„Kei“ japonų kalba reiškia „lengvas“, ir ši kategorija sudaro apie trečdalį visų naujų automobilių vidaus pardavimų. Tai populiari susisiekimo priemonė už didžiųjų miestų ribų, ja mielai naudojasi ūkininkai ir šeimos, kurioms reikia kelių transporto priemonių. Pigūs pirkti ir eksploatuoti, kei yra daugiausia skirti namų rinkai, o jų varikliai pagal įstatymą ribojami iki 660 kubinių centimetrų.

Japonijos ministras pirmininkas Yoshihide Suga praėjusiais metais pasižadėjo iki 2050 m. dekarbonizuoti Japoniją, o iki ketvirtojo dešimtmečio vidurio planuojama uždrausti naujų grynai benzininių transporto priemonių pardavimus. Toks sprendimas iškėlė dilemą „Honda Motor Co.“, „Nissan Motor Co.“ ir kitiems kompaktiškų automobilių gamintojams, nes dėl papildomų technologinių kaštų pirkėjams jie taps nebe tokie patrauklūs. Elektrifikacija galutinę kei kainą gali pakelti 1–2 milijonais jenų (9 600–19 200 dolerių), kitaip tariant, ją beveik padvigubinti, praneša „Tokyo Tokai Research“.

„Įperkamumas ir patogumas – visa kompaktiškų automobilių esmė, – pažymėjo Japonijos mažų transporto priemonių asociacijos vadovas Hitoshi Horii. – Šie automobiliai yra svarbūs mobilumui, veikia kaip infrastruktūra ir pakeičia viešąjį transportą.“

Kei klasės automobiliai yra įprasti kaimo vietovėse, kur viešojo transporto sistema neišvystyta. Jie puikiai tinka siauriems Japonijos keliams, iš kurių tik 85 proc. yra pakankamai platūs, kad juose prasilenktų du kei automobiliai. Šį skaičių gruodžio mėnesį nurodė Japonijos automobilių gamintojų asociacijos pirmininkas ir „Toyota Motor Corp.“ vadovas Akio Toyoda.

„Kei yra Japonijos nacionalinis automobilis“, – pabrėžė A. Toyoda. „Daihatsu Motor Co.“, „Toyota“ padalinys, gaminantis kei automobilius, neperėjo prie elektrifikacijos, tačiau stengiasi pasiekti anglies dvideginio neutralumą su dabartiniu energijos deriniu. „Miestiečiai galbūt ir gali išgyventi be kei automobilių, tačiau kaimuose jie nepakeičiami.“

Dešimtmečius trukęs ekonominis sąstingis Japonijos vartotojus paskatino rinktis kei automobilius. Japonijos mažų transporto priemonių asociacijos duomenimis, praėjusiais metais dėl pandemijos iš viso buvo parduota apie 1,7 milijono vienetų, tačiau pastaraisiais metais pardavimai buvo stabilūs.

Mitsubishi kei automobilis

Pandemijai žlugdant ekonomiką, o nedarbo lygiui Japonijoje pasiekus beveik 3 proc., vartotojų nuotaikos prastėja. Kei automobilių pabrangimas labiausiai atsilieptų mažesnes pajamas gaunantiems gyventojams, ypač senyviems žmonėms ir moterims, kurių dauguma dirba ne visą darbo dieną ir uždirba vidutiniškai mažiau negu vyrai. Asociacijos duomenimis, maždaug 40 proc. kei vairuotojų yra 60 metų ir vyresni, o užimtumo lygis tarp moterų, turinčių kei automobilį, yra dvigubai didesnis, palyginti su tomis, kurios nevairuoja.

„Jei kei automobilių kainos pradės kilti, jie nebeteks prasmės, – sakė Nozomi Hiramatsu, kuri prieš ketverius metus įkūrė savo ūkį šiaurės rytų Japonijoje. – Šis automobilis ir jo išlaikymas yra pigūs. Kei tinka mano gyvenimo būdui.“

Kainos augimas didesnių mokesčių pavidalu praeityje jau sulaukė neigiamo atsako. Kai antrojo dešimtmečio pradžioje vyriausybė ėmė svarstyti kei automobilių mokesčių didinimą, „Suzuki Motor Corp.“ pirmininkas Osamu Suzuki pareiškė, kad tai „kabinėjimasis prie silpnųjų“, rašoma laikraščio „Nikkei“ pranešime. Japonija 2015 m. galiausiai padidino mokestį naujai parduodamiems kei.

Pasak „Carnorama“ analitiko Takeshi Miyao, „Toyota“ ir „Honda“ kei automobiliams galėtų panaudoti savo hibridines technologijas, tačiau rizikuotų pralaimėti, jei baterijų kainos sumažėtų. Elektromobilių akumuliatorių paketai nuo 2019 m. iki 2020 m. atpigo 15 proc., o įkraunami hibridininiai paketai – tik 5 proc., praneša „BloombergNEF“. Hibridinių paketų kainos reikšmingai nepasikeitė.

Liūdniausias scenarijus japoniškų kei automobilių gamintojams būtų toks, kad į rinką pradės plūsti įperkami elektromobiliai iš Kinijos, kurie pervilios dabartinius kei klientus, sakė T. Miyao. „SAIC-GM-Wuling Automobile Co.“ keturvietis hečbekas „Mini EV“ Kinijoje tapo perkamiausiu ir yra vienas pigiausių rinkoje, nes kainuoja mažiau nei 5000 dolerių.

„Tikėtina, kad kei pajus maksimalų vyriausybės tikslo iki 2035 m. nutraukti benzininių automobilių pardavimą poveikį, – sakė T. Miyao. – Anksčiau ar vėliau juos praris elektrifikacijos banga.“