aA
Jei Lietuva nenori bendradarbiauti su Minsku, tada Minskas bendradarbiaus su Latvija, sako Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka. Kitaip tariant, dėl Lietuvos iniciatyvų prieš Astravo atominę elektrinę, Baltarusijos kroviniai gali būti nukreipti iš Klaipėdos uosto į Rygą.
Vienas Lukašenkos sakinys Lietuvoje pasėjo nerimą dėl svarbaus pajamų šaltinio
© DELFI / Orestas Gurevičius

Apie tai A. Lukašenka prabilo rugsėjo viduryje, po to, kai paskyrė naująjį ambasadorių Latvijoje Vasilijų Markovičių.

„Suprantate, kad išėjimo prie jūros pas mus nėra, ir jei Lietuva nelabai nori su mumis bendradarbiauti, tada reikia sutelkti dėmesį į Latviją“, – oficialioje Baltarusijos prezidento svetainė cituojamas A. Lukašenka.

Trečdalis krovinių

2017 metais Klaipėdos uoste iš viso pakrauta 43,17 mln. tonų krovinių. Iš jų 14,23 mln. tonų arba 33 proc. teko Baltarusijai. Todėl, jei pietinės Lietuvos kaimynės vadovas kalba rimtai, tai reikštų reikšmingus praradimus tiek Klaipėdos uoste dirbančioms, tiek krovinius transportuojančioms įmonėms.

A. Lukašenkos žodžius praėjusią savaitę per Vyriausybės valandą Seime komentavo susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

„Pirmiausia, aišku, nesmagu, kad mūsų kaimynai naudojasi padėtimi dėl Astravo elektrinės. Mes vylėmės, kad galbūt jie mus tuo klausimu parems, bet matome, kad taip nėra. Faktiškai per Lietuvą važiuoja du baltarusiški srautai: tai trąšos, didžioji dalis, absoliučiai didžioji dalis – trąšos, „Belkalio“ trąšos, ir naftos produktai.

Abi tiekimo grandinės yra atidirbtos ne pirmi metai, pas mus yra visa įranga, sudėlioti geležinkelių grafikai, traukiniai važiuoja be sustojimų pačiu greičiausiu įmanomu būdu, ir tas kelias jiems yra pigiausias“, – sakė jis.

Nesmagu, kad mūsų kaimynai naudojasi padėtimi dėl Astravo elektrinės. Mes vylėmės, kad galbūt jie mus tuo klausimu parems.
R. Masiulis

Ministro teigimu, ekonominių paskatų baltarusiams ką nors keisti nėra.

„Tikime, kad mūsų sąlygos yra pačios geriausios, ir tą produktą, tą srautą mes labai vertiname. Dėl jo daug dirbame, tiek geležinkeliai, tiek Klaipėdos uostas deda labai daug pastangų ne tik išlaikyti, bet ir padidinti tą krovą.

Be abejo, konkurencija su Latvija visada didelė, ypač Latvijoje senkant rusiškų krovinių srautams desperacijos yra daugiau. Jūs tą matote ir viešojoje erdvėje, ir per komunikaciją, ir kitur, bet ta konkurencija niekur nebuvo pradingusi, ji buvo visą laiką. Mes puikiai suprantame, kad turime parodyti sąlygas, duoti geras kainas“, – sakė R. Masiulis.

Rokas Masiulis
Rokas Masiulis
© DELFI / Domantas Pipas

Klaipėdos uosto vadovybė kaip tik šią savaitę svečiuojasi Minske, kur vyksta tarptautinė transporto ir logistikos paroda „Transportas ir logistika“.

„Kaip rodo praktika, Lietuvos ir Baltarusijos partnerystė yra naudinga abiems pusėms, jau daug metų darniai veikia abiejų šalių verslo santykių mechanizmas visoje transporto sistemoje“, – pranešime žiniasklaidai cituojamas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus.

Apie Klaipėda, kaip ekonomiškiausią pasirinkimą baltarusiams, kalbėjo ir Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) viceprezidentas Arūnas Laurinaitis.

„Mūsų šalies verslas siekia teikti kokybiškas paslaugas už tinkamą kainą. Vežti baltarusiškas prekes per Latvijos uostus yra paprasčiausiai ekonomiškai nenaudinga. Konkuruojant pasaulinėje rinkoje yra labai svarbu optimizuoti savo tiekimo grandinę, kad galėtum galutiniam pirkėjui pasiūlyti tinkamą kainą.

Lietuva turi gerai išvystytą geležinkelių infrastruktūrą, uostą, kuris yra pastoviai modernizuojamas, kokybiškas paslaugas teikiančius kelių vežėjus. Mes norėtume atkreipti dėmesį, kad vienas svarbiausių mūsų valstybės darbų, norint išlaikyti baltarusiškų krovinių tranzitą per Lietuvą, yra pasienio infrastruktūros modernizavimas ir žmogiškųjų išteklių muitinės tarnyboje užtikrinimas“, – sakė jis.

Arūnas Laurinaitis
Arūnas Laurinaitis
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

A. Laurinaitis pridūrė, kad baltarusiškų prekių tiekime per Klaipėdos uostą dalyvauja daug verslo įmonių, tarp kurių yra daug LPK narių. Konfederacijoje taip pat veikia Lietuvos-Baltarusijos verslo taryba.

Nori nubausti Lietuvą

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto doktorantas Marijušas Antonovičius A. Lukašenkos žodžius pavadino derybine taktika.

„Iš esmės norisi nubausti Lietuvą už jos poziciją Astravo atžvilgiu. Tai dabar yra paraginimas Lietuvai ir Latvijai konkuruoti tarpusavyje, kas pasiūlys geresnes sąlygas.

Šiuo atveju, manau, kad negalima atmesti, jog latviai pasiūlys kažkokį paketą priemonių, kurios padarys eksportą pigesniu. Tačiau žvelgiant į atstumus, transporto kaštus, Lietuva geografiškai yra patogiausia. Latviai turėtų tikrai kažką tokio sugalvoti, kas patrauktų baltarusių dėmesį“, – sakė jis.

Pašnekovas priminė, kad Lietuva ir Latvija niekada neturėjo bendro požiūrio į Astravo AE. Vis dėlto, jis latvių pozicijos šioje situacijoje nevadina išdavyste.

„Daugiau prasmės yra kalbėti apie tai, kodėl mūsų užsienio politika nesugeba Latvijos palenkti į mūsų pusę. Kodėl to bendradarbiavimo nėra? Gal mes turime per mažai įtakos svertų Latvijoje? Tokie klausimai turi daugiau prasmės“, – teigė politologas.

M. Antonovičius apibendrino, kad Lietuvos ir Latvijos santykiai yra sudėtingi.

„Yra Astravo klausimas, be to, Latvija daug lėčiau juda energetinės nepriklausomybės link. Trečiąjį Europos Sąjungos energetikos paketą jie įsivedė vėliausiai iš Baltijos šalių. Buvo daug nesutarimų dėl suskystintųjų gamtinių dujų terminalo, kai jis buvo statomas – iš esmės Lietuva vietoje to, kad statytų bendrą visoms Baltijos šalims, vienašališkai paėmė ir pati pasistatė už savas lėšas“, – sakė jis.

Latvijos politikoje didelę įtaką turi oligarchai, yra daug verslo interesų Rusijoje.
M. Antonovičius

M. Antonovičius patarė nustoti vadovautis paplitusiomis klišėmis esą latviai turi panašią kalbą, apskritai yra lietuvių „braliukai“.

„Latvijos politikoje didelę įtaką turi oligarchai, yra daug verslo interesų Rusijoje. Kai nueiname į realią politiką, realius sprendimus Europos lygmeniu, tai iš esmės matome, kad su latviais yra labai sudėtinga bendradarbiauti“, – sakė jis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
2.0000

„Biotechpharma“ pradeda antikūnų gamybą kovai su koronavirusu

„Northway“ įmonių grupei priklausanti biofarmacinių produktų vystymo paslaugas tiekianti...

Ryškėja Kauno Silicio slėnio kontūrai (4)

Praeityje kariškiams priklausiusioje 30 hektarų aviacijos gamyklos teritorijoje S. Dariaus ir S....

„Daimler“ dėl „dyzelgeito“ skandalo JAV sumokės 2,2 mlrd. dolerių baudų ir kompensacijų (3)

Vokietijos autopramonės milžinė „ Daimler “ pasiekė susitarimus dėl 2,2 mlrd. dolerių (apie...

SAM įspėja dėl tinklinių kaukių: tokias dėvintiems gresia bauda nuo 500 eurų (211)

Feisbuke plintant skelbimams apie parduodamas skylėtas kaukes iš tinklelių ar kitų medžiagų...

Mačiulis kritikuoja valstybės dalijamas išmokas: taškome pinigus į kairę ir dešinę įspėja dėl ekonomikos perkaitimo (190)

Vėl daugėjant sergančių koronavirusu skaičiui, „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas teigia,...

Top naujienos

Lietuvos įtakingiausieji 2020: popkultūros sąrašuose garsieji influenceriai įtaka pasigirti negali

Naujienų portalas „Delfi“, kaip ir kasmet, skelbia naujausius šalies pramogų pasaulio...

Daugiabučių gyventojų laukia pokyčiai: nepaklūstantiems išrašys baudas (119)

Kai kurių daugiabučių gyventojų laukia nemaži pokyčiai. Jie turės pamiršti butuose esančius...

Rusijos COVID-19 vakcinai – PSO verdiktas (64)

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ketvirtadienį pareiškė, kad Rusijoje šią savaitę...

Istorinis Valančiūno vakaras: surinkęs trigubą dublį išgelbėjo „Grizzlies“ sezoną (64)

Vienas geriausių karjeros rungtynių sužaidęs Jonas Valančiūnas užfiksavo savo pirmąjį...

Gydytojas Morozovas atsakė į visus klausimus apie relfiuksą – sau padėti galite ne tik vaistais (11)

Kas penktas mūsų jaučia tą simptomą bent kartą per savaitę, o vienas iš penkiolikos –...

Adam Tooze

Štai jums ir Naujoji Europa – jei tik pavyks ją išsaugoti (5)

Europai pavyko žengti didžiulį žingsnį – tačiau ji vis dar gali suklupti.

Populiarus pasaulyje testas nustato, koks darbas žmogui tinka labiausiai: išbandykite ir jūs

Į klausimą, kodėl dirba tai, ką dirba, žmonės paprastai atsako, kad jie visuomet domėjosi ta...

Indijoje koronavirusas grąžina vaikų darbą: viskas – dėl nepritekliaus (12)

Koronaviruso pandemija stumia Indijos vaikus iš mokyklų į ūkius bei gamyklas versdama dirbti ir...

Režisierius Saulius Baradinskas – apie muzikinį projektą, 3 metus psichoterapijos ir laimingų santykių su Beata Tiškevič paslaptį (4)

Kino režisierius Saulius Baradinskas jau kurį laiką kuria projektą „Sapiens music“, kuriame...

Rusų opozicionierius: pokyčiai Baltarusijoje – jau netrukus, Lukašenka gali rinktis tik iš dviejų variantų (839)

Po vadinamųjų prezidento rinkimų prasidėjus protestams Baltarusijoje Rusijos opozicijos...

|Maža didelių žinių kaina