„Delfi TV“ laidos „Verslo požiūris“ svečiai LR Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas ir parlamentaras Eugenijus Gentvilas ir komunikacijos specialistas Andrius Baranauskas eteryje diskutavo, kokią įtaką draudimai padarė prekybininkams ir gamintojams bei su kokiomis kliūtimis susidūrė pati visuomenė.
„Smūgį patyrė ir Lietuvos visuomenė”
Daugiausiai pokyčių alkoholio ir reklamos sektorius patyrė 2017 metais visiškai uždraudus bet kokią alkoholio reklamą. Kaip laidoje „Verslo požiūris“ sakė A. Baranauskas, prisiminus šį laiką atmintyje jam iškyla minėtu laikotarpiu įsigytas žurnalas, kuriame jis pamatė išplėšytus puslapius. „Netikėjau, kad taip gali būti pasaulyje. Atrodo, kad tokia nesąmonė“, – sakė žinomas komunikacijos specialistas.
Anot „Delfi TV“ pašnekovo, sunku buvo suprasti draudimus, nes kuo geriau dirbs verslas, tuo geresnius atlyginimus verslininkai išgalės mokėti savo darbuotojams, o tai ilgainiui leis surinkti daugiau mokesčių. Galiausiai tai leis politikams lengviau įgyvendinti ir savo pažadus.
Pasiteiravus, kuriems verslams tapo sunkiausia išgyventi po 2017 m. priimtų draudimų, A. Baranauskas nedvejodamas paminėjo žiniasklaidą. „Tačiau smūgį patyrė ir Lietuvos visuomenė, nes jei žiniasklaida praranda pinigų, gali mokėti mažiau algų ir mažiau investuoti į kokybę, kuri svarbi visuomenei“, – sakė specialistas.

Tuo tarpu parlamentaras E. Gentvilas alkoholio reklamos draudimus nedvejodamas pavadino kompleksą turinčių žmonių priemone sutramdyti visuomenę ir alkoholio pramonę. Politikas kalbėjo, jog jau mėgino draudimus inicijavusiam Aurelijui Verygai rodyti Švedijos žurnaluose esančias alkoholio reklamas kaip pavyzdį, tačiau tik sulaukė atsako, jog neva į parduotuvę atėjęs žmogus atkreipia dėmesį tik į alkoholinio gėrimo stiprumą rodančius laipsnius. „Tai yra alkoholiko mentalitetas kai galvojama, kad žmonės alkoholinius gėrimus perka tik pagal laipsnius. Nukentėjo verslas, žiniasklaida, o kartu ir eilinis klientas, kuriam rūpi to gėrimo gamybos istorija, technologija, paplitimas, apdovanojimai. Visa tai pripažinta reklama ir net internetiniuose puslapiuose prekybininkai ir gamintojai negali to pateikti savo klientams. Klientui lieka tik į laipsnius žiūrėti.
Paradoksalu, bet prieš ką kovojo, tuo ir atsisuko. Esu užtikrintas, kad yra padaryta klaida ankstesniame Seime ir šiame Seime bandant pridėti įvairių dalykų, be kurių galima gyventi. Reikėjo panaikinti reklamos draudimą arba sušvelninti ir sušvelninti amžiaus klausimą iki 19 m“, – savo idėjomis dalijosi politikas.

Verslo ar sveikatos klausimas?
2021 m. E. Gentvilas inicijavo siūlymus sušvelninti tam tikrus ribojimus. Kilus diskusijai A. Veryga sakė, kad šios kadencijos Seimas nusprendė alkoholio kontrolės klausimus laikyti ekonomikos, o ne sveikatos politikos klausimais.
„Aš manau, kad tai yra ir verslo, ir sveikatos dalykai. Tautą girdyti nėra gerai. Paskui ją reikia gydyti, reabilituoti. Gaila, kad ponas Veryga alkoholį mato tik per sveikatos prizmę ir nemato per ekonomikos prizmę. Aš matau abi medalio puses arba visas problemų puses“, – laidoje „Verslo požiūris“ sakė politikas.

Jam pritardamas komunikacijos specialistas A. Baranauskas pasiūlė atkreipti dėmesį ir į laisvo asmens pasirinkimą. Laidos svečio nuomone, turėtų išlikti galimybė laisvai rinktis, ką pirkti ar varototi iki nekeliamos jokios problemos visuomenei.
Kaip vieną didžiausių problemos aspektų abu „Delfi TV“ laidos svečiai įvardijo tai, kad nors yra produktas ir leidžiama tam tikru laiku prekiauti alkoholiniais gėrimais, juos vartoti, bet neleidžiama apie juos pateikti daugiau informacijos pirkėjui. „Reklamos esmė yra skatinimas ir kvietimas vartoti, bet yra ir labai daug informacijos, kuri nėra skatinimas“, – užsiminė komunikacijos specialistas bei pridūrė, kad dar daugiau problemų verslams kyla dėl galimybių stokos išbandyti savo produkcijos reklamą rinkoje. Taip užkertamas kelias konkurencijai ir rinkoje lieka tik didieji žaidėjai.
Abu laidos svečiai sutiko, kad pastarieji draudimai padarė įtaką ir kraftinio alaus kultūrai. Unikalus produktas negali būti pristatomas bei kuriama atskira kultūra. A. Baranauskas taip pat pridūrė, kad nederėtų šio verslo ir demonizuoti. Vis dėlto greitų sprendimų abu laidos dalyviai nesitiki.