Nors pastaruoju metu vis dažniau kalbame apie žmonijos vartotojiškumą, susvetimėjimą ir panašius skaudulius, dažniausiai elgiamės priešingai. Juk daugumai patinka kas metus ar dvejus pasikeisti išmanųjį telefoną ar kompiuterį, už kurių slepiamės nuo aplinkinių ir bendraujame lyg pro stiklą. Vis dėlto atsiranda žmonių, raginančių stabtelėti ir pamąstyti, kur link einame. Vienas iš jų – Adomas Dzedulionis. Jauno vyro įkurti tinklalapiai geresnispasaulis.lt ir kooperuokimės.lt kviečia lankytojus kartu spręsti vartojimo problemą ir stiprinti bendruomeniškumą.

Idėja kilo Australijoje

Projektas „Geresnis pasaulis“ kviečia publikuoti skelbimus ir už dyką atiduoti nereikalingus daiktus tiems, kam jie dar gali praversti, taip pat perdirbti ir dar sykį panaudoti dalykus, kuriuos šiaip išmestume. Na, o „Kooperuokimės“ kviečia ieškoti bendraminčių įvairiai veiklai, kambario draugų ir panašiai.

Šie projektai atsirado tarsi savaime, nesiekiant užsidirbti ar išgarsėti – iki šiol A. Dzedulionis daugelį dalykų kūrė visiškai savo iniciatyva.

„Tiesą sakant, viskas prasidėjo nuo projekto „Geresnis pasaulis“. Prieš kokius trejus ketverius metus tiesiog pamaniau, kad tai labai gražus domeno pavadinimas, ir jį nusipirkau. Tada dar neturėjau idėjos, ką su juo daryti. Paskui išvažiavau mokytis į Australiją. Grįžęs ir sugalvojau, ką daryti su „Geresniu pasauliu“.

Nusisamdžiau pažįstamą programuotoją ir pradėjome kurti puslapį, kuriame daiktai atiduodami nemokamai. Ilgainiui jame atsirado kategorija „Kooperuokimės“. Projektui augant pamačiau, kad ši dalis kaip sudedamoji jau per didelė, todėl reikia atskiro puslapio. Taip ir atsirado kooperuokimės.lt“, – pasakojo pašnekovas.

Adomas Dzedulionis
„Mintis apie „Geresnį pasaulį“ kilo Australijoje matant, kiek daug gerų daiktų išmetama turtingose kapitalistinėse šalyse. Gali nieko nepirkti ir tiesiog viską susirinkti. Kalbu ne apie šiukšles, o apie normalius daiktus: plazminius televizorius, baldus, buitinę techniką. Susimąsčiau, kad visi daug kalba apie vartojimą, aplinkos teršimą, bet elgiasi priešingai. Kam tuomet ką nors pirkti, jeigu aplinkiniai dar gerus daiktus gali tiesiog atiduoti? Tokia ir buvo pirminė „Geresnio pasaulio“ idėja“, – pasakojo kūrėjas.

„Kaip jau minėjau, pagrindinis projektas buvo „Geresnis pasaulis“. „Kooperuokimės“ turėjo būti tiesiog atšaka, bet išėjo atvirkščiai – jis įgijo visiškai kitokį pagreitį.

Kadangi viską dariau savo lėšomis, beveik nebuvo reklamos. Na, pasigaminau šiek tiek lipdukų, laisvu metu brūkštelėdavau kam nors laišką, ir tiek. Laimė, projektas augo savaime. Tai ir buvo šiek tiek netikėta. Dabar su tuo pačiu programuotoju sutarėme dar šiek tiek padirbėti, nes matome, kad sėkmingai judame į priekį“, – džiaugėsi A. Dzedulionis.

Nori skatinti bendruomeniškumą

Pagrindinis „Kooperuokimės“ tikslas – skatinti mažų būrelių, bendruomenių kūrimąsi. Sritys gali būti pačios įvairiausios: nuo krepšinio iki bendro važinėjimo į darbą.

„Mane gal įkvėpė ir gumtree.com, didžiausias skelbimų puslapis Australijoje ir Didžiojoje Britanijoje, kuriuo teko naudotis. Jame yra tokių kategorijų, kurios davė užuominą, ką būtų galima daryti „Kooperuokimės“. Lietuvoje nieko tokio nebuvo, nebent feisbuke kas nors bandydavo kurti tam tikras bendruomenes. Tai labai smagus dalykas. Juk iš kooperacijų tik nauda. Pamaniau, kad reikėtų sukurti terpę, kurioje galėtų susitikti visi, kas to nori“, – sakė A. Dzedulionis.

Internetas bendruomenėms atveria kaip niekada daug galimybių. Virtualiojoje erdvėje daug lengviau rasti bendraminčių ir juos suburti. Ar toks projektas kaip „Kooperuokimės“ išvis galėtų egzistuoti be interneto? „Gal ir įmanoma. Iš tikrųjų juk tai skelbimų platforma, todėl galime, pavyzdžiui, Lukiškių aikštėje pastatyti didžiulę skelbimų lentą ir lipdyti raštelius. Kita vertus, internetas atriša rankas, leidžia lengviau pasiekti vieniems kitus. Žmonės gali rasti vienas kitą skirtinguose miestuose arba kooperuotis dėl specifinės veiklos.

Atsirado labai įdomių skelbimų. Pasirodo, žmonės užsiima tokiais dalykais, apie kuriuos aš net nesu girdėjęs“, – šyptelėjo pašnekovas.

Iki šiol A. Dzedulionis pats tvarko su abiem projektais susijusius išlaidų klausimus, nors negauna jokios finansinės naudos. Tokia situacija jo negąsdina, nes, kaip pats sako, ne pelno ir siekta. Labiausiai jam norėjosi įgyvendinti kilusias idėjas.

„Viską pradėjau be konkrečios idėjos. Nežinojau, ar tai bus socialinis projektas, ar verslas. Tiesiog norėjau pabandyti įgyvendinti savo sumanymus, o kas iš to išeis, ne taip ir rūpėjo.

Jeigu „Kooperuokimės“ taps labai lankomas ar bent pasieks tokį lankomumą, už kurį reklamos davėjai moka pinigus, tai kodėl ne. Dar vienas variantas yra gauti paramą iš valstybės ar Europos Sąjungos institucijų“, – sakė A. Dzadulionis.

Ir maži projektai gali prisidėti prie pasaulio gerinimo

A. Dzedulioniui nerimą kelia augantis vartojimas. Nors Lietuvoje tai dar ne taip stipriai juntama, ko gero, tik laiko klausimas, kada susidursime su šia problema.

„Kodėl manome, kad įsigyti daiktai padarys mus laimingesnius? Tiesiog mums taip tvirtina pardavėjai. Aš nenoriu su tuo taikstytis. Aišku, Lietuvoje viskas dar nėra taip toli pažengę, daug didesnė bėda Vakaruose. Ten vartojimo kultūros pagreitis labai didelis. Ekonomistai gal sakėtų, kad tai gerai, kad to reikia ekonomikai, bet, tarkime, net ir buitinė technika gaminama ribotam laikui, o jis vis trumpesnis“, – pastebėjo pašnekovas.

Tokie projektai kaip „Geresnis pasaulis“ ir „Kooperuokimės“ bando bet šiek tiek pristabdyti vartojimo kultūros augimą, pasiūlyti žmonėms alternatyvą.

„Daug kas priklauso nuo žmonių sąmoningumo ir tokių projektų sėkmės. Jaunimas yra itin imlus madai ir pasiduoda prekybininkų veiksmams. Manau, jeigu vartojimo mažinimą pateiksime kaip madingą, galime šį tą pasiekti, o jei tik mokysime – ne.

„Geresnis pasaulis“ ragina lėtinti gyvenimo tempą, mažinti vartojimą. „Kooperuokimės“ iš dalies prie to irgi prasideda, bet jo pagrindinis tikslas yra skatinti bendruomeniškumą, mažinti svetimėjimą“, – sakė projektų kūrėjas.

Panašu, kad motyvacijos A. Dzedulioniui netrūksta. Jis sako jau seniai besidomintis pankų kultūra, kurios etiniams principams bendruomeniškumas ir požiūris „pasidaryk pats“ yra itin svarbus. Būtent ši pasaulėžiūra lemia norą toliau stengtis, bandyti bent šiek tiek pakeisti pasaulį.

„Pagridinė motyvacija plėtoti projektą „Kooperuokimės“ kyla iš to, kad jis auga net nereklamuojamas. Vadinasi, žmonėms to reikia.

Su „Geresniu pasauliu“ susijusios tam tikros asmeninės ambicijos. Esu daug kartų matęs, kaip išmetami geri daiktai, ir susidūręs su itin skurdžiai gyvenančiais žmonėmis. Man nesuvokiama, kodėl taip yra. Galų gale man tiesiog patinka originalūs daiktai, originalūs dizaino sprendimai, „do it yourself“ požiūris“, – šyptelėjo A. Dzedulionis.

Naujame „bzn start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie „Švaros broliai” įkūrėjus Andrių ir Evaldą Kinderius, kurie prieš 15 metų atidarę nedidelę plovyklą, dabar džiaugiasi holdingu, kuriame dirba daugiau nei 500 darbuotojų. Numeryje apžvelgiamos verslo galimybės Baltarusijoje, nuo mokesčių iki verslo kultūros aspektų, žurnalistinis tyrimas, kuriame susipažinsite su atlikta apklausa „Į kokį verslą lietuviai investuotų ir kokia pradžios kaina?” . Taip pat startuolį „Chimp Inn”, kurį sumanė Artūras Meškelė. Jo sugalvotas įrankis padeda žmonėms įvairias pramogas išmėginti nemokamai. Taip pat sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.