Pasak Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės Astos Kubilienės, tiek per suaugusiųjų susibūrimus vartojamas alkoholis, tiek per vaikų šventes geriamas vaikiškas šampanas formuoja vaiko įpročius. Kuriamas elgsenos modelis, kad šventė yra neįmanoma be alkoholinių gėrimų. Vaikams formuojasi teigiamos nuostatos vartoti alkoholinius gėrimus, tad tikėtina, kad vėlesniame amžiuje vaikui gali kilti noras pabandyti ir tikrų alkoholinių gėrimų. Daugelis tėvų nė nesusimąsto, kad taip netinkamai ugdo savo vaikus.

Mokslo tyrimuose daromos išvados, kad reklamą televizijos eteryje vaikai sugeba atskirti nuo penkerių metų amžiaus, o sąmoningai ją įvertinti gali tik sulaukę septynerių aštuonerių metų amžiaus. Tačiau visi jie nepajėgia apsisaugoti nuo ilgalaikio spaudimo, kurį sukuria nuolat gaunami reklamos stimulai. Pavyzdžiui, dar 1991 metais belgų mokslininkai nustatė, kad įžymybių ar animacinių filmų herojų naudojimas reklamoje iš esmės panaikina vaikų sugebėjimą atskirti reklamą nuo įprasto žiniasklaidos turinio. Pastaraisiais metais nagrinėjama, kad jau nuo 4-6 metų amžiaus vaikams siunčiamos reklamos žinutės sėkmingai virsta jų prašymais Kalėdų dovanoms.

Tabako kontrolės sistemoje jau keleri metai veikia draudimas gaminti ar parduoti žaislus, maisto produktus ir kitas prekes, kurių dizainas imituoja tabako gaminius ar jų vienetinius pakelius. Ši nuostata leido iš prekybos pašalinti visus vaikams skirtus saldainius, imitavusius rūkalus.

Socialiai atsakingas verslas turėtų ne tik nenaudoti alkoholinių gėrimų formos (šampano buteliai, iššaunantys kamščiai, smarkiai putojantys gėrimai) ir su animacinių filmų simboliais nepiršti jų reklamos nesuvokiantiems vaikams.

Pasak pataisas pristačiusios Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės „valstietės“ Astos Kubilienės, tokios prekės ugdo vartoti alkoholį ir daro įtaką vaikų mastymui – kuriamas modelis, kad šventė neįmanoma be alkoholio.

„Ikimokyklinių įstaigų specialistai atkreipia dėmesį, kad vaikai, švęsdami šventes, imituoja suaugusiųjų elgesį – prieš gerdami vaikišką šampaną, susidaužia taures, svirduliuoja, stumdosi, taip imituodami apgirtusių žmonių elgesį“, – teigė parlamentarė. Ji priminė, kad pataisas teks derinti su Europos Sąjunga.

Konservatorius Arvydas Anušauskas suabejojo, ar pataisos duos naudos be tėvų požiūrio į alkoholio vartojimą.

„Vaikų imitacinis elgesys nepasibaigs tuo metu, kai nuo stalo bus nuimtas kažkoks alkoholio gėrimą imituojantis butelys, o tėvų elgesys nesikeis“, - tvirtino A. Anušauskas.

A. Kubilienė analogišką pasiūlymą teikė 2016 metų pabaigoje, bet paskui jį atsiėmė. Pasak parlamentarės, tada lentynose ji matė 2 ar 3 vaikiško šampano rūšis, o šiuo metu – gerokai daugiau.

„Jeigu nieko nedarysime, ateityje bus dar daugiau“, – prognozavo A. Kubilienė.

„Valstietis“ Robertas Šarknickas pastebėjo, kad putojančio alkoholio gėrimą imituoja ir kai kurie gaivieji gėrimai.

„Tarkime limonado, kokakolos... kai atidarai dangtelį, yra garsas ir putos, kurios taip pat sukelia asociacijas su šampanu. Kaip į tai žiūrite?“ – klausė parlamentaras.

„Gal tai yra ateities dalykas“, – atsakė A. Kubilienė.

Lietuvos mokinių parlamento nariai dar 2010 metais Seime kėlė klausimą dėl vaikiško šampano ir kitų alkoholį imituojančių gėrimų pašalinimo iš apyvartos.

Lietuvoje jau draudžiama parduoti žaislus, maisto produktus ir kitas prekes, kurios primena tabako gaminius ar jų pakuotes.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (184)