Pirmadienį Raigardo pasienio poste iš Baltarusijos įvažiavo du vilkikai. Lietuvos pasieniečiai, muitinė juos praleido, esą dokumentai tvarkingi, kroviniai – legalūs.

Tačiau važiuoti gilyn į Lietuvą neleido iš Baltarusijos atvykę žurnalistai ir aktyvistai. Jie užblokavo vilkikams kelią ir lietuviams juos pasiūlė patikrinti dar kartą. Esą kroviniai – nelegalūs, trąšos – iš Baltarusijos „Grodno Azot“ gamyklos, kuriai įvestos ES ir JAV sankcijos.

Muitinė sugrąžino vilkikus ir, panašu, kad baltarusių aktyvistai neklydo.

„Kauno apygardos prokuratūra vadovauja ikiteisminiam tyrimui dėl tarptautinių sankcijų pažeidimo“, – sakė Kauno apygardos prokuratūros atstovė Tautvilė Merkevičiūtė.

Schema, kaip šie du vilkikai bandė apeiti sankcijas – banali. Pačioms azoto trąšoms – sankcijos nėra įvestos, jos įvestos tik jas gaminančiai įmonei – „Grodno Azot“.

„Tai yra skylė ES sankcijose, nes jos pritaikytos kompanijai „Grodno Azot“, bet ne jos produkcijai“, – sakė „Sienos“ vadovas Šarūnas Černiauskas.

Taigi baltarusiai steigia naujas įmones ir dokumentuose nurodo, kad trąšos yra ne iš „Grodno Azot“.

„Kaip bebūtų, „Grodno Azot“ yra vienintelė azoto trąšų gamintoja Baltarusijoje“, – teigė „Belarussian investigative center“ įkūrėjas Stas Ivaškevič.

Dėl dviejų vilkikų situaciją dabar tirs Kauno prokurorai.

„Yra įtariama, kad pateiktuose tranzito deklaracijos dokumentuose buvo nurodyta kita įmonė, kuri nėra įrašyta į sankcionuojamų įmonių sąrašą“, – teigė prokuratūros atstovė.

Tačiau svarbiausia, anot šią schemą atskleidusių žurnalistų, kad trąšos iš sankcionuojamo „Grodno Azot“ per Lietuvą vežamos masiškai – naudojant geležinkelius, Klaipėdos uostą.

„Į Lietuvą, per Lietuvą, naudojant Klaipėdos uostą iš esmės šios sankcijos visiškai neveikia. Jiems tereikia atidaryti naujas kompanijas, kurios perka iš „Grodno Azot“. Dabar lietuviai jau žino apie vieną tarpinę kompaniją, bet Baltarusijos valdžia šiandien gali atidaryti 100 naujų“, – sakė S. Ivaškevič.

Bet Lietuvos tarnyboms, geležinkeliams ir uostui, nekėlė įtarimų, ar Baltarusijoje yra daugiau karbamido gamintojų be „Grodno Azot“. Muitinė situaciją komentuoti atsisakė motyvuodama, kad vyksta ikiteisminis tyrimas, o pasieniečiai tikino, kad jie tikrina tik vairuotojų ir vilkikų dokumentus, bet ne krovinius.

„Esmė yra neįjungti aliarmų nei muitinėje, nei geležinkeliuose, nei pasienio tarnyboje, o aliarmai šiuo atveju reaguoja į krovinio siuntėją. O kadangi siuntėjas – ne „Grodno Azot“, kita įmonė, aliarmas nesuveikia“, – aiškino Š. Černiauskas.

Įsitraukusios gali būti ir Lietuvoje registruotos įmonės.

„Manau, kad Lietuva išeina tranzite ir gelbėjas tas momentas, kad importavus į Lietuvą, tai galima toliau vežti į Europą teikiant dokumentus, kad pagaminta Lietuvoje“, – sakė Lietuvos trąšų gamintojų asociacijos prezidentas Arminas Kildišis.

Žurnalistams pradėjus domėtis susisiekimo ministras sako kreipęsis į prokurorus.

„Savaitės pradžioje kreipiausi į prokuratūrą, pateikęs visus duomenis, kad būtų išsiaiškinta, ar yra sankcijų pažeidimas. Aš turiu pagrindo manyti, kad tam tikros schemos yra, kurias nuolat kažkas išbando ir bando pritaikyti Lietuvoje“, – sakė Marius Skuodis.

Anot baltarusių tyrėjų, tokios skylės sankcijose, kaip dabar nustatytos per Lietuvą, tik apdovanoja Lukašenką.

„Grodno Azot“ vėl uždirba normalius pelnus, trąšos gaminamos naudojant dujas, Europoje dujos dabar brangios, bet kai Rusija užpuolė Ukrainą, o Baltarusija suteikė teritoriją atakai, Putinas ir Lukašenka sutarė kad Baltarusija 3 metus dujas gaus labai pigiai.

Europos klientai dabar pirkdami trąšas apdovanoja Lukašenką už tai, kad jis padėjo užpulti Ukrainą“, – aiškino S. Ivaškevič.

Užsienio reikalų viceministras sakė, kad sankcijos nuolatos peržiūrimos.

„Tiek sankcijų Baltarusijai griežtinimas, tiek galimybių apeiti sankcijas mažinimas“, – teigė jis.