Anot didelę patirtį rinkoje turinčios maisto technologės Jurgitos Vilktrakienės, prieš pradedant įgyvendinti nuosavo restorano, kavinės ar desertinės idėją, būtina įsivardinti, koks produktas bus įstaigos konkurencinis pranašumas. Taip pat – ar pakaks laiko ir energijos verslo vystymui.

„Pradedant svarbiausia turėti išskirtinį produktą ar gaminį, kuris ir bus verslo variklis. Taip pat, ne mažiau svarbu žinoti, kad šis verslas reikalauja pilno įsitraukimo, tad savo gyvenimą reikės pradėti planuoti iš naujo. Labai nesunkiai galima pajausti, ar šeimininkas dirba vietoje, ar paleidęs darbuotojus dirbti kaip jie išmano. Tai daro tikrai itin didelę įtaką maitinimo verslo sėkmei“, - pranešime cituojama „Kitchen Rules“ maisto technologė Jurgita Viltrakienė.

Paklausta apie pagrindinius iššūkius, su kuriais susiduria daugelis pradedančiųjų maitinimo versle, specialistė išskiria skubotus sprendimus besirenkant patalpas bei įrangą.

„Dažnai užsidegę šeimininkai nesilaiko eiliškumo, dirba chaotiškai, mano, kad viską gali patys, ko pasekoje padaro daug netinkamų sprendimų. Tai kainuoja brangiai – laiko ir finansine prasme. Vienas iš pavyzdžių: nusiperka įrenginius, atlikę remontą supranta, kad elektros galingumas patalpose nepakankamas. Na, o grubiausia klaida yra tada, kai neįvertinamas licencijos gavimo sudėtingumas, patalpoms esant gyvenamosios paskirties name“, - sako „Kitchen Rules“ maisto technologė.

Strateginis virtuvės išplanavimas ir lankytojų zonos koncepcija

Kiekvienam verslininkui vienas iš svarbiausių klausimų yra laikas. Specialistės teigimu, mažiesiems restoranams startuoti gali pakakti ir mėnesio, tačiau didiesiems veiklos pradžią planuoti reikia gerokai iš anksčiau.

„Viskas priklauso nuo to, kokio dydžio projektas ir kiek tinkamos patalpos numatytam įstaigos konceptui. Mažos, nedidelio biudžeto kavinės gali pasiruošti ir per keliasdešimt dienų, tačiau rimtesnių objektų vien projektavimas užtrunka tarp vieno ir dviejų mėnesių“, - sako J. Viltrakienė

Kalbėdama apie svarbiausios – virtuvės – zonos projektavimą, J. Viltrakienė pataria planuoti strategiškai. Zonų išdėstymas lems darbo našumą ir patogumą personalui.

„Virtuvė neapsiriboja tik virtuve. Patalpų planas turi atitikti higienos reikalavimus, reikia numatyti visas būtinas erdves ir zonas bei išdėstyti jas taip, kad srautai nesikirstų, būtų patogu dirbti, nereikėtų švaistyti laiko bei jėgų nešiojant, bėgiojant produktų ar patiekalų. Jeigu projektas netrumpalaikis, labai svarbu pasirinkti kokybišką, ilgaamžį, pagrindinį darbo įrenginį“, - pataria ekspertė.

Tuo tarpu lankytojų zoną specialistė pataria planuoti remiantis bendrąja įstaigos idėja – ką norima perteikti restorano lankytojui.

„Svarbu, kad atėjus į kavinę ar restoraną svečias jaustųsi pastebėtas, laukiamas, kad aplinka bei aptarnavimas atitiktų įstaigos nuotaiką. Gerą įspūdį palieka patogumas, švara, kokybė, socialinis bei ekologinis aspektas. Be abejo, be išskirtinio produkto – visi šie įspūdžiai greitai nublanksta, nes nebėra ko grįžti“, - sako J. Viltrakienė.

Renkantis įrangą – prioritetas energijos ir laiko taupymui

Viena yra projektas, o antra – kokybiškas jo įgyvendinimas realybėje. Profesionalios įrangos ekspertas Andrius Anisimenka pabrėžia, kad moderni įstaiga neatsiejama nuo įrenginių, taupančių energijos ir laiko kaštus.

„Daugiausiai dėmesio rekomenduojame skirti pagrindiniams gamybiniams įrenginiams – jie turėtų būti ne tik kokybiški, bet ir taupantys laiko bei energijos išteklius. Ne paslaptis, kad būtent elektra sudaro bene didžiausias restorano sąnaudas“, - teigia „Įranga restoranams“ vadovas Andrius Anisimenka.

Paklaustas apie tai, kokios įrangos pasirinkimui reikėtų skirti daugiausiai dėmesio, „Įranga restoranams“ vadovas išskiria kepimo ir šaldymo įrenginius bei darbinės zonos ergonomiškumą.

„Reikalinga įranga priklauso nuo įstaigos koncepcijos. Vis dėlto daugumoje restoranų, kavinių, gamybinių cechų ar kepyklų, svarbiausia yra profesionali konvekcinė krosnis, pakankamas šaldymo įrenginių skaičius ir ergonomiškai išdėstyta, erdvi darbastalių zona. Renkantis krosnį svarbu, kad ji turėtų tiek kepimo, tiek kepimo ir virimo garuose funkcijas. Tuo tarpu tiek šaldytuvai, tiek darbastaliai gamybinėje erdvėje turėtų būti pagaminti iš nerūdijančio plieno, būti lengvai prižiūrimi, ilgaamžiai ir užtikrinti reikiamą darbinį plotą personalui“, - sako A. Anisimenka.

Anot eksperto, dauguma pradedančiųjų verslininkų susidūrę su didele įrangos gausa, neretai, pasirenka įrenginius, nepateisinančius jų lūkesčių ar gerokai viršijančius jų poreikius, taip permokėdami ne tik už prietaisus, bet ir už energijos kaštus.

Nuosavo restorano atidarymas
„Šiandieninė rinka kasdien pasiūlo naujų, modernių sprendimų, kaip taupyti personalo laiką ir energijos išlaidas bei užtikrinti dar geresnę maisto gamybos kokybę. Natūralu, kad pradedantįjį verslininką pasirinkimo gausa klaidina. Šiuos klausimus protinga patikėti specialistų komandai“, - sako „Įranga restoranams“ vadovas.

Anot eksperto, įrangos tiekėjus restorano savininkas turėtų pasirinkti atsižvelgiant į keletą veiksnių – rekomendacijos, garantiją, aptarnavimo ir priežiūros laikotarpį. A. Anisimenkos teigimu, profesionalus tiekėjas turėtų suteikti ne mažiau kaip metų garantinę priežiūrą.

Klaida – pradėti be išskirtinės koncepcijos ir rinkodaros plano

Vis dėlto patalpos, projektas, įranga, higienos ir kiti reikalavimai – tik pusė sėkmingo restorano atidarymo žingsnių. „Kitchen Rules“ restoranų marketingo specialistė Ieva Vaičiūnaitė pradedantiesiems verslininkams pataria labai atsakingai pažiūrėti į biudžeto planavimą bei rinkos ir konkurencinės aplinkos analizę.

„Vienas svarbiausių žingsnių – biudžeto paruošimas su maždaug papildomu 15 proc. rezervu. Neretai pasitaiko, kad neturintys patirties kuriant tokį verslą, sustoja pusiaukelėje vien dėl lėšų trūkumo, arba pradeda taupyti prieš pat atsidarant, kas lemia bendrą maitinimo paslaugos kokybės mažėjimą. Toliau turėtų sekti bendrieji rinkodaros higienos, ar kitaip – audito veiksmai, rinkos tyrimas bei konkurencinė analizė, tam, kad prie, pavyzdžiui, vienos picerijos neatsirastų kita, kepanti neapolietiško tipo picas“, - sako I. Vaičiūnaitė.

Vis dėlto, turbūt kiekvienam verslininkui pats svarbiausias klausimas yra klientų pritraukimas. Kokiais būdais ir kanalais tai daryti efektyviausia?

„Pagrindinis kanalas – tai pats konceptualus produktas, kuris turėtų tiek savo veidą, tiek balsą, girdimą maksimaliam potencialių svečių kiekiui. Antra – šefas, kuris norėtų ir mokėtų pasakoti savo unikalią maitinimo vietos istoriją. Ne tik skaniai gamintų, bet ir noriai tai rodytų socialiniuose tinkluose. O vieną dieną pakviestas į televizijos laidą nesibaimintų kameros, drąsiai pasakotų, pavyzdžiui, kaip per valandą pamaitinti 150 svečių šviežiai iškeptomis picomis. Naudojant šiuos kanalus pritrauksite tiek žiniasklaidos, tiek svečių dėmesį, kuriuo jie dalinsis nemokamai socialiniuose tinkluose“, - sako I. Vaičiūnaitė.

Sukūrus „veidą“ ir „balsą“ turinčius produktus bei radus istoriją pasakojantį šefą, svarbu tinkamai paruošti ir platformas, per kurias bus kviečiami klientai.

„Savo jėgomis ar su keliomis profesionalų konsultacijomis galima susitvarkyti pagrindinius higieninius kanalus, tokius kaip „Google“, „Trip Advisor“, „Table In“ ar „Meniu.lt“ paskyras. Skiriant mažiau investicijų – socialinius tinklus „Instagram“ ir „Facebook“. Taip pat, kiek daugiau investicijų reikalaujantis „Google“ raktažodžių pirkimas. Atidarinėjant tinklą, galima naudoti ir nacionalinius kanalus, kaip radiją, spaudą ar televiziją. Įvaizdžiui stiprinti visada puikiai veikia pastarųjų komunikacijos kanalų derinimas su lauko reklama. Galiausiai, jeigu turite ką pasakyti, stiprus kanalas maitinimo versle yra viešieji ryšiai. Juk maitinimo sfera yra daugiausiai emocijų kelianti verslo niša po vaistų sektoriaus“, - sako restoranų marketingo ekspertė.

Paklausta apie dažniausiai daromas pradedančiųjų klaidas reklamuojant savo maitinimo įstaigą, I. Vaičiūnaitė išskiria bendrosios strategijos svarbą.

„Dažniausias išblaškytojas – tai koncepcijos neturėjimas. Pamačius daug dėmesio sulaukusį kaimyno įrašą, bandoma jį atkartoti. Deja, ne visada sėkmingai. Ar kas savaitinis meniu keitimas senojo dar neišdirbus, nes „girdėjau, kad dabar tai madinga“. Socialinių profilių „tvarkymas“, nesuprantant kokią nuotrauką naudoti, ar kokiam stiliuje formuoti įrašus. Dažnai pataupoma ir profesionalioms konsultacijoms, kurios puikiai parodo, kiek toje srityje jūs galite nežinoti“, - sako specialistė.

Galiausiai, ekspertė pabrėžia, kad turint gerai apgalvotą marketingo strategiją ir verslo planą, ne mažiau svarbu išlaikyti bendrą stilistiką jį įgyvendinant.

„Kaip ir žmogaus aprangoje, komunikuojant apie restoraną labai svarbu turėti vientisą stilistiką. Visi elementai turi būti suderinti. Pirmiausia – atpažįstamumui. Tiek vizualiniam, tiek skonio. Antra – svarbus sukurtas lūkestis, kuriuo vedinas lyg į pirmą pasimatymą ateina svečias. Jeigu socialiniame kanale ar straipsnyje bus sukurta labai autentiško pateikimo iliuzija, kurios, deja, negaus klientas, bus didelis nusivylimas. O jį užglaistyti bei vietai suteikti antrąjį šansą – reikės ypatingai daug pastangų.“, - sako I. Vaičiūnaitė. Todėl vienas pagrindinių ekspertės uždavinių - atrasti kliento paslaugos išskirtinumą ir apie ją sukurti unikalią istoriją, kurios pasakojimas būtų adaptuotas skirtingiems reklaminiams kanalams.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)