Veiklos svarba nesuteikia išimčių
Nepaisant egzistencinės svarbos, teisės aktai nenumato išimčių gynybos sektoriui – jam, kaip ir visiems ūkio subjektams, galioja draudimas sudaryti konkurenciją ribojančius susitarimus bei piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi. Tai reiškia, kad gynybos pramonės dalyviai, kaip ir visi ūkio subjektai, privalo laikytis draudimo sudaryti ribojančius susitarimus bei piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi. Dėl to organizacijos turi užtikrinti, kad tiek vadovai, tiek darbuotojai aiškiai suprastų jiems taikomus draudimus ir teisinius reikalavimus tiek kasdienėje veikloje, tiek atskirose veiklos srityse.
Konkurencijos priežiūros institucijos teikia metodinę pagalbą verslui ir jų asociacijoms, tačiau, priešingai nei kurios kitos reguliuojančios institucijos, net ir už pirmąjį pažeidimą taiko itin dideles baudas. Nustatytų pažeidimų atvejais jie ne konsultuoja, kaip ištaisyti klaidas, o skiria drakoniškas sankcijas, kurios kelia grėsmę įmonių ir asociacijų tolimesnei veiklai.
Partnerystės
Gynybos sektorius intensyviai plėtoja partnerystes, nes bendradarbiavimas leidžia tobulinti produktus, didinti gamybos mastą ir tokiu būdu judėti link tvariai veiklai sektoriuje taip būtinos plėtros. Siekdami apsaugoti investicijas ir skatinti įsipareigojimus bendrai vystomiems projektams, partneriai dažnai siekia į sutartis įtraukia teisinius saugiklius, tokius kaip išimtinumo ir nekonkuravimo susitarimai, išimtinio tiekimo įsipareigojimai ar numato kitas pagal savo efektą panašias sąlygas.
Tačiau jei šie susitarimai neatitinka konkurencijos teisės reikalavimų, jie gali būti laikomi draudžiamais susitarimais. Todėl labai svarbu, kad partneriai, kurdami bendrus projektus, užtikrintų jų atitiktį konkurencijos teisei.
2023 m. Europos Komisija skyrė rankinių granatų gamintojai Diehl 1,2 mln. Eur baudą už kartelinį susitarimą su gerokai mažesne Šveicarijos įmone SwissP Defence. Šios įmonės sudarė bendradarbiavimo sutartį dėl granatų komponentų tiekimo viena kitai bei granatų platinimo (distribucijos) Europoje. Sutarties priede buvo išvardytos kiekvienai įmonei priskirtos valstybės (rinkos). Kartelinio susitarimo įrodymais buvo pripažinta ne tik sutartis, bet ir įvairūs el. laiškai, susitarimai susitikimų specializuotose parodose metu.
Informacijos teikimo rizikos
Kita veiklos sritis, kur dažnai kyla didelė konkurencijos teisės pažeidimų rizika, yra informacijos mainai su kitomis įmonėmis. Keitimasis įvairaus pobūdžio komercinės reikšmės informacija su kitomis įmonėmis – tiek tiesiogiai, tiek per tarpininkus – gali kelti konkurencijos teisės pažeidimų riziką. Tai apima duomenis apie: kainodarą (pirkimo, pardavimo kainas, nuolaidas, maržas), sąnaudas, gamybinius pajėgumus ir kt.
Svarbu neužsimiršti, kad valstybės įstaigų ar valdžios institucijų atstovų tiesioginis dalyvavimas bendradarbiavimo procese neatleidžia nuo atsakomybės ir nepadaro viso informacijos apsikeitimo „legaliu“. Todėl bet koks duomenų dalijimasis, net ir dalyvaujant konferencijose ar prekybos parodose, turėtų būti atidžiai vertinamas konkurencijos teisės kontekste.
Viešieji pirkimai
Viešieji pirkimai yra dar viena didelės rizikos sritis, kuriai gynybos sektoriuje Konkurencijos taryba žada ypatingą dėmesį. Konkurencijos teisė nustato, kada jungtiniai pasiūlymai (bendras dalyvavimas viešajame pirkime jungtinės veiklos ar subrangos pagrindu) gali būti laikomi draudžiamais susitarimais, taip pat – kada įmonių ar jų darbuotojų koordinacija dėl dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose vertinama kaip kartelinis susitarimas.
Šių metų vasarį vykusiame Krašto apsaugos ministerijos ir Konkurencijos tarybos vadovybės susitikime pakartota nuostata skirti didesnį dėmesį viešųjų pirkimų procesams, siekiant užkirsti kelią galimiems konkurenciją ribojantiems susitarimams. Konkurencijos taryba planuoja organizuoti krašto apsaugos sistemos darbuotojams skirtus mokymus ir aktyviai teikti informaciją kartelių prevencijos bei šių pavojingų pažeidimų atpažinimo klausimais.
Konkurencijos taryba, žinoma, siekia ne tik kontroliuoti ir bausti, bet ir paskatinti konkurenciją vertindama teisės aktų bei jų projektų poveikį konkurencijai. Tai gali atverti naujų verslo galimybių gynybos sektoriuje.
„Kas, jeigu?“ Nors politikai ir visuomenė šiuo metu deklaruoja visokeriopą paramą gynybos sektoriui, tačiau geri darbai savaime nesuteikia imuniteto nuo kontroliuojančių institucijų sankcijų. Todėl gynybos industrijos dalyviai turėtų reguliariai kartu su konkurencijos teisės reikalavimus išmanančiais teisininkais peržiūrėti savo rizikos valdymo priemones.
