduojame ir Kūčių vakarienės stalo. Supratau, kad turėsime tikrą iššūkį – utilizuoti ir švaistyti maisto tikrai negalvojome, tad pirmiausiai nusprendžiau kreiptis į patikimą partnerį, su kuriuo šį iššūkį išsprendėme labai greitai“, – pasakoja ūkininkas.

 Martynas Laukaitis

Kreipėsi į ilgametį partnerį

Anot M. Laukaičio, patekus į keblią situaciją, sprendimą ūkininkas rado kartu su prekybos tinklu „Lidl“, kuris sutiko padėti parduoti išskirtinių formų daržoves: „Su prekybos tinklu bendradarbiaujame nuo pirmosios jo parduotuvės atidarymo Lietuvoje dienos. Kadangi esame spėję užmegzti glaudų ryšį, kreipiausi į „Lidl“ su pasiūlymu priimti į savo asortimentą nestandartinės formos, bet tinkamus valgyti burokus. Džiaugiuosi, kad prekybos tinklas noriai sutiko pagelbėti. Neabejoju, kad ir pirkėjai įsitikins, jog mūsų ūkyje užaugusios daržovės – tokios pat gardžios kaip ir standartiniai burokai.“

„Lidl Lietuva“ Korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovas Valdas Lopeta prisimena, kad ūkininko pasiūlymas prekybos tinklui buvo netikėtas, tačiau kartu ir tapo iššūkiu, kurį labai norėjosi įgyvendinti bei padėti vietos augintojui.

„Gyventojai prekybos tinklų ir kitose parduotuvėse yra įpratę matyti įprastinės išvaizdos daržoves. Visgi kitaip atrodantys produktai dažniausiai niekuo nesiskiria nuo jų savo skoninėmis ar maistinėmis savybėmis. Sulaukę M. Laukaičio kreipimosi – iškart sutikome padėti. Partnerystes su šalies ūkininkais stipriname nuolatos, o šiuo atveju – kartu ir prisidedame prie maisto švaistymo mažinimo. Tikimės, kad šis žingsnis tik sustiprins ilgą laiką besitęsiantį bendradarbiavimą su M. Laukaičio ūkiu ir atkreips šalies gyventojų dėmesį į dar atsakingesnį kasdienių produktų rinkimąsi“, – sako V. Lopeta.

„Lidl“ nuo pat savo veiklos šalyje Lietuvoje pradžios siekia kalbėti apie visuomenei aktualias problemas – tarp jų ir maisto švaistymo klausimais. Anot V. Lopetos, sprendimas padėti parduoti M. Laukaičio ūkyje užaugusius nestandartinės formos burokus – vienas iš būdų paskatinti tvaresnį vartojimą.

Kovai su maisto švaistymu – platus spektras priemonių

„Lidl Lietuva“ prie maisto švaistymo mažinimo prisideda ir kitais būdais. Prekybos tinklas jau nuo 2018 m. „Maisto bankui“ perduoda besibaigiančio galiojimo, bet tinkamus vartoti maisto produktus iš visų „Lidl“ parduotuvių šalyje. Pernai ši partnerystė tapo dar glaudesnė, nes prekybos tinklas pradėjo labdaros ir paramos fondui perduoti ir vaisius bei daržoves.

„Kasmet mūsų „Maisto bankui“ atiduodamų maisto produktų kiekis vis auga. 2018 m. šis kiekis siekė 107 tonas, 2019 m. perdavėme 264, o 2020 metais – 282 tonas maisto produktų. Tokiu būdu galime prisidėti ne tik prie maisto švaistymo problemos sprendimo, bet ir padedame socialiai pažeidžiamoms žmonių grupėms“, – teigia „Lidl Lietuva“ atstovas.

Jis pažymi, kad nors „Lidl Lietuva“ tinkamus vartoti produktus atiduoda labdaros ir paramos fondui, viso maisto išgelbėti nepavyksta. Todėl nebetinkami žmonėms vartoti produktai yra atiduodami ūkininkų gyvuliams ir biodujų gamybai.

Lidl

„Jau trejus metus vietos ūkininkams atiduodame žmonėms nebetinkamus vartoti vaisius, daržoves ir duonos gaminius, kuriais jie maitina gyvulius – pernai dėl to išsaugojome apie 1000 tonų maisto. Be to, likę nebevalgomi produktai keliauja į „Green Genius“ biodujų gamyklas. Prieš trejus metus, biodujų gamybai atidavėme 3 029 tonas maisto produktų, o užpernai – 3 545 tonas“, – sako V. Lopeta.

Nestandartinių M. Laukaičio ūkio burokų visose „Lidl“ tinklo parduotuvėse bus galima įsigyti nuo lapkričio 29 d. Lietuvoje iš viso veikia 59 „Lidl“ prekybos tinklo parduotuvės 23-uose šalies miestuose – Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Alytuje, Marijampolėje, Kėdainiuose, Telšiuose, Kretingoje, Mažeikiuose, Tauragėje, Jonavoje, Panevėžyje, Ukmergėje, Utenoje, Plungėje, Palangoje, Elektrėnuose, Visagine, Šilutėje, Radviliškyje, Vilkaviškyje bei Druskininkuose.